Gribu pirkt auto
Auto pēc smagas avārijas

Apdrošinātāju norakstītie auto – ko tas vispār nozīmē?

Pievienoja 24 septembris 2020

Nav noslēpums, ka uz Latviju no tālām zemēm atceļo ne tikai automobiļi ar lielu nobraukumu, bet arī pēc nopietnām avārijām. Mēdz arī gadīties, ka auto ir bijis tik ļoti bojāts, ka apdrošinātājs to ir norakstījis.

Apdrošinātāju norakstītie auto ārvalstīs otro elpu atrod interneta izsoļu namos, kur tos par lētu naudu uzpērk auto pārdevēji un importē uz citām valstīm, tai skaitā arī Latviju. Apdrošinātāju ikdienā pastāv divu veidu noraksti. Ekonomiskais noraksts, kad remonta izmaksas ir pārāk lielas un nav ekonomiska pamata to atjaunot iepriekšējā stāvoklī un fiziskais noraksts, kad automašīnu nav iespējams saremontēt.

Ja auto vēstures atskaitē ir redzams, ka auto ir bijis norakstīts, tad nevajag uzreiz plinti mest krūmos. Ir objektīvi jāizvērtē gan aprēķināto zaudējumu apjoms, gan automašīnas tirgus vērtība, kā arī ceļu satiksmes negadījuma smaguma pakāpe.

Portāla autoDNA aptaujāto ekspertu – autosportista un Drošas Braukšanas Skolas vadītāja Jāņa Vanka, Rīgas Tehniskās Universitātes profesora Ērika Vonda un Biķernieku kompleksās sporta bāzes vadītāja Normunda Lagzdiņa viedokļi šoreiz nedaudz atšķiras. Savukārt LTAB valdes loceklis Juris Stengrevics detalizētāk pastāsta par atšķirībām starp abu veidu norakstiem. Mūsu sarūpēto video noslēdz CSDD komunikāciju departamenta pārstāve Ieva Bērziņa, kas iepazīstina ar jaunu CSDD e-pakalpojumu lietotu auto pircējiem. Vairāk uzzināsi zemāk ievietotajā video!

Automašīnas vērtība un remonta izmaksas

Apdrošinātāju biznesa modelis balstās uz smalkiem aprēķiniem un, ja automobili neatmaksājas saremontēt, tad tas tiek ekonomiski norakstīts. Tas nozīmē, ka automašīnu var saremontēt, taču jaunu detaļu iegāde un darbs respektablā servisā, ievērojot visas nepieciešamās procedūras nebūs ekonomiski pamatotas un pārsniegs automobiļa tirgus vērtību.

Šādā situācijā var nonākt itin viegli. Piemēram, ja auto vērtība ir kādi 2 000 līdz 3 000 eiro, tad lukturu komplekts vien jau maksā ap 200 – 300 eiro. Pieņemot, ka ir bijusi frontālā sadursme tad tāmē vēl ir jāiekļauj bamperis, motora pārsegs, radiators, priekšējais panelis ar drošības spilveniem un virkne citu detaļu, kas potenciāli ir jāmaina un jākrāso.

Līdz ar to var gadīties, ka auto ir bijis norakstīts, taču sataisīts. Te gan ir jāpārliecinās par veiktā remontdarba kvalitāti. Var gadīties, ka auto pārdevējs strādā servisā un pa vakariem to pats ir saremontējis. Var gadīties, ka detaļas nav oriģinālās un iespējams, ka uzliktas lietotas. Ņemot vērā, ka vēstures atskaitē būs informācija par sadursmes vietu un apmēru, tad īpaša vērība ir jāvelta tieši sadursmes vietai un veiktā remonta kvalitātei.

Lasiet vēl:

Kam pievērst, pērkot norakstītu auto?

