
Korozija. Kā aizsargāt savu auto?
Pat automašīnām uz kurām attiecas ilgtermiņa garantija uz virsbūvi un krāsu agrāk vai vēlāk sāk rūsēt. Tāpēc ir vērts veikt transportlīdzekļa virsbūves vispārējo apkopi un korozijas pazīmes meklējumus veikt vismaz divas reizes gadā.
Agrāk gandrīz visi transportlīdzekļi no Vācijas bija labi aizsargāti pret rūsu. Diemžēl pēdējos gados auto ražotāji ir sākuši biežāk un biežāk ietaupīt uz transportlīdzekļa virsbūves cinkošanu un eksperimenti ar ekoloģiskajām krāsām daudzos gadījumos bieži beidzās katastrofāli, tāpēc pēdējā laikā lietotu automašīnu tirgū pat slavenu zīmoļu automobīļi bieži vien ir stipri sarūsējuši un līdz ar to tiem pašā sākuma ir nepieciešams upurēt daudz laika un naudas, lai atjaunotu šo automašīnu jaunības spīdumu.
Sargieties no garantijas
Diemžēl, neskatoties uz ilgiem garantijas periodiem, rūsē gandrīz visu zīmolu transportlīdzekļi, pat tie dārgākie, kuri teorētiski ir vislabāk aizsargāti. Daudzos gadījumos garantija neattiecas uz auto remontiem. Piemērs? 2006.gada VW Passat B6 vadītājs pirms kāda laika atrada uz aizmugurējām durvīm palielu korozijas pleķi. Tā kā visi remonti tika veikti servisā un automašīnas garantija vēl bija aktuāla viņš devās uz servisu paziņot par savu korozijas atradumu. Auto dīleris paziņoja, ka nemaksās par remontu, jo durvis nav sarūsējušas no iekšpuses, bet no ārpus, līdz ar to durvis viņam nācās remontēt par saviem līdzekļiem. Interneta forumos slikta slava ir arī Fordiem. Piemēram, kā raksta viens no foruma dalībniekiem – Es nesen braucu ar 2002.gada Mondeo universāli. Vairākas reizes pēc kārtas, garantijas ietvaros, pārklāju ar laku bagāžas nodalījuma durvis un visas pārējās sānu durvis. Diemžēl problēma regulāri atgriezās. Pērkot šādas klases auto domāju, ka šādu pārsteigumu nebūs. Biju vīlies, lai gan jāatzīst, ka serviss neizvairījās no atbildības un apzinīgi remontēja pieteiktās vainas.
Sākumā remonts
Automašīnas aizsardzību būtu jāsāk ar korozijas pārņemto daļu remontu. Automašīnas vadītājam, rūsas meklējumos, automašīnas remontus jāveic vismaz vienu reizi, vislabāk divas reizes gadā. Pateicoties tam nelielās korozijas problēmas var saremontēt pašiem ietaupot remontēšanas līdzekļus. Kā saka viens no speciālistiem – Uzburbušos korozijas veidojumus var notīrīt ar smilšpapīru. Pēc tam notīrītie pleķi ir jāattauko, piemēram, ar benzīnu. Šādi sagatavots korozijas elements sākumā ir jānoklāj ar ķīmisko pārklājumu, bet pēc tam ar krāsu.
Krāsas toni var viegli izvēlēties, pamatojoties uz automašīnā izvietotiem krāsu apzīmējumiem. Ja auto jau ir kļuvis vecāks un krāsa jau ir izbalējusi tad krāsas toni var pasūtīt sajaukšana krāsu servisā. Pēc izmaksām tas arī nebūs samērā dārgi. Šādu krāsu, kura atgādina nagu laku, var nopirkt arī mazos iepakojumos.
Korozija – kad paši netiksim galā
Nopietniem remontiem jau ir nepieciešama pie kāda no servisa krāsotāja palīdzības. Lielos korozijas pleķus parasti ir nepieciešams rūpīgi notīrīt lielakā virsmā un bieži vien arī rūsainos gabalos jāievieto papildus metāla ielāps.
Gatavos ielapus var uzlikt, piemēram, uz riteņu arkām, kur korozijai patīk rūsēt, jo īpaši uz vecākiem japāņu transportlīdzekļiem. Remonta izdevumi var sasniegt apmēram 100 EUR. Kā ar skrāpējumiem? Tos var mēģināt novērst pašiem. Piemēram, izmantojot īpašu pastu vai krāsas toni.
Stipri sarūsējuši elementi
Ja korozijas burbulis ir liels vai arī korozijas elements saēd šauru un garu detaļu tad remontu labāk ir neuzņemties uz savu galvu. Lielu rūsu ieskautu elementu notīrīšana bieži vien beidzas ar caurumu, kuru vajag salāpīt, bet tas savukārt prasa labu pieredzi un labus instrumentus. Turklāt, izmantojot mazu birstīti vai otiņu nevar estētiski skaisti pārklāt lielāku virsmu. To var veikt tikai pieredzējis krāsotājs, kuram ir krāsas pistole, krāsojamā kamera un pulējamā mašīna. Viena elementa remonta cena arī ir apmēram 100 EUR.
Nelieli virsbūves skrāpējumi un korozija klāt.
Šāda veida skrāpejumi veidojas, piemēram, mazgājot automašīnu. Pietiek ar to, ka birstēs nogulsnējās smilšu graudiņi, kuri uz krāsas var atstāt stiprus skrāpejumus. Ja bojājums ir virspusējs un nav pilnībā izbojajis krāsu to var pašiem mēģināt salabot. Autoveikalos ir pieejamas dažāda veida pastas un krāsas ar kurām var novērst nelielos skrāpējumus.Pastu vai krāsu uzklājam ar mīkstu drāniņu, piemēram, ar flaneļa autiņu. Ja pārklāšana ar pastu nedarbojas tad palīdzēs profesionāls pulētājs. Izmaksas svārstītos no 80 līdz 120 eiro.
Vienas lakas kārtas skrāpejumi vai noplēsumi un korozija klāt.
Šādi bojājumi parasti rodas ap durvīm un sliekšņiem, kuri ir pakļauti ar biežiem kontaktiem ar zābakiem, gredzeniem vai ar citiem cietiem priekšmetiem. Abos gadījumos labojam tos vienā un tājā pašā veidā. Bojātās vietas pārmazgājam ar speciāla benzīna kārtu, bet pēc tam pārklājam tās ar speciālas krāsas slāni. Simetriski pārklājam šo kārtu nevis ar zobu bakstāmiem, bet ar otu.