
Ziemas dīzeļdegviela: kas jāzina katram dīzelīša saimniekam
Ziema rit pilnā sparā, sals pieturas nakti un dienu, un tas ir laiks, kad daudzajiem automobiļu ar dīzeļmotoru saimniekiem ir savu spēkratu bākās jālej tieši šim gadalaikam paredzēta ziemas dīzeļdegviela. To dēvē arī par arktisko dīzeļdegvielu, kas ir atšķirīga no tās, ko lejam tvertnēs gada siltākajos mēnešos. Šodien parunāsim par ziemas dīzelīti, kāpēc ir tik svarīgi tam pievērst īpašu uzmanību, ko neatbilstošas degvielas lietošana var maksāt un kādas vispār ir būtiskākās atšķirības.
Iespējams, lielākā daļa autovadītāju kaut nedaudz par to visu ir lietas kursā, tomēr ir gana daudz tādu ļaužu, kuri par to nekad nav aizdomājušies. Sak’, iebraucu degvielas uzpildes stacijā un tik leju iekšā, kāda tur liela atšķirība?! Tomēr ir gana būtiska, nedaudz arī starp degvielas tirgotājiem.
Lasi vēl:
- Kā rūpēties par auto ar dīzeļdzinēju? Padomi ilgākam mūžam
- Vai dīzeļdegvielas dienas tiešām ir skaitītas?
- Dīzelis – dzinējs, no kura jums nav jābaidās
- Benzīns pret dīzeļdegvielu un elektrība pret hibrīdu
Dīzelis arvien vairāk nostiprinās līderos
Ar katru gadu arvien pieaug Latvijā reģistrēto automašīnu īpatsvars, kuri ir aprīkoti ar dīzeļmotoru. Ja vēl pirms pieciem gadiem, proti, 2017. gada izskaņā mūsu valstī bija reģistrēti teju 388 000 vieglie spēkrati ar dīzeļmotoru, tad šī gada pirmajos deviņos mēnešos vien – vairāk nekā 506 400 (pirms pieciem gadiem šajā laika posmā bija 381 800 šādu automašīnu), liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas apkopotie dati.
Ja runājam par īpatsvaru, tad šogad tas attiecībā pret citiem ir arvien pieaugošā progresijā, sasniedzot jau 65,6%. Ar benzīna dzinēju aprīkoto spēkratu īpatsvars ir sarucis līdz 28,6% (220 811 automašīnas). Pirms pieciem gadiem līdzīgā laika periodā īpatsvara attiecība bija 56,3% pret 36,1%. Sarūk arī ar benzīnu un gāzi aprīkotie spēkrati – 5,4% šobrīd pret 7,5%. Elektroauto īpatsvars pagaidām ir vēl pavisam neliels – tikai 0,4%.
Apdrošināšanas kompānijas “If P&C Insurance” nesen veiktajā aptaujā secināts, ka arī kā nākamo savu automašīnu izvēlētos ar dīzeļmotoru (22%), kas nozīmē šī segmenta turpmāku izpaušanos, taču arvien vairāk pieaug tādu cilvēku skaits, kuri izvēlētos hibrīdauto (22%) vai elektroauto (10%), kamēr benzīna motora spēkratus – vairs tikai 16%. Noteikti interesanti būs vērot tendenci nākamā gada laikā.
Dīzelis un benzīns – mainītās pozīcijās
Vēsturiski automašīnas ar dīzeļmotoru bijušas ekonomiskākas degvielas patēriņā nekā ar benzīnu darbināmie spēkrati (protams, īsos pārbraucienos dīzelītis būs zaudētājos). Turklāt dīzeļdegviela bijusi vienlaikus arī nedaudz lētāka nekā benzīns. Tas ir viens no iemesliem, kādēļ dīzelīši arvien bauda tik lielu popularitāti (jāpiemin arī tas, ka dīzeļdegviela neiztvaiko un nav viegli uzliesmojoša, kā tas ir ar benzīnu). Tomēr šī gada sākumā, kad sākās Krievijas iebrukums Ukrainā un izraisīja plašas krīzes situācijas arī naftas produktu tirgū pasaulē, degvielas cenas piedzīvoja strauju lēcienu.
Uzzini: Kā veidojas degvielas cena Latvijā un Baltijas valstīs?
Augstāko punktu cenas sasniedza 2022. gada jūnijā, kad vidējā benzīna cena pārsniedza psiholoģisko divu eiro robežu un maksāja 2,104 eiro litrā, bet dīzelis – pat 2,108 eiro par litru. Augustā un septembrī nokritās, līdz decembrī noslīdēja attiecīgi 1,67 un 1,73 eiro par litru. Jā, dīzeļdegviela jau dažus mēnešus maksā dārgāk nekā benzīns.