Auto pēc avārijas kam pievērst uzmanību

Kā jau iepriekš minējām, tad lielākā uzmanība ir jāvelta veiktā remonta kvalitātei. Ja avārija ir bijusi ļoti nopietna, tad noteikti būtu jāpārbauda automašīnas ģeometrija. Šķībam auto būs virkne dažādu sīkumu, kas ļoti kritīs uz nerviem un nemitīgi par sevi liecinās gan lietus laikā, gan arī taisnas šosejas.

Ja auto ir fiziski norakstīts, tad liekaties mierā un uz šādu “Frankenšteinu” labāk nemaz neskatīties. Te jau vairs nav runa par auto remontu, bet gan auto restaurāciju. Lai atbilstoši restaurētu pilnībā iznīcinātu auto, tas ir principā jāuzbūvē no jauna, kas ne kuram katram ir pa spēkam. Tas protams neattiecas uz retiem auto, kurus auto entuziasti vairāku mēnešu vai pat gadu laikā ir rūpīgi remontējuši un atgriezuši tam iepriekšējo spozmi, taču tad tas arī attiecīgi maksās.

Diemžēl, taču skarbā realitāte ir tāda, ka auto uzpircēji izsolēs nopērk norakstītus automobiļus un tos saremontē pēc iespējas lētāk, lielāko uzmanību veltot auto vizuālajam skatam. Nereti gadās, ka automašīnās netiek ielikti drošības spilveni, dažādi sensori un citas svarīgas drošības tehnoloģijas, kas samazina risku ceļu satiksmes negadījumā gūt smagus ievainojumus.

Automašīnas pēc smagām avārijām – kvalitatīvi remontētas un “pa lēto”

Auto sadursmes tests

Image by Marcel Langthim from Pixabay

Pasaules lielākie auto ražotāji regulāri veic dažādus testus, lai pārliecinātu automašīnu pircējus, ka automobiļi pēc ceļu satiksmes negadījuma ir jāremontē autorizētos servisos un atbilstoši ražotāja izstrādātām procedūrām. Piemēram, Škoda pirms kāda laika veica sānu trieciena testus diviem Octavia modeļiem.

Viens tika aizvests uz autorizēto servisu, otrs – uz parastu servisu, garāžu. Pēc tam sānu sadursmes trieciena testi tika atkārtoti. Rezultāts bija paredzams, jo Octavia, kas tika saremontēta “pa lēto”, neievērojot ražotāja noteiktās procedūras, izkrita visos vērtēšanas kritērijos.

Līdzīgu pārbaudi veica Citroen un Volkswagen autoražotāji. Franči pakļāva C3 frontālas sadursmes testam. Pēc trieciena pirmais C3 tika saremontēts autorizētā servisā, izmantojot oriģinālās detaļas, bet otrs tika remontēts, vadoties pēc samazinātas izmaksas principiem. Pienācīgi saremontētam C3 locījuma zona atkārtotajos testos pieauga par nieka 3 mm, savukārt otram C3 par vairāk nekā par 8 cm!

Savukārt Volkswagen veica triecienizturības testus diviem dvīņu Passat B6 un pēc tam lika tos salabot – vienu, vadoties pēc Passat B6 remonta procedūrām, otru saskaņā ar iepriekšējās paaudzes B5 vadlīnijām. Pēc tam sadursmes testi tika atkārtoti un kā jau varēja paredzēt, eksemplārs, kurš tika labots neatbilstoši vadlīnijām saņēma zemāku novērtējumu.

Secinājums

Apdrošinātāju norakstītie auto ir riska spēle, kur likmes vienmēr būs augstas. Ja uz automašīnām esat uz “Jūs”, tad labāk no šādiem spēkratiem izvairīties. Piedāvājums lietotu auto tirgū ir gana plašs, lai atrastu mazāk cietušu automobili.

Savukārt, ja meklējat kādu īpašu modeli un tā remonta izmaksas ir bijušas nepieņemamas apdrošināšanas kompānijai, tad varat apsvērt šāda auto iegādi, ja skaidri zināt ar ko būs jārēķinās un kādi zemūdens akmeņi var atklāties.

Summa komentāri: 0

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.