
Kas izmaksā vairāk – lietota vai jauna automašīna?
Plānojot iegādāties automašīnu, aktuāls ir jautājums – dot priekšroku jaunam vai tomēr lietotam spēkratam. Lai uz to gūtu iespējami precīzu atbildi, abas iespējas ir vērts salīdzināt.
Kas izmaksā vairāk, jauna vai lietota automašīna? Jauns auto no salona ir dārgāks, tam ir ražotāja noteiktā garantija un kādu laiku vārēsiet būt drošs, ka tas regulāri nebūs jāremontē. Lietots auto būs krietni lētāks, taču atkarībā no tā ekspluatācijas vēstures var nākties veikt lielākus vai mazākus remontdarbus.
Atšķirīgas ir ne tikai jaunu un lietotu automašīnu cenas, bet arī uzturēšanas izmaksas. Pilnīgākam priekšstatam piedāvājumam vairāku kategoriju salīdzinājumu.
Straujā vērtības samazināšanās
Pirmās nakts tiesības jums izmaksās vidēji 30% no auto vērtības. Atkarībā no automašīnas markas, modeļa un aprīkojuma līmeņa, automobilis pirmā gada laikā zaudē vidēji 30% no savas sākotnējās salona vērtības. Tā ir diezgan prāva naudas summa, sevišķi ņemot vērā faktu, ka triju līdz piecu gadu laikā auto vērtība samazināsies par vidēji 50%.
Ņemsim par piemēru tautā visiem zināmo Volkswagen Passat B8 automobili. Šobrīd Moller Krasta salonā jauns labi nopakots Volkswagen Passat B8 ar 2,0 TDI 190 zs dzinēju maksā 43 297 eiro. Šobrīd lietotu auto sludinājumu portālos ir gana labs piedāvājums ar šādiem automobiļiem, kas maksā 18 000 līdz 19 000 eiro. Tātad četru gadu laikā auto vērtība ir kritusies par 56% jeb 24 297 eiro!
Arī lietotiem auto vērtība turpina ar gadiem samazināties, taču vairs ne tik strauji. Straujākais vērtības kritums ir pirmajos 3-5 gados, pēc tam vērtība krītas par vidēji 10% gadā.
Līzinga maksājumi
Ņemot vērā jaunu automašīnu cenas, reti kurš to var atļauties iegādāties no saviem uzkrātajiem līdzekļiem. Te var palīdzēt līzings, taču, kā zināms, tādā gadījumā jārēķinās ar procentu maksājumiem. Attiecīgi auto vērtība kritumam būtu tikai racionāli pievienot arī līzinga procentu summas.
Jaunām automašīnām līzinga nosacījumi ir izdevīgāki un ar zemāku procenta likmi. Parasti pircēji izvēlas operatīvo līzingu, kas pēc savas būtības ir ilgtermiņa auto noma.
Operatīvo līzingu var izvēlēties ar lietota auto iegādei. Te gan kredītiestādēm ir var būt dažādi nosacījumi. Viens no izplatītākajiem, ka auto līzinga nomaksas beigās auto nedrīkst būt vecāks par 10 gadiem. Respektīvi, ja vēlaties operatīvajā līzingā paņemt 2011. gada auto, tad līzinga maksājums nevar būt garāks par vienu gadu.
Tāpēc 10 un vairāk gadus veciem auto finanšu iestādes piedāvā auto kredītu, kas pēc savas būtības ir līdzīgs patēriņa kredītam ar salīdzinoši augstāku procentu maksājumu un paredzēts tikai un vienīgi auto iegādei. Banka jāinformē, ka nauda ir samaksāta par auto iegādi un automobilis noteiktā laikā ir jāreģistrē CSDD.
Nereti naudu lietotas automašīnas iegādei izdodas sakrāt pašam, tādejādi iztiekot bez līzinga noformēšanas un sekojoši – arī papildus izmaksām.
Rezerves daļu un automašīnas remonta izmaksas
Iegādājoties jaunu automašīnu, saņemsi tās garantiju – tas nozīmē, ka, atkarībā no garantijas nosacījumiem, kādu laiku par bojājumiem, kas radušies pie normālas auto lietošanas, no savas kabatas jāmaksā nebūs. Nereti auto ražotāji vai dīleri piedāvā arī bezmaksas palīdzību uz ceļa, gan arī dažādas citas priekšrocības. Autoražotāji piedāvā dažādas garantijas gan laika, gan arī nobraukuma.
Šī arī ir vislielākā jauna auto priekšrocība, taču kā mēs to iepriekš jau noskaidrojām – par to arī ir attiecīgi jāmaksā. Taču neaizmirstiet par regulārajām apkopēm pie dīlera, par kurām tāpat nāksies šķirties no dažiem desmitiem līdz dažiem simtiem eiro atkarībā no veicamo darbu saraksta.
