autoDNA iesaka
kas-ir-Adblue

Mistiskais AdBlue – naudas pelnīšana vai reāla nepieciešamība

14 augusts 2022

Izmest kopā ar parastiem sadzīves atkritumiem trīslitru burciņu ar bagātināto urānu būtu nekorekta rīcība pret apkārtējiem. Dabai tas ir pilnīgi vienalga, taču cilvēkiem un citām dzīvām radībiņām šāds vieglprātīgs nodarījums par labu nenāktu. Secinājums ir gaužām vienkāršs – ekoloģija nav dabas, klimata vai sazin vēl kā aizsardzība, bet gan rūpes par mūsu šā brīža veselību. Tajā pat laikā maģiskais vārds “ekoloģija” tiek izmantots krustu šķērsu. Galvenokārt globālu biznesa projektu īstenošanai, jo kurš gan būs tik drosmīgs pateikt, ka nav vainojams neviens? Tas tā tēlaini grupas “Pērkons” dziesmas vārsmās runājot.

Auto industrija ir nozare, kas visvairāk cieš no ekoloģijas. Nemaz nerunājot par visas pasaules autobraucēju piespiedu elektrifikāciju, ik pa brīdim tiek celti ekoloģisko prasību normatīvi auto dzinēju izplūdēm. Moderna dīzeļdzinēja izplūdes gāzes jau labu brīdi ir iespējams tīrākas par gaisu pirms nokļūšanas  dzinējā. Taču normas turpina augt un padarīt dzinēju konstruktoru darbu teju vai neiespējamu.

Lasi vēl: CO2 emisiju standarti

Nedaudz mistiska šķidruma ekoloģijas vārdā

AdBlue pirmsākumi meklējami kravas automobiļu nometnē, kur savulaik tā bija vienīgā iespēja – mazināt kaitīgos izmešus ar īpašu ķīmisko līdzekļu palīdzību. Ne tik ilgs pagāja, līdz šo sistēmu ieviesa arī vieglo auto ražotāji, tādējādi iekļaujoties noteiktajās ekoloģijas normās.

Laikam jau jāsāk ar to, ka AdBlue ir cilvēkam, dzīvniekiem un videi pilnīgi nekaitīgs ķīmisks savienojums, kura pamatā ir 67 procenti H2O jeb gluži parasts ūdens. Otra lielākā šķīduma sastāvdaļa ir attīrīts karbamīds, kas AdBlue sastāvā ir 32,5 procenti.

Starp citu, iespējams daudzi pat nenojauš, ka viens no lielākajiem Eiropas AdBlue ražotājiem ir Latvijas uzņēmums “Cross Chem”, kurš nodrošina ar ekoloģijai tik svarīgo līdzekli teju vai pusi pasaules.

Kādi ir AdBlue ieguvumi

Skaidra lieta, ka šim šķidrumam ir konkrēts uzdevums. Un tas ir gaužām vienkāršs – līdz minimumam samazināt auto dzinēja izplūžu gāzu kaitīgumu. Sarežģīta un nebūt ne lēta iekārta, kas dēvējama par SCR tehnoloģiju (Selective Catalytic Reduction) rūpējas par to, lai ķīmiskā veidā sadegušas degvielas radītās slāpekļa oksīda gāzes un cauri kvēpu filtram izsprukušās cietās daļiņas jeb sodrēji sadalītos gluži nekaitīgos reizinātājos – ūdens tvaikā un slāpeklī. Tātad tas, kas beigu galā izkļūst no izpūtēja gala ir pilnā mērā nekaitīgs un dabai draudzīgs.

adblue-src-tehnologija-blog

adblue-src-tehnologija-Renault Group com

Iespējams, daudziem autobraucējiem ir maldīgs uzskats par AdBlue darbības principu. Nereti dzirdēts viedoklis, ka līdzeklis speciālā degkamerā tiek aizdedzināts, tādējādi pilnībā sadedzinot kaitīgās gāzes. Darbības tehnoloģija ir daudz savādāka – AdBlue pa speciālu sprauslu tiek ievadīts SCR sistēmā, kur vēlamais rezultāts tiek iegūts ķīmiskas reakcijas ceļa.

