
Ko pārbauda tehniskajā apskatē?
Ikvienam Latvijas auto īpašniekam vismaz reizi gadā ir jādodas uz CSDD un jākārto ikgadējā tehniskās apskates pārbaude. Ir vairākas lietas, kurām tehniskās apskates darbinieki pievērš īpašu uzmanību un šajā rakstā mēs tās apskatīsim detalizētāk.
Ko pārbauda tehniskajā apskatē? Ja īsi un lakoniski, tad automašīnas tehnisko stāvokli atbilstoši noteiktiem standartiem, lai ceļu satiksmē piedalās droši transporta līdzekļi. Taču šāda atbilde būtu piemērota politiķim, kuram nav ne jausmas par auto pasauli. Līdz ar to zemāk apskatīsim kam ir jāpievērš īpaša vērība pirms došanos uz tehniskās apskates staciju.
Auto tehniskā apskate ir obligāta visiem vieglajiem automobiļiem, autobusiem, kravas transportlīdzekļiem un to piekabēm, kas piedalās ceļu satiksmē un kas reģistrēti Latvijā. Savukārt no tehniskās apskates ir atbrīvoti mopēdi, sniega motocikli un mazizmēra kuģošanas līdzekļi.
Ir četras galvenās kategorijas – apgaismes ierīces, atgāzes, bremžu sistēma un ritošā daļa
Apskatīsim katru no šīm kategorijām mazliet detalizētāk un pēcāk varēsiet salīdzināt ar jūsu automobiļa tehnisko atbilstību CSDD noteiktajiem drošības standartiem.
1. Apgaismes ierīces
Ja esat galīgi aizmirsis par tehniskās apskates beigu datumu un telefonā parādās atgādinājums pēdējā dienā, tad vajadzētu izpildīt programmu “minimums” – pārbaudīt vai strādā visi lukturi un gaismas:
- Priekšējie lukturi – tuvās, tālās gaismas un pagrieziena rādītāji;
- Aizmugurējie lukturi – bremzes, miglas lukturi, atpagaļgaita un pagrieziena rādītāji;
- Priekšējie miglas lukturi;
- Numura apgaismojums;
Ja kāds no tiem nestrādā, tad bieži vien risinājums ir tuvējais veikals un daži eiro par jaunu spuldzīti, kuru dažu minūšu laikā var turpat stāvvietā nomainīt. Pievērsiet uzmanību “stilīgajiem” pagrieziena rādītājiem, kuriem ir balts lukturis ar oranžu spuldzīti. Ja spuldzīte deg, tas nenozīmē, ka pagrieziena rādītājs atbilst CSDD (www.csdd.lv) prasībām. Ja nav redzama izteikti oranža gaisma, tad no inspektora var dabūt “divnieku”.
Pie apgaismes ierīcēm tiks pārbaudīti arī slēdži, kas regulē lukturu augstumu kā arī pats paneļa apgaismojums. Arī avārijas signālam ir jāstrādā atbilstoši neatkarīgi no tā, ka abi pagrieziena rādītāji darbojas.
2. Atgāzes
Dīzeļauto tehniskā apskate sāksies ar mazo boksu pirms iebraukšanas lielajā angārā. Uz šī stenda pārbaudīs automašīnas kaitīgo izmešu daudzumu, pieļaujamās atgāzes dīzelim un vajadzības gadījumā inspektors jau pirmajā pieturvietā var ielikt “2”. Automašīnām ar benzīna dzinēju, izplūdes gāzes pārbaudīs lielajā angārā.
Ja neesat drošs par sava automobiļa izplūdes gāzu atbilstību noteiktajiem standartiem, tad pirms apskates varat aizbraukt uz kādu no diagnostikas centriem, kur par salīdzinoši nelielu samaksu speciālists pateiks varēsiet vai nevarēsiet iziet tehnisko apskati.
Ar detalizētu aprakstu par atgāzu normām varat iepazīties Ministru kabineta izstrādātajos “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa” 8.2 punktā “Izplūdes gāzu emisijas”.
Lasiet vēl:
- Korozijas mīluļi, jeb visvairāk rūsējošās automašīnas
- Ko izplūdes sistēmas dūmi liecina par automobiļa tehnisko stāvokli?
- Auto remontdarbi, kurus var droši atlikt uz vairākiem mēnešiem vai pat gadiem
3. Bremžu sistēma
Automobiļa bremžu sistēma nav no tām sarežģītākajām, taču viennozīmīgi ļoti svarīgi, lai tā darbotos teicami. Attiecīgi nav nekāds brīnums, ka valsts tehniskās apskates inspektori pievērsīs īpašu vērību jūsu automobiļa bremžu darbībai.
Ja kluči ir nodiluši, tie par sevi liks manīt ir ļoti izteiktu troksni un dos skaidru signālu, ka tie ir jāmaina pirms tehniskās apskates apmeklējuma. Variet būt 100% droši – tiks rūpīgi pārbaudīti:
- Bremžu kluči;
- Bremžu diski;
- Bremžu trubiņas – vai tās nav ieplaisājušas;
- Bremžu disku dubļu sargi – vai tie nav sarūsējuši un sapuvuši;
Savukārt uz bremžu stenda tiks pārbaudīta bremžu darbība praksē un inspektoram būs redzama:
- Bremžu efektivitāte;
- Ripojošās daļas pretestība;
- Bremžu spēka dažādība;
- Procentuālā bremzēšanas spēka atšķirība.