Izvēloties lietotu auto, garantija visbiežāk būs jau beigusies. Tiklīdz automašīnai beidzas garantija, tā bieži vien nonāk uz plača vai izsolēs, vai arī atpakaļ pie dīlera. Parasti tās ir uzņēmuma automašīnas pēc operatīvā līzinga beigām.
Mazlietotam automobilim, piemēram, 3-5 gadus vecam rezerves detaļas maksās to pašu, ko jaunam automobilim. Vienīgā atšķirība ir tā, ka jūs varēsiet izvēlēties OEM vai lētāku analogu.
Vecākiem automobiļiem, kuriem nobraukums tuvojas 200 000 kilometru robežai ir ārkārtīgi svarīgi uzzināt pēc iespējas vairāk par tā ekspluatācijas vēsturi, lai varētu rēķināties ar nākotnes izmaksām.
Pie šāda nobraukuma var salūzt visdažādākie sīkumi – sākot ar durvju aizslēgšanas mehānismu un logu pacēlājiem līdz turbīnas vai ātrumkārbas maiņai. Jo rūpīgāk tiks ievākta informācija par automašīnas vēsturi, jo drošāks varēsi būt par noskatīto auto.
Lasiet vēl:
- Lietots automobilis no plača – lielākie lietotu automašīnu tirgotāji Latvijā
- Lietotas automašīnas iegāde – ceļvedis pircējiem (1. daļa)
- Kā nopirkt lietotu automašīnu izsolē? Padomi drošai iegādei
Degvielas patēriņš
Visai būtiskas izmaksas saistās ar degvielas patēriņu. Jaunām automašīnām ir moderni dzinēji, kuri ir tapuši zem milzīgā CO2 izmešu un degvielas ekonomijas spiediena no Eiropa Savienības puses.
Kādu iespaidu tas ir atstājis uz dzinēja ilgtspējību ir atsevišķs temats, taču fakts ir skaidrs – jaunām automašīnām ir ievērojami zemāks degvielas patēriņš nekā 10 un vairāk gadus veciem auto.
Jaunām automašīnām ir zemāks degvielas patēriņš ne tikai pateicoties modernākiem dzinējiem, bet arī tāpēc, ka pats motors ir tīrāks, detaļas ir pilnīgi jaunas un tas strādā vienā harmonijā ar visu pārējo automašīnu. Lietotiem auto degvielas patēriņš būs nedaudz, taču lielāks.
Tehniskās apskates izmaksas un ceļa nodoklis
Uz tehniskās apskates stenda gan jaunai, gan vecai automašīnai ir vienlīdzīgs statuss. Abas kārtīgi pārbaudīs, izkratīs un ielīmēs logā attiecīgo uzlīmi. Atšķirība ir servisa apmeklējumā pirms tehniskās apskates veikšanas.
Ar jaunu auto uz tehnisko apskati var braukt bez bēdām. Arī mazlietotu auto pircējiem nevajadzētu raizēties. Sliktākajā gadījumā būs jānomaina kaut kas piekarei.
Savukārt ceļa ekspluatācijas nodokļa izmaksas gan atšķiras. Te protams ir viss atkarīgs no automašīnas ražošanas gada, motora tilpuma un CO2 izmešu daudzuma. Ja esat noskatījis auto, kas ir ražots pēc 2008. gada 31. decembra, tad būtisks ir vienīgi motora tilpums un CO2 izmešu daudzums.
Ceļa ekspluatācijas nodokļa likmes
Motoriem līdz 3500 cm3 | Motoriem virs 3500 cm3 | |||
CO2 / km | Likme EUR | CO 2/ km | Likme EUR | |
Līdz 50 | 0 eiro | Līdz 50 | 300 eiro | |
51 – 95 | 12 eiro | 51 – 95 | 312 eiro | |
96 – 115 | 48 eiro | 96 – 115 | 348 eiro | |
116 – 130 | 84 eiro | 116 – 130 | 384 eiro | |
131 – 155 | 120 eiro | 131 – 155 | 420 eiro | |
156 – 175 | 144 eiro | 156 – 175 | 444 eiro | |
176 – 200 | 168 eiro | 176 – 200 | 468 eiro | |
201 – 250 | 264 eiro | 201 – 250 | 564 eiro | |
251 – 300 | 408 eiro | 251 – 300 | 708 eiro | |
301 – 350 | 552 eiro | 301 – 350 | 852 eiro | |
351 + | 756 eiro | 351 + | 1056 eiro |
Ja esat nolēmis iegādāties vecāku auto, tad jāmaksā atbilstoši transportlīdzekļa pilnai masai:
- Līdz 1500 kg — 38 euro;
- No 1501 kg līdz 1800 kg — 81 euro,
- No 1801 kg līdz 2100 kg — 137 euro,
- No 2101 kg līdz 2600 kg — 174 euro,
- No 2601 kg līdz 3000 kg — 210 euro,
- No 3001 kg līdz 3500 kg — 242 euro,
- Vairāk par 3500 kg — 274 euro.