Droši vien šeit īsti vietā ir piebilst, ka AdBlue nav degošs. Tas ir arī pilnībā sprādzienu drošs, līdz ar to AdBlue tvertne ir droša un nekaitīga. Protams, kā jau ar jebkuru ķīmisku līdzekli jāizvairās no saskarsmes ar ādu vai elpošanas ceļiem.

Nav labuma bez kaitējuma

AdBlue un SCR sistēma ir mākslīgi radīts tehnoloģiju kopums nesamērīgi augsto ekoloģisko normatīvu sasniegšanai. Gluži loģiski, ka automobilis ar šīm tehnoloģijām kļūst dārgāks. Arī pats AdBlue šķidrums maksā naudu un laiku no laika tas jāpapildina.

Patēriņš var atšķirties taču vidēji tie varētu būs pieci procenti no patērētās degvielas – uz simts litriem dīzeļdegvielas 500 grami AdBlue.

Tā kā šķidruma pamatā ir ūdens, tas īsā laikā var izsaukt rūsu gan parastos metālos, gan alumīnija detaļās, tāpēc SCR sistēmā izmantoti tikai nerūsējoši komponenti, tajā skaitā nerūsējošais tērauds. Taču tas ir tikai tehnoloģisks mezgls, kurš mēdz iziet no ierindas. Te jārēķinās ar visnotaļ lielu robu ģimenes budžetā. Dažam labam modelim AdBlue bāka var izmaksāt pat vairāk par tūkstoš eiro, nemaz nerunājot par darbu. SCR sistēma parasti izvietota ne tajā vieglāk piekļūstamajā vietā.

Neieliesi – neaizbrauksi

Ir ļoti svarīgi sekot līdzi AdBlue līmenim, jo pretējā gadījumā var iedzīvoties diezgan nepatīkamos brīžos. Dažiem modeļiem AdBlue līmeņa izsīkums nozīmē bloķētu dzinēju, evakuatoru un vadības bloka programmēšanu.

Tā kā AdBlue sistēma galvenokārt pieejama gados jaunākajiem automobiļiem, tad tā dēvētais borta dators jau laikus ziņo par nepieciešamību papildināt AdBlue krājumus. Ja tas netiek darīts, tad automātiski vadības sistēma ierobežo spēka agregāta jaudu līdz pat 60 procentiem, kam vajadzētu kalpot kā pārliecinošam mājienam, ka lēnām līdz tuvākai degvielas uzpildes stacijai. Ja arī tas netiek uztverts pietiekami nopietni, dzinēja darbība tiek apturēta.

Ekoloģijas vārdā šī ir tikai viena no neērtībām, kuras autobraucējam nākas pieciest. Starp citu, drošības labad ir vērts pie konkrētās markas pārstāvjiem pārliecināties, ka runa ir tieši par AdBlue. Piemēram, dažam labam Francijā ražotam spēkratam ir cita kaitīgo izmešu neitralizācijas sistēma un cits šķidrums. Tiesa gan, to papildināt var tikai profesionālos konkrētās markas servisu centros. Arī iegādājams šis šķidrums ir tikai tur. Alternatīvā sistēma izmanto šķidrumu kā degvielas piedevu ar vadības sistēmu dozējot nepieciešamā daudzumā.

Un, visbeidzot, atgriežoties pie AdBlue. Kā jau tas pie mums pieņemts, daudzi izvēlas SCR sistēmu amputēt gan fiziski, gan virtuāli. Arī pakalpojumu sniedzēju netrūkst. Tači šī ir tā reize, kad zaudējumi ir lielāki par ieguvumiem, jo SCR sistēmas amputācija nesamazina degvielas patēriņu un nepalielina dzinēja jaudu. Kaitīgo izmešu daudzumu gan palielina neskaitāmas reizes, kas, visticamāk, beigsies ar neizietu obligāto tehnisko apskati.

Summa komentāri: 0

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.