
Ko izplūdes sistēmas dūmi liecina par automobiļa tehnisko stāvokli?
Automašīnas izplūdes sistēmas dūmi var daudz ko pateikt par spēkrata tehnisko stāvokli. Pieredzējis automehāniķis var noteikt diagnozi ne tikai pēc skaņas vien. Dūmiem var būt trīs pamatkrāsas – balti, melni un zili. Ko tie nozīmē un mums saka priekšā? Lūk, autoDNA apkopotie fakti un skaidrojumi!
Ja ar auto viss ir kārtībā, tad izplūdes sistēmas dūmi ir neredzami. Līdz ar aukstākiem laikapstākļiem var parādīties balti izplūdes sistēmas dūmi, bet tas ir tikai normāli.
Balti dūmi tvaiks vai dzinēja defekts?
Ja motors ir labā tehniskā kārtībā, tad no izpūtēja gala apkārtējā vidē nenonāk praktiski nekas. Vismaz redzami izmeši dūmu veidolā nav un būt nevar. Ja nu vienīgi aukstā laikā dažas pirmās darbības minūtes izplūdes gāzes var mulsināt ar baltiem izplūdes sistēmas dūmiem. Bez panikas – tas ir pilnīgi tīrs un nekaitīgs ūdens tvaiks!
Vai vienmēr balti dūmi ir tvaiks?
Gan jā, gan nē. Tie, kas ziemas rītā redzami tukšgaitā pukšķošam dīzeļmotoram ir parasti un nekaitīgi tvaiki. Ja balts dūmu mutulis uzrodas slodzes režīmā, tad tas jau ir dzinēja defekts. Turklāt iespējas var būt vairākas:
- paaugstināts mitrums izplūdes sistēmā, kas parādās “skurstenim” uzkarstot;
- ne līdz galam sadegusi dīzeļdegviela dzinēja cilindros;
- dīzeļdzinēja cilindros nonācis dzinēja dzesēšanas šķidrums.
Protams, katrai problēmai ir savs risinājums, kuru visprātīgāk būtu meklēt vai nu pie sava uzticamā meistara vai servisā, kas specializējies uz dīzeļmotoru remontu.
Ja izpūtējā ielavījies ūdens
Mitrums izplūdes sistēmā var nonākt tikai vienā veidā – kā kondensāts. Ja dzinējs ir labā tehniskā stāvoklī un vēsākā rītā tukšgaitas režīmā veidojas “veselīgais” tvaiks, tas, iespējams, sakrājas kādā no tā dēvētajiem izpūtēja bunduļiem.
Zināma daļa iztek uzsākot braucienu, taču tik pat daudz var sakrāties izplūdes sistēmā. Loģiski, ka izpūtējam uzkarstot, ūdens sāk iztvaikot un dzinēja aizmugurē saskatāmi balti izplūdes sistēmas dūmi. Šis nav ļaunākais scenārijs, ja vien neskaita to, ka izpūtējs drīz būs sarūsējis no iekšpuses un nāksies pirkt jaunu.
Ja dīzeļdegviela nesadeg
Ņemot vērā, ka lielākā daļa brauc ar dīzeļdzinējiem, tad balti dūmi var nozīmēt to, ka degmaisījums nesadeg pilnībā. Šādā gadījumā dūmi ir nedaudz pelēcīgi un cenšas pastāstīt tikai vienu – degmaisījuma gāzes, kam bija ar joni jāstumj virzulis, apmetušas kūleni un nonākušas izplūdes sistēmā. Visticamāk šādi izplūdes sistēmas dūmi nozīmē to, ka degkamerā nav pietiekami augsta temperatūra un sadegšana notiek ar aizkavēšanos. Iespējams, jāpārbauda kvēlsveces, kompresija cilindros, sprauslas.
Ja antifrīzs nokļuvis cilindrā
Ja tā atgadījies, tad balto dūmu tonis var būt mainīgs. Tas atkarīgs no piedevām dzesēšanas šķidrumā. Pie vainas jebkurā gadījumā ir ūdens. Šoreiz tas, kurš pievienots dzesēšanas šķidrumam. Tas saskaras ar uzkarsušajiem dzinēja mezgliem un no izpūtēja gala uzaug īsts dūmu mutulis.
Pats par sevi balts dūmu mākonis vēl nav nekas traks, ja vien ne ķīmiskā reakcija, kuras dēļ dzesēšanas šķidruma nonākšana degkamerā ir jo īpaši bīstama dīzeļmotoriem. Dīzeļdzinējā ir daudz vairāk sēra, kā benzīnā. Kad sērs sajaucas ar ūdeni, rodas sēra dioksīds, kurš pamatīgi samazinās dzinēja resursu.
Lasiet vēl:
- Sešas pazīmes, kas liecina, ka ir jāmaina motoreļļa
- Check engine lampiņa – ko tā īsti nozīmē un kā to nodzēst?
- Dīzelis – dzinējs, no kura jums nav jābaidās
Kāpēc rodas melni izplūdes sistēmas dūmi?