Apdrošināšana
Vēl viena izmaksu kategorija ir apdrošināšana. OCTA ir obligāta prasība ikvienam auto īpašniekam, taču KASKO polise ir brīvprātīga izvēle. Izņēmums ir operatīvajā līzingā pirktām automašīnām – tām KASKO polise ir obligāta prasība.
Polises cenu ietekmē virkne dažādu faktoru – automašīnas marka, automašīnas modelis, autovadītāja BM klase, automašīnas vecums, polises ņēmēja vadītāja stāžs u.c. Lietotam auto var iztikt ar OCTA polisi, kas uz gadu izmaksās vidēji 100 – 150 EUR. KASKO polise jaunam auto operatīvajā līzingā būs obligāta prasība, kas ir vidēji 400 EUR papildus klāt pie gada izmaksām.
Rezumējums
Jauna auto izmaksas būs lielākas nekā sākotnēji jums varētu šķist. Vislielākās izmaksas sagādā tieši automašīnas straujais vērtības zudums. Arī regulārās apkopes nemaz nav tik lētas, sevišķi, kad ir jāveic “lielā apkope”, kas var izmaksāt vairākus simtus EUR.
Lietots auto ekspluatācijā būs lētāks vienīgi tad, ja pirms iegādes būsiet rūpīgi veikuši izpēti. Ja par automobiļiem dīlera salonā vienīgās raizes saistās ar tā piegādes ātrumu un salona apdares izvēli, tad lietots auto ir rūpīgi jāpārbauda un nevar akli uzticēties pārdevēja teiktajam.
Lietota automobiļa ikmēneša izmaksas būs zemākas un uz servisu nebūs regulāri jābrauc, ja būsiet kārtīgi pārbaudījuši tā tehnisko stāvokli un pārliecinājušies par automašīnas vēsturi. Tā var atklāt virkni dažādu atgadījumu un ar to saistītās problēmas, un gaidāmos remontdarbus.
Un neviena cipara, aprēķina, vai konkrēta piemēra, tukša muldēšana tikai, no kuras nekas skaidrāks tā arī netapa…
Es gribētu redzēt detalizētu aprakstu, kas man sanāk par teiksim 20 000 – 25 000 EUR kopejās izmaksās (neskaitot benzīnu) uz 5 gadiem jauns, un kas lietots? un ar kādām izmaksu pozīcijām katram auto ir jārēķinās?
Pašlaik braucu ar 10 gadīgu ML mersedesu un vidējās izmaksas mēnesī no iegādes brīža ir ap 680 EUR (ieskaitot pirmo iemaksu, visus remontus, visus līzinga maksājumus, apdrošināšanas un visu citu izņemot benzīnu), bet pie līzinga izmaksāšanas brīža šīm izmaksām vajadzētu būt nokritušām līdz ap 380 EUR mēnesī. Pieņemot, ka tad mašīnu pārdošu, jāsaprot aptuvena tā brīža cena nākotnē, jāizdala ar nobrauktajiem mēnešiem un šī summa jāatņem no mēneša vidējās izmaksas, tad gala cipars varētu sanākt ap 280 EUR mēnesī. Vai par šādu summu x12 (mēneši) x5 gadi + jauna auto atpirkuma cena pēc 5 gadiem – 5 gadu laikā sakrātās izmaksas, ir iespējams kaut ko sakarīgu jaunu nopirkt?
http://www.auto-abc.lv/auto-izmaksas/
Pievienojos, arī biju gaidījis aprēķinu.
Bet sakarīgu pa 280€ mēnesī… ieskaitot VISU, neiznāk pilnīgi nekas
Skotijs Kilmers ir jūsu atbilde. Meklējiet jūtūbā 🙂
Piekrītu iepriekšējam komentātoram, diezgan nekvalitatīvs raksts – tīri ūdens bez konkrētiem aprēķiniem.
Labāk izmantot carsharing un miers. Aizmirsti par visu augstākminēto.
Tajā pat laikā jaunam auto štrunta kluču/disku maiņa pēc cenas būs pielīdzināma kapitālam 20 gadu veca auto remontam (reizi divos gados +/-), lai iepasētu bankas noteikumos un viņu noteiktajos servisos… šajā gadījumā juans KIA un 1999. gada fokus salīdzinājumam.