autoDNA iesaka
visu-sezonu-riepas

Visu sezonu riepas – “jā” vai “nē” Latvijas ziemas apstākļiem

28 novembr 2022

Ziema ir klāt un kārtējo reizi pilnīgi noteikti var apgalvot, ka daudzus autobraucējus tā ir pārsteigusi “nesagatavotus”. Mūžīgie aizbildinājumi, ka nebija laika, sniegs jau tāpat nebūs un daudz cita… Īsāk sakot, šoferīši atkal noslinkojuši! Lai vai kā, vari locīties kā zutis, bet visi likuma priekšā ir vienādi – no 1. decembra līdz 1. martam visiem automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, ir jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām! Obligātā riepu maiņa gan neattiecas uz tiem, kuru automobiļiem ir visu sezonu riepas.

Cerams, ka teju visi to beidzot ir izdarījuši, jo vēl novembra vidū, piemēram, Jelgavā veiktajā pārbaudēs ziemas riepas bija tikai 60% automašīnu, turklāt katrs septītais autovadītājs bija satiksmē izmantojis ziemas braukšanai neatbilstošas riepas… 

Vai visu sezonu riepas ir patiesi drošas Latvijas ziemā?

Jā, šoreiz sruna nevis par ziemām, bet par to, cik droša ir braukšana pa sniegotiem Latvijas ceļiem ar it kā visām sezonām paredzētajām riepām? Vai Latvijas ziemā ar tām patiesi var braukt bez raizēm?

Atbilde ir īsa: gluži kā pašas riepas, kas ir derīgas gan ziemā, tā arī vasarā, ir kaut kur pa vidu. Riepu ražotāji ir specializējušies divos virzienos – galvenokārt tieši vasaras un ziemas riepās. Tomēr ir virkne tādu valstu, kurās klimatisko apstākļu ziņā ir kā teorētiski ziema iestājas, taču ilgstoša sniega sega un ledus neveidojas vai reizēmk nav pat vispār.

Saskaņā ar Latvijas Republikas likuma pantiem, ar visām sezonām paredzētajām riepām ziemas apstākļos drīkst braukt un sodu neviens neizrakstīs. Taču ir viens liels “bet”: riepas protektors nav īsti piemērots sniegam un apledojušiem ceļiem. Tas, protams, pamatīgi ietekmē saķeri ar ceļa virsmu, no kā būtiski mainās gan bremzēšanas ceļa garums, gan arī automobiļa vadāmība.

Kas ir vissezonas riepas?

Reti kurš universālais produkts patiešām pilda visas funkcijas vienlīdz labi. Uz šo produktu kategoriju var attiecināt visiem labi zināmo teicienu: “Kas der visam, neder nekam”. Lai arī vasaras mēnešos ar visām sezonām paredzētajām riepām lielu atšķirību nejutīsiet, uz apsnigušiem ceļiem starpība būs ievērojama.

Par to, vai riepas ir visām sezonām domātās, informēs īpaši marķējumi sānu malās. Uz šādām riepām atradīsiet kādu no šiem apzīmējumiem:

  • „All Season” (visas sezonas);
  • „4S” (četras sezonas);
  • “Tout Terrain” (visi segumi);
  • “AW” (Any weather – jebkurš gadalaiks).

Tikai šādas riepas var tikt uzskatītas par vissezonu.

MS-riepas-autodna

Foto: autoDNA.lv

M+S nav ziemas riepas!

Daudzi uzskata, ka riepas ar marķējumu M+S ir vissezonas, taču tā tas g;uži nav. Apzīmējums M+S (Mud + Snow jeb dubļi un sniegs) tiek lietots lielam skaitam apvidus automašīnu riepām, taču daudzi ražotāji lieto šo apzīmējumu arī vasaras gumijai.

Šādas riepas nav domātas lietošanai visa gada garumā, jo tās pārsvarā tiek ražotas reģionos ar visai siltu klimatu un nevar pilnvērtīgi veikt savas funkcijas Latvijas platuma grādos. Ja ir tikai M+S un nav kāds no iepriekš minētajiem marķējumiem – “All Season”, “4S”, “Tout Terrain”, vai “AW”, tad no 1. decembra līdz 1. martam ar tādām riepām Latvijā nedrīkst braukt!

Lasiet vēl:

Foto: autoDNA.lv

Kāds ir minimālais protektora dziļums vissezonas riepām?

Uz vissezonas riepām attiecas tie paši noteikumi, kas uz ziemas riepām. Ja vasarā minimālais protektora dziļums ir 1,6 mm, tad ziemā tam ir jābūt vismaz 4 mm. Taču ņemot vērā, ka runa ir par vissezonas riepām, tad ziemā ar 4 mm pa apsnigušu ceļu būs ļoti švaki.

Jāņem vērā, ka vienam auto nedrīkst vienlaikus būt radžotas un neradžotas riepas. Tāpat uzmanība jāpievērš riepu vecumam – nav ieteicams izmantot riepas, kas vecākas par 5-6 gadiem, jo braucot gan nodilst protektors, gan laika gaitā riepu gumija zaudē savas īpašības.

Ceļu policija katru gadu pievērš īpašu uzmanību riepu protektora dziļumam. Ja automobilis joprojām nav aprīkots ar ziemas sezonai atbilstošām riepām, kurām ir vismaz 4 mm protektors, tad līdzās soda kvītij tiks liegta dalība ceļu satiksmē, anulējot tehniskās apskates uzlīmi (anulē tehnisko apskati, ja protektora dziļums zem 1,6 mm), kā arī tiks noņemtas automašīnas numura zīmes.

Rezumējums

Lai arī riepu ražotājs ir veltījis lielas pūles un resursus, lai izpatiktu visiem gadalaikiem, vissezonas riepas nav piemērotas Latvijas ziemas apstākļiem. Lai arī pēc likuma ar tām drīkst pārvietoties pa valsts ceļiem, tās kapitulēs sniega un ledus priekšā.

Pat ja jums ir pilnpiedziņas automobilis un pārvietojaties tikai un vienīgi pa pilsētu, tās nespēs pietiekoši labi tikt galā ar sniega, ledus un sāls šļuru.

Izsaki viedokli
Vai Jums patika raksts? Iespējams, Jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām Jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs Jums pieņemt informētu lēmumu.