
Ūdeņraža auto – vai tā varētu būt nākotne?
Ūdeņradis kā alternatīvā degviela, transportlīdzekļos tiek izmantots jau labu laiku un tehnoloģija nav nekādā jaunā. Pirmais ūdeņraža iekšdedzes dzinējs tika izveidots 1807. gadā. Mūsdienās ar ūdeņradi tiek darbināti velosipēdi, motocikli, golfa auto, automobiļi, autobusi, vilcieni, iekrāvēji, laivas, kuģi, lidmašīnas, zemūdenes un savulaik pat NASA izmantoja šatlos kā daļu no raķešu degvielas.
Ūdeņraža dzinēju veidi
Pastāv divu veidu ūdeņraža dzinēji. Pirmais un biežāk sastopamais degvielas šūnu elektrodzinējs izmanto enerģiju, kas veidojas ūdeņradim reaģējot ar skābekli. Iegūtā enerģija uzlādē elektrodzinēja baterijas, kas tad arī dzen auto uz priekšu.
Otrais ir ūdeņraža iekšdedzes dzinējs, kas darbojas līdzīgi kā gāzes, benzīna, dīzeļdegvielas dzinēji.
Ūdeņradim ir plašs uzliesmojamības diapazons salīdzinājumā ar citām degvielām. Tā rezultātā ūdeņradi var sadedzināt iekšdedzes dzinējā, izmantojot diezgan plašu degvielas un gaisa maisījumu klāstu, atkarībā no vajadzības un auto modifikācijas.
Kādi ir šobrīd pieejamie ūdeņraža auto?
Ar ūdeņradi darbināmus auto pašlaik piedāvā vairāki ražotāji. Toyota piedāvā modeli Mirai. Tas tiek ražots kopš 2014. gada. Ar vienu uzpildi iespējams nobraukt 650 km. 2022. gada modeļa cena ir sākot no 67 500 €.
Hyundai piedāvātais pilsētas apvidus auto modelis Nexo tiek ražots kopš 2018. gada un 2022. gada modelis ir pieejams sākot no 74 990 €. Nexo nobraucamais attālums ar vienu uzpildi ir 666 km.
Ūdeņraža auto piedāvāja arī Honda, kas ražoja modeli Clarity no 2016 līdz 2021. Citroën piedāvā modeli ë-Jumpy Hydrogen, kas piedāvā 400 km ar vienu uzpildi. Peugeot piedāvā modeli e-EXPERT Hydrogen, kas arī spēj nobraukt 400 km lielu attālumu ar vienu uzpildi un maksimālo ātrumu 130 km/h.
BMW pašlaik strādā pie iX5 Hydrogen modeļa. BMW sadarbībā ar Bosh un citām kompānijām izstrādā inovatīvāku ūdeņraža uzglabāšanas sistēmu jeb ūdeņraža bāku vieglajiem pasažieru ūdeņraža auto. Vairāk var palasīt šeit: https://kursors.lv/2021/08/18/bmw-septembri-prezentes-ar-udenradi-darbinamo-ix5/
Mercedes ir izstrādājis GLC F‐CELL, kas apvienojumā ar ūdeņraža degvielas šūnu elektrodzinēju un litija jonu baterijām, kuras ir iespējams uzlādēt arī ar plug-in tehnoloģiju, spēj nobraukt līdz 478 kilometru attālumam ar vienu degviela tvertni.
Plānots, ka Opel piedāvās modeli Vivaro-e HYDROGEN 2023. gadā un tas spēs nobraukt 400 km lielu attālumu.
Ūdeņraža dzinēju pielietojums
Liela daļa autoražotāju, kas izmēģināja spēkus ūdeņraža auto ražošanā pārslēdzās uz elektroauto ražošanu. Tajā skaitā arī Volkswagen, kurš apgalvo, ka šādai tehnoloģijai nav nākotnes, jo degvielas šūnas elektroauto patērē trīs reizes vairāk enerģijas uz vienu kilometru kā klasiskais elektroauto. Pašlaik gan Eiropas ražotāji, gan Āzijas sāncenši, turpina apjomīgas investīcijas ūdeņraža auto izveidē, tehnoloģiju un infrastruktūras uzlabošanā.
