Padomi
Riepu apzīmējumi autoDNA

Riepu apzīmējumi – ko nozīmē daudzās burtu un ciparu kombinācijas?

Pievienoja 28 maijs 2019

Automašīnas riteņu riepu apzīmējumi no malas izskatās haotiski un nesaprotami, taču katrs tur esošais burts un cipars sniedz vērtīgu informāciju par riepas īpašībām. Protams, ja riepas tiek pirktas veikalā, tad pārdevējs par tām var daudz pastāstīt, taču ko darīt, ja pērkam lietotas?

Riepas platums, augstums un diametrs

Šie trīs skaitļi parasti visiem ir zināmi un norāda uz to vai konkrētā riepa derēs jūsu automobilim. Platums tiek mērīts milimetros, no viena riepas sāna līdz otram. Savukārt augstums jeb precīzāk augstuma koeficients, kas norāda riepas augstuma un platuma attiecību tiek norādīts procentos. Un visbeidzot diametrs (R, D, B) norāda uz kāda izmēra diskiem konkrētā riepa būs piemērota.

Piemēram, 235/35, R20 nozīmē, ka riepas platums ir 235 mm savukārt augstums ir 35% no platuma jeb 82,25mm, un tā ir domāta 20 collu diskiem. Parasti ar šo informāciju arī pietiek, taču riepu apzīmējumi slēpj arī citu vērtīgu informāciju.

Ātrums un slodze

Ātrums un slodze

Lai arī vairumam autovadītāju pietiek ar augstāk minētajiem apzīmējumiem, ja ar auto ir paredzēts ātri braukt vai vest smagas kravas, tad ne mazāk būtiski ir:

  • kravnesības indekss – norāda maksimālo svaru, ko iztur riepa ar optimālo gaisa spiedienu un ātruma koeficients. Jo skaitlis ir augstāks, jo riepa spēj izturēt lielāku svaru. Piemēram 92 norāda, ka riepas kravnesības indekss ir 630 kg. Sareizinām ar četrām riepām un sanāk, ka auto pilnai masai nevajadzētu pārsniegt 2 520 kg;
  • EXTRA LOAD – nozīmē, ka konkrētā riepa spēj izturēt lielāku svaru nekā standarta riepa ar šādu pašu izmēru.
  • ātruma koeficients – norāda riepu maksimālo darba ātrumu, pie kura tā nepārkarsīs un neradīs bīstamību auto vadītājam. Uz autobāņiem un sacīkšu trasēs šie burti ir daudz nozīmīgāki nekā mazam pilsētas auto.
Q 160 km/h
R 170 km/h
S 180 km/h
T 190 km/h
U 200 km/h
H 210 km/h
V 240 km/h
W 270 km/h
Y 300 km/h

Riepas uzbūve un izcelsme

Radiālas un diognālas riepas

Riepu veido kordu slāņi. Atkarībā no tā, kā šie slāņi ir novietoti, var nošķirt diagonālās struktūras riepas (B,D kordu slāņi viens otram pāri klājas 55 grādu leņķī) un radiālās struktūras riepas (R – visi kordu slāņi ir perpendikulāri riepas rotācijas asij). Lieki piebilst, ka visizplatītākās ir tieši radiālās riepas.

Atsevišķi tiek izcelti riepu apzīmējumi par to cik riepai ir slāņi, tērauda korda vai neilona, kas veido riepas karkasu.

Riepas uzbūve

Izcelsmes valsts ir norādīta pilnā nosaukumā un neslēpjas aiz nesaprotamiem riepu apzīmējumiem. Made in Italy, nozīmē, ka riepa ražota Itālijā. Made in China nozīmē, ka tā ir tapusi Ķīnā utt.

TREADWEAR – protektora nodiluma rādītājs

Nodilums un saķere

Šis ir ļoti būtisks skaitlis, kurš norāda cik izturīga ir riepa pret nodilumu. Par standarta rādītāju tiek noteikta atzīme 100. Ja šis skaitlis ir 200, tas nozīmē, ka riepa nodils divas reizes lēnāk nekā riepa ar rādītāju 100. Principā jo augstāks skaitlis, jo riepa ilgāk kalpos.

Būtiska piezīme – šis novērtējums attiecas tikai un vienīgi uz viena ražotāja produktu līniju. Tas nav izmantojams salīdzināšanai ar citu riepu ražotāju produktiem.

Traction and temperature

  • Saķeres rādītājs – parāda riepas spēju apstāties uz slapja un taisna ceļa seguma. AA — teicami, A — ļoti labi, B — labi, C – vidēji. Riepām ir jāatbilst vismaz C novērtējumam. Atsevišķiem sacīkšu automobiļiem, piemēram, dragreisā ir nepieciešama maksimāla riepas saķere ar ceļa virsmu un apstāšanās uz slapja ceļa nav būtiski;
  • Temperatūras rādītājs – parāda riepas noturību pret siltuma rašanos. Šim ir tikai trīs vērtējumi A, B un C.

Lasiet vēl:

DOT – nozīmē riepas atbilstību visiem noteiktajiem standartiem, ko izdevis ASV Transporta departaments (Department of Transportation).

Riepas protektora nodiluma indikators. Ja riepas protektors ir nodilis līdz šim indikatoram, šī riepa ir jānomaina.

Ražotāja kodi

Ražotāja kods

Gumija ar laiku zaudē savas veiktspējas īpašības. Pat ja riepa ir uzglabāta garāžā un tā nav nodilusi, ar gadiem tā var kļūt bīstama un uz ceļa var pārsprāgt. Ja riepa ir izgatavota pēc 2000. gada, tad ražošanas laiks būs apzīmēts ar diviem simboliem. Piemēram, 3417, kas nozīmē 2017. gada 34. nedēļa.

Savukārt riepu apzīmējumi pirms izgatavošanas indikatora norāda uz rūpnīcu un partijas numuru. Gadījumā, ja riepām tiek konstatēts defekts, tad brāķēto partiju ražotājs var itin viegli identificēt.

Sezonas

Sezonas

Latvijā ir visi četri gadalaiki, taču svarīgākie no tiem ir vasara un ziema, kad saķere ar ceļa virsmu mainās visbūtiskāk. Arī likums nosaka to, ka no 1. decembra līdz 1. maijam visām automašīnām ir jābūt aprīkotām ar ziemas riepām. Riepām mainās ne tikai protektors, bet arī gumijas sastāvs.

M&S vai M+S nozīmē, ka riepa paredzēta dubļiem un sniegam (Mud & Snow). Tām ir paaugstināta caurgājība un labi piemērotas tipiskai ziemai ar sniegu, salu un atkusni. Universālās jeb vissezonas riepas tiek marķētas ar AW (any weather) vai AS (all seasons).

Burtu vietā var būt arī ikonas. Saule – vasaras riepas, lietussargs – vasaras lietus riepas, sniegs – ziemas riepas.

„ECE” marķējums jeb vienkārši burts „E” nozīmē, ka izstrādājums atbilst ECE- R30 Eiropas normai. Tubeless vai TL nozīmē, ka tā ir bezkameras riepa. Ja vien jums nav vēsturiskais auto, tad mūsdienās teju visas riepas ir bez kameras.

Ja pērc lietotu auto, tad uzmet acis riepām. Protektora dziļums nav vienīgais faktors, kas ir jāņem vērā. Riepa var būt veca, ar nevienmērīgu nodilumu vai neatbilstoša plānotajai ekpluatācijai.

 

Summa komentāri: 0

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.