
Lietotas automašīnas iegāde – ceļvedis pircējiem (1. daļa)
Lietotas automašīnas iegāde ir kā datorspēle. Diemžēl nekad nav skaidrs, kurš tajā uzvarēs – pārdevējs vai pircējs. Tāpēc mēs esam jums sagatavojuši īsu ceļvedi. Ar to jūs uzzināsiet, kā nopirkt lietotu automašīnu, samazināt neveiksmes risku un padarīt lietotas automašīnas iegādi vienkāršu.
Vai tiešām vēlaties iegādāties lietotu auto? Kāpēc?
Šis nebūt nav bezjēdzīgs jautājums un būtu jāuzdod ikvienam pirms automobiļa iegādes. Lietotas automašīnas iegāde ir nepārtraukti tēriņi:
- Par degvielu;
- Remonts;
- Stāvvietas;
- Tehniskā apskate;
- Nodokļi;
- Soda naudas;
- Apdrošināšana;
- Regulārās apkopes;
- Ikmēneša maksājums;
- Un citas izmaksas.
Parēķiniet automašīnas ekspluatācijas izmaksas gadā un izvērtējiet vai nav izdevīgāks transporta risinājums, piemēram, sabiedriskais transports, taksometrs vai velo. Ja pārsvarā dzīvojat pilsētas centrā, tad automašīna varētu būt arī lieka “ekstra”, kas mēnesī var izmaksā vairākus simtus eiro.
Cik maksā lietota automašīna? Vai jums ir pietiekoši daudz naudas?
Automašīnas cena pie sludinājuma nenozīmē “sēdies un brauc”. Visdrīzāk būs jādodas pa taisno uz servisu, lai saremontētu piekari. Reti kurš pārdevējs pirms automašīnas sludinājuma ievietošanas būs tai veicis dārgus remontdarbus, piemēram, amortizatoru nomaiņu.
Parasti par šādu remontdarbu nepieciešamību tiek noklusēts. Tāpēc vislabāk ir auto pirkt, kuram ir tikko izieta tehniskā apskate un līdzi paņemt zinošu auto ekspertu. Ja vēl vēstures atskaite ir pa rokai, tad lietotas automašīnas iegāde būs droša.
Lietotas automašīnas iegāde pa daļām: cik jūs varat atļauties?
Finanšu kompāniju lozungi ir līdzīgi un tie visi skan ļoti vilinoši: “Sēdies un brauc, maksā no nākamā mēneša!”. Varbūt ir vērts naudu iekrāt un nopirkt uzreiz? Padomājiet vai jūsu darbavieta un ģimenes/personīgā finanšu plūsma ir stabila, lai jūs varētu katru mēnesi maksāt ikmēneša maksājumus?
Lietotas automašīnas iegāde: no privātpersonas vai “plača”?
Ja zināt kādu marku un modeli vēlaties, to var uzskatīt par pusi no uzvaras. Atliek vien rūpīgi izšķirstīt publicētos sludinājumus. Teorētiski vislabāk būtu izvēlēties Latvijā iegādātu un regulāri pie dīlera koptu automobili ar dokumentētu nobraukumu, kuru katru gadu fiksē CSDD. Tādam tik tiešām būs oriģināls noskrējiens un ticama vēsture. Taču tādu ir maz un grūti atrast.
Privātpersona, iespējams, nemaz nezina visu par konkrēto auto. Tas atspoguļosies arī sludinājumā un vēlmē to par katru cenu pārdot. Ja konkrētais auto ir līzingā, tad tāpat papīri būs jākārto caur kredītiestādi.
Lietotas automašīnas iegāde no plača ne ar ko daudz neatšķirsies. Vienīgi pārdevējs būs zinošāks un centīsies jūs apburt ar dažādiem pārdošanas trikiem, lai tikai jūs šo auto iegādātos. Neuzķeraties uz tipiskākajiem meliem, ka automašīnu jau ir noskatījis kāds cits vai arī tā ir aizrunāta, bet mistiskais pircējs vēl nav samaksājis “rokas naudu”.