Benzīna cena Latvijā pēdējo piecu gadu laikā ir svārstījusies robežās no viena līdz 2,10 eiro. Augstākā benzīna cena fiksēta 2022. gada jūnijā (2,104 eiro), savukārt zemākā tā ir bijusi 2020. gada maijā (tikai 99 centi). Dīzeļdegvielas cena Latvijā pēdējo piecu gadu laikā ir svārstījusies robežās no nepilna eiro līdz 2,03 eiro. Augstākā dīzeļdegvielas cena fiksēta 2022. gada jūnijā (2,108 eiro), savukārt zemākā tā ir bijusi 2020. gada maijā (tikai 92 centi). Avots: Auto ABC
Ar ko tas izskaidrojams? Piemēram, “Swedbank” ekonomiste Laimdota Komare stāstīja, ka uz kopējā inflācijas fona degvielas cenu pieaugums novembrī bija 0,4%, ko veicināja tieši dīzeļdegvielas cenas kāpums par 1,2%. Viņa to komentēja šādi: “Kaut gan degvielas cenas Latvijā parasti seko pasaules naftas cenām ar laika nobīdi, tomēr dīzeļdegviela šogad izjūt lielāku pieprasījumu kā kurināmais. Dīzeļdegvielas cenas samazinājumu tuvākajā laikā varam arī nesagaidīt.”
Jā, jā, jā, tā ir – katrs vēlas ietaupīt līdzekļus arī par degvielu, vai ne? Taču ir tik apnicīgi izsekot cenām, jo pat viena zīmola degvielas uzpildes stacijās cenas ir mainīgas, atšķirīgas… Ieskaties autoDNA radītajā datubāzē, kas darbojas tiešsaistes režīmā, un uzzini, kur vistuvāk tavai atrašanās vietai ir nopērkama vislētākā degviela, vai arī -> SPIED UZ ŠĪS SAITES! <-
noskaidro degvielas cenu jebkur
LATVIJĀ, IGAUNIJĀ vai LIETUVĀ!
Psiholoģiskais faktors
To, kā mainīsies automašīnu segments nākotnē, raudzīsim tuvāko gadu laikā. Jau šobrīd daudzviet dīzeļdegvielas popularitāte sarūk jauno automobiļu tirgū, kur arvien lielāku atzinību iemanto hibrīdauto un elektroauto. Ņemot vērā, ka tas notiek turīgākajās valstīs ar augstu dzīves līmeni, Latvijā noteikti nekas īpaši nemainīsies vēl ilgu laiku, it īpaši lietoto automašīnu tirgū, kur dominē vidēji 14 veci spēkrati ar arīdzan lielākoties ar dīzeļmotoriem aprīkoti.
Pilsētu ielās arī Latvijā arvien vairāk redzam ar zilām numurzīmēm iezīmētus klusus elektroauto, un tamdēļ pilsētās un mazo automašīnu segmentā visdrīzāk dīzeļautomašīnas (arī benzīna auto) pamazām kļūs arvien mazāk. Tiesa, vēl ne pārāk strauji, un – tomēr.
Ja jāmēro tāls ceļš, tad faktiski jebkura kalibra automašīnas ar dīzeļmotoru arvien būs izdevīgākas. nekā benzīna auto. Pilsētu gadījumā – pretēji. Ja senāk dīzeļa straujā popularitāte bija balstīta uz ekoloģisko faktoru, jo tie mazāk piesārņo gaisu ar oglekļa dioksīdu, kā arī degvielas cenas aspektu, tad šobrīd faktiski izmaksu ziņā abi ir līdzvērtīgi, turklāt dīzelim remonts var izmaksāt arī nedaudz dārgāk kā benzīna dzinējiem.
Kāpēc ziemā jālieto tikai ziemas dīzeļdegviela?
Gluži kā ar riepām, arī degvielas lietošanā ir gan vasarai, gan ziemas mēnešiem domāti produkti. Vienīgā atšķirība ir tā, ka, ja vien jums pašam nav kādi krājumi, tad degvielas uzpildes stacijā nepareizo dīzeļdegvielu neiepildīsiet, jo tur vienkārši būs sezonai atbilstošākā.
Gada siltajā periodā lietojam vienu dīzeļdegvielu, bet ziemā – pavisam citādu, tās nosaukums ir arktiskā jeb vienkārši ziemas dīzeļdegviela. Tā nepakļaujas kristalizācijas procesiem.
Šī degviela ir jālieto tādēļ, lai ziemas spelgonī nerastos tehniskas problēmas ar dzinēju un nebūtu raižu ar automašīnas iedarbināšanu. Vasarā lietojamajā dīzeļdegvielā ir parafīns, kas pie zemas gaisa temperatūras sabiezēs un aizsprostos jūsu autiņa degvielas filtru. Arktiskā jeb ziemas dīzeļdegviela novērsīs degvielas padeves sistēmas aizsērēšanu, padeve būs allaž vienmērīga un dzinēja jauda – stabila. Līdz ar to pat varēsiet samazināt degvielas patēriņa apmēru, uzlabot dzinēja dzīvi un vienlaikus pagarināt tā kalpošanas ilgumu.