4. Ritošā daļa
Ar ko lai sāk? Šī ir ļoti plaša kategorija un katram automobilim ir vājie “piekares” punkti, un inspektori tos labi zina. Izteikti veciem automobiļiem pilnīgi droši, ka sliekšņos vai arkās tiks ietriekts skrūvgriezis. Ja neizies cauri, tad rūsa nav tik slikta kā varētu šķist. Taču neesiet pārsteigts, ja ko tādu nākas redzēt.
Auto tiks pacelts uz īpaša stenda, kur to pamatīgi izkratīs un iztaustīs. Noslēpt defektu būs neiespējami. Lai nebūtu pārsteigumu var jau aizbraukt uz kādu labu servisu un veikt šo pašu pārbaudi, taču vai tas finansiāli atmaksājas ir grūti spriest, ja atkārtota tehniskās apskates pārbaude maksās to pašu, ko pacelt auto labā servisā.
Dažu minūšu laikā inspektors pārbaudīs:
- Amortizatoru atbalstu, atsperu un amortizatoru stāvokli;
- Brīvkustību balsts šarnīros un stūres uzgaļos;
- Sailentbloku un citu ritošās daļas mezglu darbību;
- Balstu gultņu atbilstošu darbību;
- Riteņa gultņus;
- Putekļu gumijas stāvokli;
- Šķidrumu noplūdes;
- Un pilnīgi jebko citu, kas inspektoram var likties aizdomīgs.
Šī ir arī laba iespēja apskatīt pašam savu automobili no apakšas un novērtēt tā stāvokli. Inspektori parasti ir atsaucīgi un norādīs uz defektiem, kas būs mēneša laikā jānovērš. Varat būt drošs, ka šaubu gadījumā pārbaudīs arī riepu stāvokli un protektora dziļumu.
Ko vēl der iegaumēt un pārbauda tehniskajā apskatē?
Lai arī ne vienmēr to pārbauda, taču pēc likuma automobilī ir jābūt aptieciņai, ugunsdzēšamajam aparātam, avārijas trijstūrim un atstarojošajai vestei. Ņemiet vērā, ka ugunsdzēšamajam aparātam ir jābūt ar derīgu termiņu.
Noteikti pārliecinaties, ka strādā logu tīrāmās slotiņas un tvertnē ir mazgāšanas šķidrums! Ticiet vai nē, taču ir bijuši gadījumi kad par tukšu tvertni ir saņemts “divnieks”. Tehniskajā apskatē pārbaudīs arī skaņas signālu un visu drošības jostu darbību.
Ja uz paneļa degs vairākas lampiņas arī par tām var tikt uzdoti jautājumi un ielikti punkti. Parasti gan tikai “vieninieki”.
Šobrīd logu tonējuma kontrole ir nedaudz zaudējusi savu aktualitāti, taču aizdomu gadījumā inspektors var to pārbaudīt. Rūpnieciski sānu logi jau ir nedaudz ietonēti, taču ar likumu ir aizliegts uzstādīt uz priekšējā vējstikla un priekšējiem sānu durvju stikliem jebkādu tonējošo plēvi vai materiālu.
Tiklīdz auto ir piereģistrēts Latvijā, tā CSDD sāks piefiksēt arī nobraukumu. Šādā veidā var arī pārbaudīt automašīnas noskrējienu un nedaudz ielūkoties tās ekspluatācijas vēsturē. Līdz ar to varat būt drošs, ka automašīnām, kas pirktas jaunas pie Latvijas auto dīleriem, nobraukums ir īsts!
Vienmēr pārbaudi automašīnas VIN numuru pirms to iegādāties. Uzzini ar autoDNA iespējams slēptos bojājumus un nobraukumu pirms reģistrācijas Latvijā.
Ko nozīmē katrs no protokolā ierakstītajiem punktiem?
Ar “vieniniekiem” var tikt sveikā cauri, taču tie ir brīdinājumi, ka līdz nākamajai tehniskajai apskatei tos būtu vēlams novērst, jo bieži vien tie ar laiku savu punktu vērtību dubultos uz “divniekiem”.
Divi punkti jau ir slikti un tiks izsniegta tautā sauktā “slimības lapa” uz mēnesi. Šajā laikā ir jānovērš visi norādītie divu punktu defekti un jāveic atkārtota transportlīdzekļa pārbaude jeb CSDD tehniskā apskate. Šajā gadījumā uzmanība tiks pievērsta tikai šiem defektiem un process būs krietni ātrāks.
Trīs punkti jau ir pavisam bēdīgi un uz mājām būs jābrauc ar citu transporta veidu. Līdz šādam stāvoklim automobili nevajadzētu novest un kur nu vēl censties iziet tehnisko apskati. Trīs punktus piešķir par nopietniem defektiem auto tehniskajā stāvoklī.
Ar precīzu punktu definīciju var iepazīties CSDD Tehniskā stāvokļa vērtēšanas sadaļā.
Ir vēl ļoti daudz un dažādu individuālu lietu, kuras valsts tehniskās apskates inspektori var pamanīt un piešķirt tik nevēlamos punktus. Atcerieties, ka tas ir mūsu visu interesēs, ka uz ceļiem brauc transportlīdzekļi labā tehniskā stāvoklī un neapdraud mūs un citus ceļu satiksmes dalībniekus.
Noderīgi: Auto pārbaude pirms pirkšanas – padomi kur un kā meklēt informāciju