Ar ūdeņradi darbināmus autobusus piedāvā vairāki ražotāji, bet viens no zināmākajiem ir Solaris, kurš sāka piedāvāt savus Urbino 12 autobusus 2019. gadā. Tika pasūtīti vairāki desmiti transportlīdzekļi, tajā skaitā arī “Rīgas Satiksme”, kas pasūtīja 10 trolejbusus.
Sākot no 2022. gada Francijas pilsēta atteicās no 51 ūdeņraža autobusa piegādes, jo ūdeņraža izmaksas bija sešas reizes lielākas kā elektrībai. Arī “Rīgas Satiksme” atsakās no ūdeņraža trolejbusu iegādes dēļ augstajām transportlīdzekļa un ekspluatācijas cenām.
No sava Toyota Mirai pirms gada atvadījās arī “Grand Tour” raidījuma vadītājs Džeims Mejs. Savu iecienītāko auto Mejs pārdeva, jo Lielbritānijā nav pietiekami daudz ūdeņraža uzpildes stacijas. Pašlaik Lielbritānijā pašlaik ir 11 ūdeņraža uzpildes stacijas, kas apgrūtina šo auto izmantošanu ikdienā kā primāro pārvietošanās līdzekli.
Ūdeņraža uzpildes stacijas
Ūdeņraža uzpildes stacijas, jeb to trūkums ir viena no lielākajām šo auto ekspluatācijas problēmām, bet tas nav uz ilgu laiku. Uzpildes stacijas Eiropā koncentrējas Vācijā, kur pašlaik darbojas 91 uzpildes stacija. Kopumā Eiropā darbojas vairāk kā 200. Vairākās Eiropas valstīs ir plānots ieguldīt ūdeņraža ražotnēs un uzpildes stacijās un to skaits drīzumā strauji pieaugs. Latvijā ir pieejama viena ūdeņraža uzpildes stacija, kas atrodas Rīgā, Vienības gatvē 6 un ir pieejama visu diennakti. Ūdeņraža cena šajā uzpildes stacijā ir 13,17 EUR/kg (neskaitot PVN). Vidēja ūdeņraža auto bāka ir ar ietilpību 3 kg.
Lasi vēl:
Ūdeņraža dzinēju nākotne
Pašlaik ūdeņraža auto ir krietnā mazākumā, bet tas noteikti mainīsies tuvākajā desmitgadē. Jau tagad publiski norādīto ūdeņraža kompāniju akciju cenas ir dubultojušās pēdējo 6 gadu laikā un termins “hydrogen shares” (ūdeņraža akcijas) Google meklējumos ir pieaudzis par vairāk kā 2000%. Tas nozīmē, ka ražotāji palielina ieguldījumus pētījumos un tehnoloģiju attīstībā. Vairāki pētījumi (www.researchandmarkets.com, tech.hyundaimotorgroup.com, h2.live) norāda, ka ūdeņraža pieprasījums tuvākajos gados dramatiski pieaugs un ap 2050 gadu, apmēram 30% no visa auto tirgus būs tieši ar ūdeņradi darbināmi transportlīdzekļi.
autoDNA ir vadošais transportlīdzekļu vēstures tiešsaistes pārbaudes pakalpojumu sniedzējs. Pamatojoties uz jūsu VIN numuru, ar autoDNA varat pārbaudīt transportlīdzekļa vēsturi pirms tā iegādes. Daudzos gadījumos VIN pārbaude var novērst nevēlamas papildu izmaksas, kas saistītas ar transportlīdzekļa iegādi ar nezināmu vai likvidēta transportlīdzekļa pagātni.