
Logi svīst un slikta smaka? Noteikti vainīgs salona filtrs
Autovadītāj! Lietojuši neesam? Tā nenoliedzami teiktu ceļu policists, pamanot, ka automobilim pamatīgi aizsvīduši stikli un no pavērtās spraugas plūst nedēļu nemainītu zeķu saldkaislais aromāts.
Slīkonis – padomātu vidusmēra lietota automobiļa pircējs, konstatējot to pašu faktu, ko pirms tam ceļu policists. Un taisnība varētu būt gan vienam, gan otram. Taču varētu izrādīties, ka abi divi draudzīgi maldās un automobiļa īpašnieks gluži vienkārši aizmirsis, ka bez gaisa un degvielas filtriem spēkratā ir vēl arī trešais – salona filtrs!
Kas ir salona filtrs
Kam gan nepieciešams šāds filtrs, kuru reizēm grūtāk nomainīt kā pašu dzinēju? Ejot pa ielu reti kurš aizklāj degunu ar salveti. Kur nu vēl uzvelk gāzmasku vai vismaz respiratoru. Tiesa gan, veselībai daudz patīkamāk būtu tā tomēr darīt. Gaiss ir pilns ar putekļiem, smalkām smiltīm, ziedputekšņiem, sīkām metāla daļiņām un daudzām citām drazām, ko veiksmīgi uzkrājam organismā elpojot caur degunu vai muti. Ja traucamies automobilī ar ātrumu virs 30 kilometriem stundā, gaisa piesārņojuma vērpetes ir jo kaitīgākas un aktīvākas. Nepieļaut šīm sīkajām daļiņām nonākt automobiļa salonā un pasargāt mūsu elpvadus – tāds ir patiesais salona filtra uzdevums.
Kad jāmaina salona filtrs
Automobiļu ražotāji rekomendē salona filtra nomaiņu ik pēc divdesmit vai divdesmit pieciem tūkstošiem nobrauktu kilometru (20 000 km – 25 000 km). Vienota sistēma neeksistē, tāpēc prātīgāk ielūkoties cimdu nodalījumā atrodamajā automobiļa lietošanas instrukcijā. Ražotājs noteikti būs sniedzis rakstiskas rekomendācijas. Taču patiesajā dzīvē viss notiek savādāk. Ir liela atšķirība vai šie 20 000 kilometru tiek nobraukti trīs mēnešos vai divos gados. Tik pat liela nozīme ir izvēlētajiem ceļiem. Lielpilsētās, kur gaisa kvalitāte parasti ir vissliktākā, salona filtra nomaiņa iespējams būs nepieciešama pat reizi gadā vai biežāk. Tas pats sagaida tos autobraucējus, kuru ikdienas ceļi ved pa tuksnesīgu apvidu vai grants ceļiem. Var neiet pie zīlnieces, lai saprastu, ka filtrā ātri vien izveidosies pamatīgs slānis putekļu, kas ne tikai neļaus salonā ieplūst netīrumiem, bet neļaus salonā ieplūst nekam. Tajā skaitā arī gaisam.
Lasi vēl: Automašīnu filtri. Tīrīt tos vai nomainīt pret jauniem?
Salona filtrs ziemā un vasarā
Vasarā šāda situācija galvenokārt iespaido salona klimatu. Lai arī dzesēšanas sistēma strādā ideāli, salonā būs silts un smacīgs. Aukstums gluži vienkārši kopā ar gaisu iestrēgs filtrā un pa ventilācijas lūciņām plūdīs vārga un nevisai vēsa gaisa straumīte.
Ziemā situācija varētu būt vēl bīstamāka. Turklāt vārdu tiešajā nozīmē. Gaisa kondensāts jeb mitrums vēsā laikā tā vien centīsies nosēsties uz vēsajiem stikliem, aizklājot pilnvērtīgu skatienu uz ceļu. Tad talkā tiek ņemts sūklis, speciālas plastikāta lāpstiņas, mitrumu uzsūcošie spilventiņi un sazin kas vēl. Nekāds vērā ņemamais rezultāts sasniegts netiek jebkurā gadījumā. Pie vainas tieši tas pats, kas vasaras karstumā – nepietiekama gaisa padeve ventilācijas sistēmā.
