Ticiet vai nē, bet arī Latvijā ir sastopams gana liels importētu amerikāņu automašīnu skaits. Taču no tām savā ziņā ir jāuzmanās. Kādēļ? Jo, kā rāda autoDNA transportlīdzekļu vēstures datu bāzē pieejamā informācija, lielākajai daļai no importētajām amerikāņu automašīnām ir bojāta virsbūve. Starp zīmoliem visbiežāk šādi defekti redzami BMW, Ford un Chrysler automašīnām. Taču arī citi vācu zīmoli ierindojas augstās pozīcijās šajā rādītājā, tāpat sastopami arī japāņu auto markas, kā arī zviedru dūzis Volvo.
Automašīnas nobraukums ir lielisks indikators, lai izdarītu pirmos secinājumus par sludinājumā noskatīto automobili. Jo tas ir lielāks, jo auto ir vairāk laika pavadījis kustībā un attiecīgi ir nolietojušās neskaitāmās detaļas. autoDNA skaidro riskus un mītus par auto, kam ir liels nobraukums.
Latvijā ziemas riepas ir obligātas no 1. decembra līdz 1. martam. Lai arī drošas braukšanas eksperti iesaka riepu maiņu veikt atbilstoši laikapstākļiem daži autobraucēji ar ziemas riepām turpina braukt visu gadu.
Ar automašīnas iegādi sākas arī konstantas izmaksas tā uzturēšanai labā tehniskā stāvoklī, kuru katru gadu pārbaudīs CSDD. No automašīnas markas un modeļa, lielā mērā būs atkarīga arī auto servisa tāme.
Liela daļa autobraucēju pat lāga neizskata klasiskas virsbūves automobiļa iegādi. Tādi laiki. Tāda mode. Un mūsu autobraucējam tik ļoti patīk būt modernam neskatoties ne uz ko. Tiesa gan, jaunam SUV automobilim ne katram sanāk sasistajā krājkasītē, tāpēc jāsamierinās ar stipri vien palietotu. Un, lai pašam nebojātos garastāvoklis no biežajiem remontiem, prāvām izmaksām un morālā diskomforta, tiek rasti arvien jauni un jauni skaidrojumi dīvainajai izvēlei. It īpaši jau tad, ja “parketnieks” tiek izmantots tikai un vienīgi uz asfalta un pilsētas apstākļos.
Kā jums šķiet, kādas skaitās bojātas automašīnas? Vai tie ir tādi spēkrati ar bojātu virsbūvi, lukturiem vai, iespējams, nestrādājošu gaisa kondicionieri? Kā ir patiesībā? autoDNA pārbauda, kuras detaļas un elementi lietotām automašīnām bijušas bojātas visbiežāk. Stāsta galvenais fokuss ir par tiem lietotiem auto, kas tiek importēti Latvijā.
Viss plūst un viss mainās. Ja runājam par automobiļiem, tad šobrīd bezjēgā saradušies dažnedažādi jauni virsbūves veidi, bez kuriem ļoti pat veiksmīgi iztikām daudzus desmitus gadu. Kādus automobiļus pazinām vēl pirms nieka divdesmit gadiem? Vispopulārākais, protams, bija gluži klasisks sedans, tad popularitātes ziņā sekoja hečbeks, vēl universālis un pa retam kāds apvidnieks. Ja toreiz kāds ieminētos par četru durvju kupeju, tad uz viņu raudzītos kā uz dīvainības simbolu un turpmāk noteikti izvairītos no sarunām par automobiļiem. Šodien tā jau ir gluži parasta ikdiena.
Eiropas Savienības valstīs, tajā skaitā arī Latvijā, arvien pieaug kopējais automašīnu tirgus. Cilvēki pērk vairāk ne tikai pilnīgi jaunus modeļus, turpina pieaugt pieprasījums arī pēc mazlietotām automašīnām. Arvien izteiktāku nozīmi lietoto auto tirgū nosaka autorizēto zīmolu spēkratu dīleri, savos piedāvājumos iekļaujot mazlietotiem transportlīdzekļiem sagatavotas programmas – ar pilnu automašīnu vēsturi un papildu garantijām, ko praktiski nespēj vai nepraktizē lielākā daļa mazie un privātie tirgotāji. Un patērētāji to arvien vairāk novērtē. Viena no šādām ir “Veho Certified” programma, ko piedāvā SIA “VEHO” – oficiālais autorizētais “Mercedes-Benz” dīleris jeb ģenerālpārstāvis Latvijā (agrāk pazīstams kā SIA “Domenikss”). Tātad, autoDNA rakstu sērijā šoreiz iepazīsimies ar programmu, kas piedāvā iegādāties mazlietotus “Mercedes-Benz” ne tikai vieglos auto, bet arī komerctransportu.
Viens no izplatītākajiem negodīgo automašīnu tirgotāju darbības “trikiem” ir odometra korekcija. Ļoti izplatīta sērga teju jebkur, tajā skaitā arī Latvijā. Lētticīgākie pircēji bieži vien akli notic tam, ko sastāsta pārdevējs – automašīnai ir salīdzinoši neliels nobraukums, viss ir perfekti, teju onkulītis ar to braucis tikai uz baznīcu un tirgu. Patiesībā nereti atklājas, ka īstais nobraukums ir krietni lielāks, reizēm – pat vairākas reizes. Diemžēl, šo negodīgo praksi ir ļoti grūti izskaust, lai arī tas ir krimināli sodāms noziegums. Par šīs nelietīgās parādības izplatību liecina arī dati no autoDNA globālās datu bāzes, kurā ir simtiem miljonu ierakstu par automašīnu vēsturi.
Saskaņā ar autoDNA apkopotajiem datiem par aizvadīto 2022. gadu, populārāko lietoto automašīnu vidū tirgū tā dēvētā pilnīgā zaudējuma jeb vienkārši – norakstīšanas riska faktors ir visai augsts. Datu bāzē šādu ierakstu ir daudz, bet, savelkot visus datus par norakstīšanu kopā, līderu desmitniekā esošo lietoto spēkratu īpatsvars ar šādiem ierakstiem to vēsturē bija robežās no 11,2% līdz 16,8%. Modeļi ir dažādi, līdz ar to arī to vidējā vērtība ir atšķirība – tā svārstās no 6800 līdz pat 11 000 eiro.
Katrs gads nes jaunumus un pārmaiņas dažādās jomās – dažkārt tās ir lielas, citkārt – ne tik, taču ne mazāk svarīgas. Ar kādām galvenajām pārmaiņām un tendencēm Latvijas autovadītājiem un automašīnu īpašniekiem jārēķinās 2023. gadā, to skaidro autoDNA. Jā, un ko no šī gada janvāra jau esam sagaidījuši un to, ko vēl līdz tā beigām varam ieraudzīt?
Tuvojoties pavasarim, gluži neviļus nākas aizdomāties par kārtējo pāreju uz sezonas riepām. Te varētu runāt daudz un dikti par to, kādas riepas vasarai izvēlēties, šoreiz par kaut ko citu! Par kaut ko, kas varētu būt jo īpaši noderīgs tieši mums, kam laika apstākļi un gaisa temperatūra var izmainīties pat vairākas reizes dienā.