Lai arī ziemas dīzeļdegviela nekad nesasaltu
Atkarīgā no laika apstākļiem un valdošās gaisa temperatūras, uzpildes stacijās var iegādāties arktisko dīzeļdegvielu kādā no trim dažādām aukstuma izturības klasēm.
Katrai klasei ir atšķirīga saduļķošanās jeb sabiezēšanās un sasalšanas temperatūra, pie kuras sasniegšanas pastāv augsts filtra nosprostošanās risks:
- A0 klasei tā ir attiecīgi -10 un -20 grādi;
- A1 klasei -16 un -26 grādi;
- A2 klasei -22 un -32 grādi.
Ko darīt, ja ir pavisam bargs sals?
Būtībā ir divi varianti, izvēle paliek jūsu ziņā. Pirmkārt, noteikti bākā ir jābūt A2 klases arktiskajam dīzelim, lai būtu drošāka braukšana. Galvenais, sekojiet līdzi laika ziņām un domājiet saprātīgi! Varbūt, ka pie -30 grādu sala labāk savu autiņu nekustināt, bet gan tā vietā izmantot sabiedrisko transportu?
Ja nudien nav citas izejas, esiet drošs, ka esat sagatavojis savu automašīnu tik bargam braucienam. Pārskatiet degvielas tirgotāju piedāvājumus, jo atsevišķiem ražotājiem ir arī pieejama tāda ziemas dīzeļdegviela, kurā sabiezējumi veidosies tikai pie -32 grādiem, un tāda, kas sāks sasalt tikai pie -37 grādiem.
Padomi dīzeļdegvielas automašīnu saimniekiem ziemā
Lūk, daži svarīgākie padomi ikvienam dīzeļmotora automašīnas saimniekam, kurš brauc arī ziemas mēnešos (jo droši vien katrs no mums pazīst kaut vienu vīru, kas savu autiņu noliek “ziemas miegā” un sāks kustināt atkal tikai pavasarī).
Ielūkojies degvielas tvertnē
Pirmkārt, uz arktisko dīzeļdegvielu ir jāpāriet jau savlaicīgi – par to jāsāk domāt jaut ad, ja gaisa temperatūra noslīd zem nulles. Sasniedzot -10 grādu robežu, arktiskā jeb ziemas dīzeļdegviela ir obligāta! Tātad, izbraucam visu vasaras sezonas dīzelīti un lejam iekšā ziemas degvielu. Dažādu degvielu “kokteilis” nav ieteicams, jo pat nelielas vasaras dīzeļdegvielas atliekas var radīt sabiezējumus un aizsprostot filtru, tā liedzot iedarbināt automašīnu.
Degvielas filtriem jābūt tīriem
Pirms ziemai domātās degvielas lietošanas sākšanas obligāti jāveic rūpīgi pārbaudes darbi. Uzmanīgi pārbaudiet, vai degvielas padeves sistēma, it īpaši degvielas filtri, ir pilnībā tīri un kad tie ir mainīti. Ja neatceraties skaidri, drošāk būtu nomainīt. It īpaši svarīgi, ja ir nobraukti ap 30 000 kilometru. Eksperti gan iesaka, ka degvielas filtri jāmaina pie katras tehniskās apskates, taču mūsu klimatiskajos laika apstākļos – pat sezonāli. Turklāt nevajag skopoties, izvēloties pašu lētāko variantu, jo būs būtiska starpība filtrējošajos elementos.
Bākai vienmēr jābūt pilnai
Centieties degvielas tvertni ziemā turēt allaž maksimāli piepildītu, nevis saglabāt taupības režīmu, tvertnē iepildot vien līdz desmit litriem. Ja strauji mainās gaisa temperatūra, tukšā degvielas tvertnē var veidoties kondensāts. Tam, pārvēršoties ūdenī, tālāk nokļūstot degvielā un filtrā, var sasalt un pilnībā apturēt dzinēja darbību. Turklāt paralēli arī izraisa koroziju. Ir diezgan droši, ka pie zemākas temperatūras jūs savu spēkratu nespēsiet iedarbināt.
Degviela ar svarīgām piedevām
Izvēlieties attiecīgu degvielu ar kvalitāti veicinošām piedevām, kas ļaus samazināt ne vien degvielas patēriņu, bet arī ieekonomēt līdzekļus par savas automašīnas tehniskā stāvokļa uzturēšanu. Piemēram, cetāna uzlabotāji, kas padarīs vieglāku dzinēja iedarbināšanu aukstajā laikā.
Jā, un nobeigumā jāatgādina vēl kāda nianse: vēlams, lai piepildiet savas automašīnas bāku tikai un vienīgi ar kvalitatīvu degvielu, lielākoties pie viena zīmola tirgotāja.
Lasi vēl:
- Cik labi ziemas sezonai esi sagatavojis savu auto?
- Sagatavo automašīnu ar dīzeļdzinēju ziemas sezonai!
- Motora sildīšana ziemā pirms braukšanas. Kā darīt pareizi?
Vai jums patika raksts? Iespējams, jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs Jums pieņemt informētu lēmumu.