
Ziemas riepas – vai var ar tām braukt visu gadu?
Pienāk decembris, un atkal ir obligāti jāuzliek ziemas riepas (šogad to bija jāizdara jau novembra vidū, kad mūs aplaimoja ziema ar bagātīgu sniegu) un ilgstošu salu). Pienāk marts, un tās atkal jānoņem, lai uzliktu vasarai domātās riepas. Un tā katru gadu no jauna… Noteikti esat iedomājušies par to, ka varbūt labāk braukt cauru gadu ar vienām un tām pašām riepām. Bet vai tas būtu labs risinājums un vispār – vai prātīgi?
Nedaudz padomājot, noteikti nonāksim pie secinājuma, ka tā varētu būt laba ideja.
Pirmkārt, tas ļautu ietaupīt laiku un naudu, jo varam atteikties no riepu remontiem katru gadu.
Otrkārt, ziemas riepas ir labāk piemērotas darbībai sliktos laika apstākļos, tāpēc, braucot ar tām, vajadzētu justies droši.
Treškārt, ziemas riepas nemaz nenolietojas daudz ātrāk nekā vasaras riepas. Vai ideja, ka ziemas riepas kļuvušas par visas sezonas riepām, izrādījās izcils atklājums? Diemžēl tas nav tik rožaini, jo divi no trim iepriekš minētajiem apgalvojumiem nav pilnīga taisnība.
Kāpēc liekam ziemas riepas?
Vasaras riepas tika izstrādātas, ņemot vērā trīs mērķus – drošības nodrošināšana, zemāks degvielas patēriņš un klusāka darbība. Diemžēl, kad gaisa temperatūra nokrītas zem septiņiem grādiem, gumija, no kā ir izgatavotas vasaras riepas, kļūst cietāka. Līdz ar to automašīnai sākas problēmas ar saķeri uz ceļa. Kad zemu temperatūru sasniegs arī nokrišņi, jo īpaši tie, kuri veido uz ceļa melno ledu, sākam automašīnā justies kā kamanās.
Nepietiek ar to, ka vasaras riepas ir cietas, tām ir arī ļoti pieticīga griezumu un rievu sistēma, lai tās efektīvi novadītu dubļus un sniegu. Tāpēc vislabāk uzlikt ziemas riepas, kas ir izgatavotas no mīkstākas gumijas savienojuma, ir izturīgākas pret zemām temperatūrām un ar daudz labāku griezumu un rievu sistēmu, kas turklāt ir biezāka un blīvāk izvietota. Pateicoties tam, jūtamies daudz drošāk. Taču, kā jau tas dzīvē mēdz būt, nekas nav pati pilnība.
Ziemas riepām ir vairāki trūkumi
Visas šīs priekšrocības, kuru rezultātā palielinās ziemas riepu saķere ar braucamo virsmu smagos braukšanas apstākļos, diemžēl rada arī lielāku degvielas patēriņu, un tās ir daudz skaļākas. Braukšana pa šoseju šādās “ziemas čības” ne īpaši klusā automašīnā, iespējams, beigsies ar galvas sāpēm. Tātad mums jau ir pirmie divi argumenti par ziemas riepām, balstoties uz kuriem sezonas beigās ”ziemenes” jau varam nomainīt martā ar vasaras riepām un nebraukāt ar tām cauru gadu.
Ar ziemas riepu nomaiņu nav ieteicams pārsteigties. Tas, ka oficiāli varam braukt ar vasaras riepām no 1. marta, nenozīmē, ka tās uzreiz jāmaina, jo arī martā un aprīlī mēdz piesalt un veidoties sniega sega.
Svarīgi ir atcerēties, ka tas, kas palīdzēja uz sniegotiem vai dubļainiem ceļiem – ziemas riepām tā ir sistēma ar platām un blīvi izvietotām rievām un iegriezumiem –, vasarā radīs problēmu.
Riepu laukums saķerei ar ceļu faktiski būs mazāks nekā vasaras riepām, kam ir mazāks blīvu rievu un izgriezumu tīkls. Tas nozīmē, ka būs sliktāka saķere ar ceļu, kā arī ziemas riepas ir izgatavotas no mīkstākas gumijas un tās ir vieglāk pārsitamas. Līdz ar to var izrādīties, ka, braukājot ar ziemas riepām cauru gadu, tāpat būs diezgan bieži jāapmeklē servisi, lai saremontētu riepas, nevis tikai tās nomainītu.
Ja ziemas riepas tiks lietotas gaisa temperatūrā, kas pārsniedz 25–30 grādus, tās arī ātrāk tiks nobraukātas nekā vasaras riepas. Latvijā karstas vasaras nav visai bieži, bet, ja kāds plāno garu brīvdienu izbraucienu uz Eiropas dienvidiem, tad stingri ieteicams atturēties doties ceļojumā ar ziemas riepām.
Ja ne ziemas riepas, tad varbūt vissezonas?
Riepu ražotāji, reaģējot uz to cilvēku vajadzībām, kuri meklē universālu risinājumu automašīnu riepu jomā, ieviesa vissezonas riepas. Tās ir izgatavotas no mīkstākas gumijas nekā vasaras riepas un nedaudz cietākas gumijas nekā ziemas riepas. Tām ir arī daudz plašāka rievu un iegriezumu sistēma nekā vasaras riepām un mazāka nekā ziemas riepām.
Vai mēs būsim atraduši zelta vidusceļu? Var teikt, ka vissezonas riepas apvieno sevī gan vasaras, gan ziemas riepu priekšrocības. Taču ir vērts atzīmēt, ka vissezonas “čības” ir arī abu riepu veidu savienojuma defekts. Vasarā salonā būs skaļāk un degvielas līmenis kritīsies straujāk nekā tad, ja lietotu vasaras riepas. Turpretī ziemā saķere ar ceļu būs sliktāka un bremzēšanas ceļš nedaudz, bet tomēr palielināsies un apdraudēs mūsu un citu satiksmes dalībnieku drošību.
Tāpēc šķiet, ka vislabākais risinājums tomēr ir ziemā uzlikt ziemas riepas, bet vasarā – attiecīgi šim gadalaikam domātās riepas.
Nepieciešamība apmeklēt riepu servisu jāvērtē no pozitīvās puses. Tā kā šādu riepu servisa apmeklējumu parasti plānojam vismaz nedēļu iepriekš, jau laikus varam nopirkt riepas internetā, kur atrodams plašs riepu klāsts par īpaši labām cenām, kā arī vismaz divas reizes gadā kāds noteikti pārbaudīs spiedienu riepās un veiks riepu balansēšanu.
Bieži vien aizmirstam, ka pārāk zems spiediens riepās veicina lielāku degvielas patēriņu, bet pārāk augsts spiediens varētu palielināt riepu uzņēmību pret mehāniskiem bojājumiem. Mums taču pašiem nekad nav laika ar kompresoru regulāri pārbaudīt spiedienu riepās, tāpēc jādodas uz servisu.
Riepu servisi bieži vien piedāvā arī citus pakalpojumus, piemēram, tādus kā gaisa kondicioniera uzpildīšana, tāpēc, mainot riepas, ir arī iespēja pārbaudīt kondicioniera hermētiskumu un uzpildīt to.
** Atcerieties arī to, ka ziemas riepas ,kuras aprīkotas ar šipiem drīkst izmantot tikai līdz 1. maijam, pēc 1. maija pārvietoties ar tām ir aizliegts.
Vai jums patika raksts? Iespējams, jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs jums pieņemt informētu lēmumu.