
Kam pieder pasaules vadošie auto zīmoli?
Agrāk viss bija sasodīti vienkārši! Ja devies uz veikalu un nopirki gauži jaunu Volvo, varēji būt drošs, ka šis patiešām ir Volvo. Automobilis, kurš tā pat kā Karlsons ir dzimis Zviedrijā, tur arī audzi, izripojis no Gēteborgas rūpnīcas vārtiem un tā tehniskajā dokumentācijā tā arī rakstīts – made in Sweden!
Ne vienmēr tavu auto ražo tas, kas uzrakstīts uz motora pārsega
Mūsdienās visi dzenās pēc pasaules slavenākajiem zīmoliem, taču patiesībā tikai retais zina, kur tieši tapis viņa lolojums un kam tas patiesībā pieder. Vai zviedru vēl ar vien jāuzrunā par zviedru, vai jau sen jāpaklanās ķīniskā smaidā!
BMW Group
BMW jeb Bayerische Motoren Werke daudziem pazīstams kā tāda paša nosaukuma auto ražotājs. Nu labi – ne tikai automašīnu, bet arī motociklu, skūteru un dzinēju ražotājs. Jau labu laiku uzņēmums pārtapis no BMW uz BMW Group, kurā nu jau ietilpst arī Anglijas autobūves simbols MINI un tās pašas Anglijas izsmalcinātības un pārticības simbols Rolls-Royce. Nedaudz neloģiski, protams, izklausās – pasaules lepnākais auto pieder bijušajam lidmašīnu propelleru un dzinēju ražotājam. Un tomēr 2003. gadā visu automobiļu karalis piekļāvās Bavārijas koncernam, kurā jau kopš 1994. gada iekļāvies mistera Bīna sapņu auto zīmols Mini.
autoDNA ir vadošais transportlīdzekļu vēstures tiešsaistes pārbaudes pakalpojumu sniedzējs. Pamatojoties uz jūsu VIN numuru, ar autoDNA varat pārbaudīt transportlīdzekļa vēsturi pirms tā iegādes. Daudzos gadījumos VIN pārbaude var novērst nevēlamas papildu izmaksas, kas saistītas ar transportlīdzekļa iegādi ar nezināmu vai likvidēta transportlīdzekļa pagātni.
Te gan jāsaka, ka stāsts ir par to, kas pieder BMW grupai, taču nav pieejama publiska informācija, kam tieši pieder pati BMW grupa. Baumas klīst dažādas un, lai saglabātu naktsmieru, BMW faniem labāk tās pat nedzirdēt! Patiesībā šis koncerns pieder divām privātpersonām – Suzannai Klattenenai un Stefanam Kuandtam.
Mercedes-Benz Group AG
Mercedes-Benz Group AG vairākas reizes ir mainījis savu nosaukumu. Visilgāk tas bija pazīstams kā Daimler-Benz, pēc tam kā Daimler Chrysler un pēc tam kā vienkārši Daimler. Turpmākās nosaukuma maiņas atspoguļoja izmaiņas koncerna portfelī tieši tāpat kā tad, kad Vācijas koncerns pārņēma uzņēmumu Chrysler Corporation kopā ar tā zīmoliem.
Kas tad slēpjas Mercedes-Benz Group AG paspārnē šobrīd? Iesākumā jau sporta auto sadaļa Mercedes AMG un luksus klases segments Mercedes Maybach. Taču arī viens no pasaules mazākajiem automobiļie Smart ir atradis vietu tieši šajā apvienībā.
Daimler Trucks, zem kura spārniem tiek ražoti Unimog, Freightliner (slavenās amerikāņu kravas automašīnas), Western Star un Sterling markas automobiļi.
