
Saskaņotais paziņojums – kā to pareizi aizpildīt un ko der iegaumēt?
Ir noticis statistiski neizbēgamais – ceļu satiksmes negadījums (CSNg). Ne jau vienmēr uz notikuma vietu ir jāsauc Valsts Ceļu policija. Atsevišķās situācijās var iztikt ar saskaņoto paziņojumu un doties tālāk savās gaitās.
Saskaņotais paziņojums ir līdzeklis, ar kuru pats transportlīdzekļa vadītājs var viegli atrisināt nelielus ceļu satiksmes negadījumus, nekavējot pārējos satiksmes dalībniekus. Šāda inovācija tika ieviesta jau sen, taču būtiski ir apzināties vairākas nianses.
Kādos gadījumos ir jāpilda saskaņotais paziņojums?
Šī dokumenta būtība ir operatīvi atrisināt CSNg formalitātes un nekavēt pārējo ceļu satiksmes dalībnieku ikdienu.
Līdz ar to saskaņotais paziņojums ir jāpilda situācijās:
- Noticis neliels ceļu satiksmes negadījums, proti, negadījumā iesaistīti tikai divi transportlīdzekļi;
- Nav cietušās personas;
- Nav nodarīti bojājumi trešās personas mantai;
- Negadījumā iesaistītajiem transportlīdzekļiem nav radušies bojājumi, kuru dēļ tie nedrīkst vai nevar turpināt ceļu.
Visos citos gadījumos ir jāsauc Ceļu policija un jāseko policijas darbinieku norādēm, kā arī pēc iespējas detalizētāk jāizklāsta notikumu gaita. Šajā gadījumā arī nebūs jāstrīdas ar otru pusi un jāmeklē vainīgais. To uz vietas noteiks Ceļu policijas darbinieki.
Kā pareizi aizpildīt saskaņoto paziņojumu?
Veidlapu ir vēlams aizpildīt rūpīgi un nesteidzoties, lai apdrošināšanas kompānijai ir skaidra notikumu secība un visa nepieciešamā informācija. Rokrakstam ir jābūt viegli salasāmam ne tikai jums pašam, bet arī cilvēkam otrā galā, kas iepazīsies ar šo lietu.
Pildot veidlapu, apakšējā sadaļā ir jāuzzīmē negadījums sadursmes brīdī. Svarīgi, lai tas tiktu izdarīts uzreiz pēc CSNg, nevis vēlāk, kad esat nobraukuši ar auto ceļa malā. Lai izvairītos no neprecizitātēm, labāk ir uzreiz nofotografēt CSNg vietu no visām pusēm. Tas var palīdzēt neskaidrību gadījumā.
Jo detalizētāks apraksts, jo labāk. Rakstiet ar domu, ka šo informāciju lasīs jums svešs cilvēks un spriedīs tikai pēc tā, kas viņam būs pieejams. Attiecīgi, jo pilnīgāku ainu jūs izklāstīsiet, jo vienkāršāk būs noskaidrot vainīgo pusi. Sevišķi būtiski tas ir strīdīgās situācijās, kad viena vai otra puse neatzīst savu vainu.
Lasi vēl:
- Auto pēc avārijas – septiņas pazīmes, kurām pievērst uzmanību pērkot lietotu auto
- Kā palīdzēt ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem?
- Automašīnas pēc avārijas – vai tās var būt drošas?
Biežāk pieļautās kļūdas
Svarīgi ir ne tikai aizpildīt saskaņoto paziņojumu bez švīkājumiem un labojumiem, bet arī iekļaut visu nepieciešamo informāciju. Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) ir apkopojis izplatītākās kļūdas:
- Autovadītāji nav vienojušies par CSNg apstākļiem;
- Nav atzīmēts neviens krustiņš ailē “Negadījuma apstākļi”;
- Negadījuma shēmā transportlīdzekļu stāvoklis attēlots pēc CSNg, nevis tā laikā;
- Shēmā attēloti tikai CSNg iesaistītie transportlīdzekļi, bet nav informācijas par CSNg vietu (nav norādīta ne iela, ne krustojums, ne ceļa zīmes u.c.);
- Nav precīzi fiksēts negadījuma laiks;
- Nav precīzi norādītas CSNg iesaistīto transportlīdzekļu numura zīmes vai fiksēts tikai piekabes reģistrācijas numurs, bet nav ziņu par vilcēju;
- Transportlīdzekļi ir sajaukti vietām;
- Nav uzrādīts kustības virziens, kādā autovadītāji braukuši;
No kā būtu jāuzmanās?
Nekādā gadījumā nevajag paļauties uz otras puses aizbildinājumiem, ka neatceras savas apdrošināšanas kompānijas nosaukumu, polise nav izdrukāta, e-pastā tā nav utt. Lai arī OCTA ir obligāta ikvienam automobilim, ir pietiekoši daudz gadījumu, kad tā netiek iegādāta.
Mutiska vienošanās par situācijas atrisināšanu ir viena no biežāk pieļautajām kļūdām, kas ievērojami sarežģī vai atsevišķās situācijās atlīdzības saņemšanu padaru neiespējamu.
Ja esi cietušās automašīnas īpašnieks, tad arī tev ir jābūt obligāti iegādātai OCTA polisei, pretējā gadījumā tu būsi automātiski vainīgais, kas maksās remonta izdevumus no savas kabatas
Kur dabūt saskaņoto paziņojumu?
Veidlapas bez maksas ir pieejamas degvielas uzpildes stacijās, apdrošināšanas kompānijās un Ceļu satiksmes drošības direkcijas nodaļās. To nevar izdrukāt no interneta, jo ir nepieciešams paškopējošais papīrs. Par laimi dzīvojam modernā laikā un šogad tika izveidota mobilā aplikācija LTAB OCTA.
Uz doto brīdi Play Store rāda, ka ir 10K+ lejupielādes, kas ir krietni mazāk par autovadītāju skaitu Latvijā. Arī ne visiem automašīnā ir fiziskā veidlapa, jo saskaņā ar valstī veikto aptauju vismaz 16% autovadītāju nevadā līdzi saskaņoto paziņojumu, jo ir māņticīgi.
Pēc saskaņotā paziņojuma aizpildīšanas abiem CSNg iesaistītajiem jādodas pie apdrošinātāja, kas nosaka katra ceļu satiksmes dalībnieka vainas pakāpi.
Oriģinālā veidlapa paliek pie cietušās automašīnas, bet apakšveidlapa- kopija paliek pie vainīgās puses. Ja situācija nav bijusi skaidra un vaininieki ir abi automašīnu vadītāji, tad pēc vienošanās veidlapa būs jāiesniedz izskatīšanai apdrošinātājam. Galvenais, lai tā ir labi salasāma un nav bojāta.
Vai Jums patika raksts? Iespējams, Jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām Jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs Jums pieņemt informētu lēmumu.
Lasi vēl: Apdrošinātāju norakstītie auto – ko tas vispār nozīmē?