Ko dara salona filtrs?
Salona filtrs sevī uzkrāj ne tikai mehāniskus netīrumus, bet arī mitrumu, kas gaisā ir vairāk kā varētu vēlēties. Netīra un mitra vide ir īstas sapņu mājas dažādām dzīvām radībām – baktērijām! Tikai dažas nedēļas un salona filtrā var izveidoties īsta baktēriju ferma, kas ar jau tā nepietiekamo gaisa plūsmu salonā iepludinās nepatīkamu, puvumam un netīrībai atbilstošu aromātu. Laikam lieki piebilst, ka šāda vide cilvēka veselībai nu nekādi nespēj sniegt jebkādu labumu. Gluži pretēji! Tāpēc labākais barometrs salona filtra nomaiņas regularitātei ir un paliek labi pārbaudītais variants “uz tausti”. Ja tomēr viss apmierina un nekādu nepatīkamu emociju nenomainītais filtrs nerada, tad atgriežamies pie pirmā punkta – ražotāja rekomendētais nomaiņas intervāls.
Lasi vēl: Automašīnas salons – netīrāks nekā tu iedomājies
Salona filtra maiņa
Auto servisa darbinieki iesaka rūpīgi un pedantiski pieiet salona filtra nomaiņas procesam. Daudziem automobiļu modeļiem ir diezgan viegli filtru ievietot tam paredzētajā ligzdā nepareizi. Piemēram, otrādi. It īpaši, ja pati ligzda pieejama tikai uz tausti un vizuāli nav aplūkojama. Viens no piemēriem varētu būt dažs labs Renault markas modelis, kam salona filtra ligzda atrodas aiz cimdu nodalījuma. Pat izņemot šo mezglu, filtrs pa plastmasas sliedēm iebrauc aiz priekšējā paneļa un filtra pozīcija nav saskatāma pat pie labākās gribas.

Automašīnas salons
Neliela sprauga, vai gluži pretēji – pārkare, spēj pamatīgi ietekmēt ventilācijas gaisa plūsmas cirkulāciju. Savukārt mēs šādā gadījumā atgriežamies pie sākotnējā stāvokļa – nelabvēlīga klimata salonā un sliktu redzamību. Starp citu, meistari kategoriski iesaka salona filtra ligzdu rūpīgi iztīrīt pirms jauna filtra ievietošanas. Vispirms jau ar spēcīgu putekļu sūcēju, kas atbrīvotu ligzdu un pašu sistēmu no visa, kas nobiris vecajam filtram. Viena no lielākajām problēmām ir sabirzušas rudens lapas, kas, kā jau organisks materiāls, ātri vien sarūpēs baktērijām īstu karnevālu. Ja vien tas ir iespējams, tad pēc putekļu sūcēja netraucēs ligzdas apstrāde ar kaut vai paneļa tīrāmo līdzekli. Protams tā, lai neaizskartu ventilācijas sistēmas radiatoru un nesabojātu tā šūnas.
Ne mazāk svarīga lieta ir izvēlēties tieši konkrētam automobilim domātu salona filtru. Pat ar nepilna gada starpību vienam un tam pašam modelim var būt nebūtiskas, bet tomēr atšķirības. Te automehāniķi pat gatavi padalīties ar garu stāstu, kā kādam desmit gadus vecam auto vairākas dienas darbojušies ap ventilācijas sistēmu. Klients sūdzējies, ka gaisa plūsma jaušama vien pasažiera pusē, bet vadītājam no svaiga gaisa ne vēsts. Tika noņemts priekšējais panelis, pārbaudīti visi gaisa pieplūdes un atplūdes kanāli, ar speciālu ķīmiju iztīrīts radiators un veiktas vēl daudz un dažādas lietas. Protams, tajā skaitā arī salona filtra pārbaude, kuru saimnieks pats nomainījis pirms dažām nedēļām. Tikai nejaušas sakritības pēc atklājies, ka nomainītā salona filtra kontūra maliņas ir par dažiem milimetriem biezākas par oriģinālo filtru. Nepilni desmit eiro, jauna filtra iegāde un traucētās gaisa plūsmas problēmas novērstas nepilnas pusstundas laikā.