Daimler Buses, atbildīgs par Mercedes-Benz un Setra autobusu modeļiem. Mercedes koncernam pieder arī akcijas Mitsubishi, Kamaz, Tata un pat Aston Martin (Džeimsa Bonda mīļotā automašīna). Un, protams, nevar nepieminēt MV Augusta motocikla zīmolu, kurš arī ir pilntiesīgs Mercedes grupas galma pārstāvis.
Volkswagen AG
Mūsu platuma grādos visnotaļ populārs uzņēmums, kura saimniecībā Volkswagen ir tikai viena neliela sadaļa. Nu jau arī ne pati populārākā, ja uzzinām, kas vēl radis mājvietu šajā koncernā. Tiesa gan, Latvijas ceļos var galvenokārt sastapt tikai trīs zīmolus. Bet labāk visu pēc kārtas!
- Seat un Seat Sport – kopā ņemot tie ir vieglie pasažieru automobiļi zem Seat zīmola un nu kādu laiku arī zīmola sportiskā sadaļa – Cupra.
- Tur pat arī Lamborghini – augstākā līmeņa sporta automobiļu ražotājs.
- Bentley, kas apvieno sporta un krāšņus luksus klases modeļus vienā veselumā.
- Porsche, kura attiecības ar VAG ir sarežģītas – Porsche auto īpašnieks ir Volkswagen AG, savukārt Porsche id lielākais Volkswagen AG akcionārs. Zīmols pieder uzņēmumam, kurš praktiski pieder pašam zīmolam!
- Škoda – iepriekš piedāvāja vienkārši pieejamu auto, šobrīd ir zīmola piemērs ar daudzpusīgu piedāvājumu klāstu.
- Volkswagen sastāvā ir arī Scania un MAN, zīmoli, kas piedāvā kravas automašīnas, kā arī Ducati, itāļu motociklu ražotājs. Kā var redzēt, VAG grupa ne tikai sastāv no Volkswagen, Audi un Škoda. Lai gan kā nu bez pašiem flagmaņiem!
Volkswagen kopā ar uzņēmumu Volkswagen Passenger Cars, kas atbildīgs par vieglajiem pasažieru automobiļiem, un uzņēmumu Volkswagen Commercial Vehicles, kas nodarbojas ar komerciālo automobiļu ražošanu, ir mums pazīstamākā koncerna sastāvdaļa. Savukārt Audi rūpīgi sargā sava premium segmenta titulu. Būsim godīgi, Volkswagen pat ļoti nopietni cenšas pārtapt no “tautas auto” statusa par Audi tiešāko konkurentu. Gan cenas ziņā, gan piedāvājumu klāstā.
Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance
To, ka auto ražošana ir pilnīgi globāls process, ilustrē Francijas auto zīmola Renault sadarbība ar Japānas Nissan un Mitsubishi. Renault un Nissan sadarbojas jau kopš 1999. gada, kā rezultātā tika izveidots dCi dīzeļdzinējs, kas pieejams abu marku automašīnās. Patiesībā jau šis dzinējs ir atrodams arī citu zīmolu motortelpās un laikam jau var teikt, ka tas labu laiku bija pats populārākais plaša patēriņa dīzeļmotors.
Lasi vēl: Dīzelis – dzinējs, no kura jums nav jābaidās
- Renault-Nissan-Mitsubishi Alianses pārraudzībā šobrīd atrodas šādi auto zīmoli:
- Renault, kas ir atbildīgs par klasiskajiem Eiropas modeļiem, ko vērtē kā ceļojuma komfortu un ģimenes stabilitāti.
- Nissan, kas ir Qashqai modeļa ražotājs, viens no vislabāk pārdotajiem krosoveriem!
- Mitsubishi, kas ir leģendārs starp rallija auto entuziastiem, bet to bieži izvēlas arī tie braucēji, kuri mazāk aizraujas ar sporta “izklaidēm”.
- Dacia ir rumāņu auto markas pārstāvis, kas pilnībā mainījis savu tēlu pēdējo 15 gadu laikā. Šobrīd Dacia ir viens no pieprasītākajiem budžeta klases auto visā Eiropā.