Pie visa vainīga sadegšana jeb, ja runājam par izplūdes sistēmas dūmiem, tad vairāk gan pie vainas ir nevis sadegšana, bet nesadegšana. Degmaisījumam nesadegot, veidojas ogļūdeņradis. Augstas temperatūras iespaidā tas pārvēršas sodrējos. Tātad melnā un ļoti smalkā pulverī, kas kopā ar izplūdes gāzēm tiek slaidā jonī izšauts no izpūtēja. Protams, ne viss. Daļa pamanās nosēsties izplūdes sistēmā un ar laiku radīt lielas problēmas gan pašai sistēmai, gan dzinējam.
Kāpēc nesadeg degmaisījums?
Kā spējam nojaust, degmaisījumu dīzeļmotorā veido divas ļoti svarīgas sastāvdaļas – dīzeļdegviela un skābeklis jeb, citiem vārdiem sakot, gaiss. Dzinēja vadības bloka programmatūra perfekti nosaka, cik katrai sastāvdaļai jābūt, lai iegūtu maksimāli lielu atdevi.
Diemžēl, mūsu dzinēja tehniskais stāvoklis ne vienmēr ir perfekts un dažādi blakus efekti šīs proporcijas spēj izmainīt. Iemesli var būt daudz un dažādi, tāpēc visvienkāršākais veids kā atrast defektu, ir ar datora palīdzību.
Jebkurā gadījumā degkamerā ieplūst vai nu par maz skābeklis, vai arī par daudz dīzeļdegvielas. Abās situācijās degmaisījums netiek izlietots līdz pēdējam pilienam, veidojot jau minētos sodrējus.
Vai vienmēr vainojams dzinējs?
Bieži vien pie vainas nav dzinējs vai vadības bloks. Lielu “lāča pakalpojumu” izdara nekvalitatīva degviela. Vai nu vienkārši ne īpaši veiksmīgi izraudzīts degvielas pārdevējs, vai arī mūsu pašu centieni ietaupīt, izmantojot ne īpaši legālu dīzeļdegvielas iegādes paņēmienu. Šādās situācijās melnajiem izplūdes sistēmas dūmiem gan vajadzētu beigties, ja automobilis tiek pie kvalitatīva spēka avota. Ja ne uzreiz, tad vismaz pēc pārdesmit nobrauktiem kilometriem.
Lasi vēl: Beigtas sprauslas – kas pie tā ir vainīgs?
Ja runājam par dzinēja raksturīgākajām problēmām, tad tas varētu būt virzuļu nodilums vai mehānisks bojājums, gaisa vai degvielas ieplūdes sistēma vai tā dēvētais EGR vārsts. Nevajadzētu brīnīties, ka melni izplūdes sistēmas dūmi pavadīs arī degvielas patēriņa jūtams pieaugums, jaudas zudums un problēmas ar dzinēja iedarbināšanu, kad tas ir silts.
Zili dūmi – zili brīnumi
Tumši zili izplūdes sistēmas dūmi izpūtēja galā, ja runājam par dīzeļmotoru. Nekā iepriecinoša. Protams, izplūdes gāzes var būt dažādās zilganu toņu nokrāsās. Klasiskais variants ir tumši zili, biezi un ilgi neizgaistoši dūmi. Tam par iemeslu var būt tikai divas lietas – kaut kas sagājis grīstē ar degvielas iesmidzināšanu vai dzinēja eļļa nonāk degmaisījuma kamerā.
Dūmi ar nepatīkamu smaku
Pirmajā gadījumā dūmus pavada nepatīkama smaka, kas kož acīs. Ja no ierindas izgājusi iesmidzināšanas sistēma, degkamerā sadeg tikai tā dīzeļdegviela, kas izsmidzinājusies normāli. Viss pārējais tā arī nesadedzis ar lielu joni tiek izmests pa izpūtēja galu. Tiesa gan zināma daļa neizsmidzināto pilienu sadeg tieši uz virzuļa virsmas. Tas rada papildus temperatūru un nodrošina drīzu dzinēja kapitālo remontu!
Zili dūmi visās varavīksnes krāsās
Otrajā gadījumā iespējama viskrāšņākā izplūdes gāzu krāsu palete – no gaiši zilas līdz teju vai melnas krāsas toņiem. To nosaka eļļas daudzums, kas iekļuvis degmaisījuma kamerā.
Te variācijas par tēmu var būt daudz un dažādas. No nevainīgas ieplīsušas blīves līdz turbīnai, kas novesta līdz katastrofālam stāvoklim. Turklāt šādu dīzeļmotora problēmu ir diezgan viegli pamanīt – strauji un bieži zūd dzinēja eļļas līmenis.
Problēmas risinājums ir tikai viens
Benzīna dzinēja katalizators visbiežāk spēj izķert līdz galam nesadegušo eļļu, tāpēc izplūdes sistēmas dūmi uzrodas vien dzinēja dzīves beigu stadijā. Dīzeļmotora uzbūve ļauj biezajiem dūmu mutuļiem nonākt atmosfērā arī tad, ja eļļas piedeva dīzeļa degvielai ir niecīga.
Protams, arī šajā gadījumā jārēķinās ar krietni augstāku sadegšanas temperatūru, kas ātrāk vai vēlāk novedīs pie dzinēja maiņas. Ieteikums abos gadījumos ir tikai viens – visus ieplānotos darbus pie malas un steigšus uz servisu!
Vai jums patika raksts? Iespējams, jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs jums pieņemt informētu lēmumu.