Salona filtra nomaiņam piemājas dārzā vai stāvlaukumā saviem spēkiem
Nav jau tā, ka automehāniķi ar varu vēlētos pierunāt salona filtru nomaiņu veikt servisā. To gana viegli un vienkārši var izdarīt pats auto īpašnieks. Visticamāk tam nebūs vajadzīgi specifiski instrumenti un labi aprīkota garāža. Bez bažām to labā un saulainā dienā var paveikt piemājas mauriņā vai pat publiskā autostāvietā, ja vietas atļauj. Nepieciešams tikai viens ļoti svarīgs nosacījums – zināšanas!
Mūsdienās daudz informācijas var iegūt internetā. Pat uzskatāmi video piemēri soli pa solim nodemonstrē visu nomaiņas procesu. Tiesa gan, ne visi video autori godprātīgi parāda visu nepieciešamo, apzināti noslēpjot kādu grūtāk atrodamu skrūvi. Konkrētam automobilim veicot šo procesu pirmo reizi, noteikti jābūt uzmanīgam un vērīgam. Izraut skrūvi vai nolauzt “austiņu” nebūt nav tik grūti.
Salona filtra maiņa auto servisā
Ja tomēr īstas pārliecības par savām spējām nav, varbūt tomēr vērts uzticēties profesionāļiem. Salona filtra nomaiņa neaizņems daudz laika un neprasīs milzu ieguldījumus, toties ceļš svaigā gaisā un ar neaizsvīdušiem stikliem būs daudz drošāks, veselīgāks un patīkamāks.
Salona filtra izvēle
Filtra izvēle lielā mērā atkarīga no mūsu vēlmēm un vajadzības. Katalogā vienam konkrētam modelim var būt pat desmit dažādi filtra veidi. Vizuāli tie izskatīsies vienādi, taču “pildījums” dažāds.
- Parastais filtrs ar papīra aizsargkārtu būs lēts, taču maināms teju vai pāris mēnešos.
- Sintētiska auduma filtrs kalpos ilgāk, taču pasargās tikai no mehāniskiem piesārņojumiem – koka lapām, sīkiem zariņiem un zāles stiebriem, kukaiņiem, smagajiem sodrējiem, darvas, putekļiem un smiltīm.
- Priekšā braucošā smagā automobiļa dūmu vērpetes smaku tas nespēs aizturēt. Te drīzāk talkā var nākt ogļu vai sīko daļiņu šūnu filtrs.
Kādu salona filtru izvēlēties
Auto nozares speciālisti aicina neapjukt plašajā piedāvājumu klāstā, bet skaidru galvu izvērtēt savas vajadzības atbilstoši materiālajām iespējām. Ne vienmēr pats dārgākais filtrs spēs attaisnot mūsu cerības. Kā jau jebkurā jomā, arī filtra izvēlē prātīgākais ir “zelta” vidusceļš. Vien jātiek skaidrībā, kur galvenokārt brauksim. Ja ceļi vedīs vairāk ārpus apdzīvotām vietām, tad ogļu filtra funkcijas neko daudz nemainīs. Te priekšroka dodama parasta sintētiskā smalkas filtrācijas filtram. Pilsētā, kur fizisko netīrumu mazāk, bet gaisa kvalitāte gaužām bēdīga, ogļu filtrācija būs piemērotāka.
Bieži vien lielu problēmu pamatā ir nebūtisks sīkums, kuram nepievēršam uzmanību. Bieži vien šis sīkums var aiztaupīt prāvus izdevumus un daudz tik vērtīgā laika. Ja pašu spēkiem vēl nekad nav nācies mainīt salona gaisa filtru, tad neaizmirstiet palūgt meistariem, lai parāda nomainīto. Jūs patiešām būsiet no sirds pārsteigti par ieraudzīto!
Renault Megane II 1,5 dCi salona filtra izmaksas piemērs::
Papīra filtrs:
- Febi sākot no 8.15 eiro
- Denso sākot no 6.20 eiro
- Meyle sākot no 4,99 eiro
Auduma filtrs:
- MANN sākot no 14,62 eiro
- Valeo sākot no 11,45 eiro
- Febi sākot no 13,25 eiro
Ogļu filtrs
- Purflux sākot no 15,63 eiro
- Bosch sākot no 17,2 eiri
- Corteco sākot no 19.28 eiro