- Alpine – saistīts ar Renault sporta veida automobiļu ražotāju (Alpine nedrīkst jaukt ar Vācijas zīmolu – Alpina).
Hyundai Motor Group
Mūsdienās Hyundai zīmols ir saistīts galvenokārt ar vieglo automobiļu ražošanu. Patiesībā Hyundai Group ir rūpniecības gigants, kuram autobūves nozare ir, un no formālā viedokļa arī bija, tikai viena no daudzajām darbības jomām. Daudzus gadus visa grupa darbojās ar vienu kopīgu nosaukumu. Pēc krīzes un finanšu problēmām, kas ar to saistītas, bija notikusi šķelšanās, un viens no uzņēmumiem, kas pēc tam tika izveidots, bija Hyundai Motor Group.
Tieši šī grupa ir galveno Korejas zīmolu tiesību īpašniece:
- Hyundai ir zīmols, kas pēdējos gados ir guvis ievērojamus panākumus, kļūstot par vienu no nozīmīgākajiem tirgus dalībniekiem. Jāpiebilst, ka šis zīmols nopietni konkurē par vietu zem saules arī Eiropā.
- KIA – kompāniju pārņēma Hyundai 1999. gadā, kad tā saskārās ar grūtiem laikiem, un var droši teikt, ka šis lēmums abām pusēm bija labs.
- Hyundai Motor Group pieder arī Genesis zīmols, kas atrodas E-segment (Bijušais Hyundai Genesis pašlaik tiek piedāvāts kā Genesis G80 – tas ir tas pats automobilis, ko pārdod tikai ar citu nosaukumu).
Volvo Group
Ņemot vērā to, ka pie mums pilnas ielas ir ar labi padzīvojušiem Volvo markas automobiļiem, varētu domāt, ka šos spēkratus izvēlas tieši piederības dēļ – Zviedrijas autobūves uzņēmums Volvo vienmēr ticis cildināts teju vai visā pasaulē.
Volvo Group ir Zviedrijas kompānija, kas ražo komerciālo transportu, autobusus un inženiertehniku, braukšanas sistēmas kuģiem, kravas auto, aerokosmisko sistēmu detaļas, un veic to apkopi un servisu.
Iepriekš kompānija ražoja arī vieglos automobiļus, bet 1999. gadā to ar nosaukumu Volvo Personvagnar pārdeva koncernam Ford, kas 2010. gadā to pārdeva Ķīnas koncernam Geely.
Protams, Geely īpašumā esošo zīmolu saraksts arī ir daudz plašāks par vienu vienīgo Volvo. Tiesa gan, Volvo ir vienīgais “ķīnietis”, kurš piereģistrējams Eiropā, tāpēc aprakstīt pārējos nav īpaši lielas jēgas.
Lasi vēl: Volvo no Skandināvijas – neuzraujies uz takša ar lielu nobraukumu
Noslēgumā
Protams, bez uzskaitītajiem auto zīmoliem un autobūves gigantiem pasaulē sastopami vēl daudzi citi nosaukumi. Visticamāk mūsu pusē tie nav interesanti, jo nav pieejami. Skaidrs ir viens – pērkot auto, tu vairs nevari būt drošs, ko īsti esi iegādājies. Jāsaprot, ka šādas alianses un grupas spēj būt varenas tikai tāpēc, ka patapina tehnoloģijas no viena sava zīmola un izmanto tās citā. Tādējādi tiek ietaupīti miljardi jaunu modeļu izstrādē.
Katrai medaļai ir divas puses. Arī šoreiz uzzinājām vien to, kurš zīmols pieder kuram koncernam. Cita medaļas puse ir daudz tumšāka – kam pieder paši koncerni. Centīsimies tikt skaidrībā arī ar to!
Vai Jums patika raksts? Iespējams, Jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām Jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs Jums pieņemt informētu lēmumu.