Nekādā gadījumā neiesaistāties apšaubāmās pirkšanas/pārdošanas shēmās. Tā ir krimināli sodāma darbība par ko arī draud atbilstošs sods. Ja automašīna ir zagta, tad jūs pazaudēsiet ne tikai samaksāto naudu, bet arī pašu auto Valsts policija pavisam noteikti konfiscēs jūsu acu priekšā.
Lasiet vēl:
- Kā pārdot lietotu auto – no pirmā iespaida līdz komunicēšanai ir pircēju
- Kā nopirkt lietotu auto un neiekulties lielākās vai mazākās nepatikšanās
- Soli pa solim: kam pievērst uzmanību, pērkot lietotu auto?
- Ko pārbauda tehniskajā apskatē?
Vai jūs atradāt lielisku automašīnu par neticami zemu cenu?
Jūsu drošībai … turpiniet meklēt. Ja izklausās pārāk labi, lai būtu patiesība, tad tā arī parasti ir. Reti, kurš vēlēsies pārdot automašīnu ideālā darba kārtībā par cenu, kas ir zem tirgus vērtības. Auto var būt zagts, tam var būt nopietns defekts, par kuru zina tikai pārdevējs un kaudze citu iemeslu. Pret šādiem sludinājumiem esiet divtik modrs!
Automašīnai ir mazs nobraukums?
Ja tā ir maza pilsētas automašīna, piemēram, “Smart” – tā var būt taisnība. Šā segmenta automašīnas gadu no gada nobrauc vidēji par 5-10 tūkstošiem kilometru mazāk nekā lielākas klases spēkrati.
Lietotas automašīnas iegāde ar salīdzinoši mazu nobraukumu var gadīties, ka tā ir pirkta tepat Latvijā. Ja uz Vācijas autobāņiem ir itin viegli nobraukt 300 – 400 tūkstošus 10 gadu laikā, tad Latvijas apstākļos tas ir maz ticams.
Var arī gadīties, ka auto tik tiešām tirgo pensionārs, kurš ar to ir braucis uz veikalu un svētdienās uz baznīcu, taču šādi pirkumi gadās ārkārtīgi reti.
autoDNA ir vadošais transportlīdzekļu vēstures tiešsaistes pārbaudes pakalpojumu sniedzējs. Pamatojoties uz jūsu VIN numuru, ar autoDNA varat pārbaudīt transportlīdzekļa vēsturi pirms tā iegādes. Daudzos gadījumos VIN pārbaude var novērst nevēlamas papildu izmaksas, kas saistītas ar transportlīdzekļa iegādi ar nezināmu vai likvidēta transportlīdzekļa pagātni.
Sludinājumā esošie fotoattēli ir dīvaini vai sliktas kvalitātes?
Ja attēli ir pārāk mazi, izplūduši vai no attāluma, tad pārdevējs visdrīzāk cenšas noslēpt vizuālos defektus un pierunāt apskatīt auto uz vietas. Ja tas ir sporta auto, piemēram, “Subaru Impreza”, tad pircējs brīnītos, ka automobilim nav buktes un švīkas. Taču, ja tas ir parasts auto, tad iespējams, ka tas ir bijis ceļu satiksmes negadījumā, vai arī ilgstoši nav pienācīgi kopts.
Ja zvanāt pārdevējam, tad noteikti pajautājiet:
- Par nākotnes izdevumiem (piem., par tehnisko apskati);
- Par lietām, kas tika salabotas, nomainītas un kad tas bija;
- Par transportlīdzekļa vēsturi (avārijām, apkopēm);
- Cik ilgi mašīna ir piederējusi pārdevējam (iespējams: kāpēc tik īsu brīdi?);
- Kāpēc auto tiek pārdots?
Lietotas automašīnas iegāde ir piņķerīga un satraukuma pilna pieredze. Vienmēr pārliecinieties par automašīnas vēsturi, izmantojot tās unikālo VIN numuru. Vairāk par šo tēmu varat lasīt šeit: https://www.autodna.lv/automasinas-vesture