Padomi

Beigtas sprauslas – kādas ir pieejamās opcijas un kas pie tā ir vainīgs?

Pievienoja 30 septembris 2020

Ikviens lietota automobiļa īpašnieks baidās no vismaz trīs diagnozēm – beigta turbīna, beigta zobsiksna un beigtas sprauslas. Šajā rakstā autoDNA viesojās pie sprauslu meistariem TDI Serviss, lai gūtu detalizētu priekšstatu par daudziem tik sāpīgo tēmu.

Beigtas sprauslas ir nepatīkama un finansiāli dārga diagnoze. Vienas sprauslas cena var svārstīties no 200 līdz 1500 eiro un parasti ir jāmaina vairākas, ja ne visas uzreiz. Attiecīgi sprauslu maiņa var pārvilkt treknu līniju turpmākajai auto ekspluatācijai un ekonomiski izdevīgāk to būtu atdod detaļās. Taču pirms pasūtat jaunas sprauslas varbūt ir vērts padomāt par sprauslu remontu.

Kas noved pie sprauslu bojājumiem?

Beigtas spraulas remonts

Izdulusi un jauna sprausla (no kreisās uz labo)

Kā jau jebkurai automašīnas detaļai arī sprauslām ir savs resurss un tās ir pakļautas dabiskajam nodilumam. Ja par automobili pienācīgi rūpējas, tad jaunas sprauslas kalpos vidēji 300 000 km. Ir trīs galvenie faktori, kas veicina sprauslu nodilumu:

  1. Pārāk ilgi netiek mainīts degvielas filtrs;
  2. Bākā tiek lieta nekvalitatīva degviela;
  3. Autovadītāji brauc ar “tukšu bāku”.

Degvielas filtrs ir būtisks elements, kas pasargā sprauslas no dažādu mikroskopisku daļiņu nokļūšanu iesmidzināšanas sistēmā. Laika gaitā degvielas filtrs zaudē savu efektivitāti un noķer aizvien mazāk šādu nevēlamu daļiņu, kas veicina sprauslu nodilumu.

Degvielas filtra maiņas intervāls ir atkarīga gan no nobrauktajiem kilometriem, gan arī no vides. Ja ar auto pārsvarā pārvietojas pa pilsētu, tad to būtu ieteicams mainīt vismaz reizi gadā – parasti kopā ar motoreļļas un eļļas filtra maiņu. Ja gana daudz tiek braukts pa šoseju, tad degvielas filtra maiņu var atliekt un pie katras otrās eļļas maiņas būtu vēlams nomainīt arī degvielas filtru.

Sprauslu diagnostika

Sprauslu nodiluma pārbaude zem mikroskopa

Šis galīgi nav dārgs remontdarbs uz kuru būtu jātaupa naudas līdzekļi. Vidējas kvalitātes degvielas filtrs izmaksās kādus 15 – 20 eiro, kas nav nekas salīdzinājumā ar jaunu sprauslu iegādi.

Otrs būtisks aspekts ir nekvalitatīva degviela. Lai arī Latvijā, par spīti dažādiem nostāstiem un leģendām, šī problēma nav izteikti aktuāla, atsevišķos gadījumos sliktas kvalitātes degviela var krietni paātrināt gan degvielas padeves sistēmas nodilumu gan arī saīsināt sprauslu darba resursu.

Ja mēs varam būt vairāk vai mazāk droši par Latvijas degvielas uzpildes stacijās esošās degvielas kvalitāti, tad uzpildot automobili ar “kreiso degvielu” mēs nopietni riskējam ar sprauslu un degvielas padeves sistēmas stāvokli.

Arī lauksaimniecībā paredzēto degvielu nebūtu ieteicams liet automobiļu bākā. Lai arī uz lauksaimniecībā izmantojamās degvielas un parastās degvielas kvalitāti attiecas viens un tas pats Eiropas Savienības standarts EN:590, lauksaimniecības degvielai tiek pievienota krāsviela, kas ir liekas un nevēlamas daļiņas.

Un trešā lieta par kuru daudzi nemaz neaizdomājas, ir ieradums braukt ar tukšu bāku. Automašīnās bākā ar gadiem uzkrājas dažādi netīrumi, nosēdumi un sīkas daļiņas, kas parasti izgulsnējas bākas apakšā. Braucot ar tukšu bāku, visi šie netīrumi tiek ierauti degvielas sistēmā un tie veicina sprauslu pastiprinātu nodilumu. Protams, ka automobilim no salona šī problēma nedraud, taču vecākam auto būtu ieteicams veikt degvielas uzpildi pie nobrauktām ¾ no bākas tilpuma.

Lasiet vēl:

Kādas ir galvenās pazīmes, kas liecina par problēmām ar sprauslu darbību?

Sprauslu remonts

Sprauslas pārbaude

Beigtu sprauslu vēstneši var būt vairāki un reti, kad automobilis bez brīdinājuma vairs nebūs iedarbināms. Tā arī ir viena no sliktākajām pazīmēm, ka auto vienkārši vairs “nelec”. Te ir bijis nopietns defekts, kas pilnībā apturējis sprauslu darbību.

Kā nākamo no pazīmēm un arī biežāk sastopamu var nosaukt pastiprinātu dūmainību. Parasti tie ir balti vai melni dūmi. Var arī novērot neparastus trokšņus no motortelpas vai arī sajust neierastas vibrācijas.

Augstāk minētās pazīmes parasti iet roku rokā ar palielinātu degvielas patēriņu, smagnēju dzinēja darbību un jaudas zudumu. Ja esat noskatījis automobili un vēstures atskaitē ir redzams, ka tam ir ~300 000 km liels nobraukums, tad esiet vērīgs. Ja pamanāt augstāk minētās pazīmes, tad labāk no šāda auto turēties pa gabalu.

Kā rīkoties, ja ir aizdomas par problēmām sprauslu darbībā?

Ja dodaties apskatīt automobili pie pārdevēja, tad šīs problēmas noteikti pamanīs līdzi paņemtais auto mehāniķis. Taču vislabāk būtu doties uz daudz maz labu auto servisu un automobilis ir jāpieslēdz pie diagnostikas datora.

Atkarībā no aparatūras, programmas, auto modeļa un citiem faktoriem būs iespējams nolasīt virkni informācijas par sprauslu darbību. Šis ir arī labs veids kā pārbaudīt automobili pirms iegādes.

Ja daudzi no mums automobili aizdzen uz servisu un paceļ to gaisā, lai pārbaudītu ritošo daļu, tad pie reizes būtu ieteicams veikt arī sprauslu diagnostiku. Galu galā, sprauslu maiņa var būt dārgāka par pašu automobili un šo defektu var itin viegli konstatēt pirms lielā pirkuma veikšanas.

Ko darīt ar sprauslām – restaurēt vai mainīt?

Sprauslu remonts

Parasti visām sprauslām nodiluma pakāpe ir teju vienāda līdz ar to arī maiņa sanāk tik dārga. Ne vienmēr ir nepieciešama visas sprauslas maiņa. Pati sprausla sastāv no vairākām sīkām detaļām, kuras ir iespējams nomainīt.

Piemēram, ja pie vainas ir smidzinātāji, tad var nomainīt tikai tos un ietaupīt ievērojamus finanšu līdzekļus. Ir gadījumi, kad uz servisu atdzen modernu auto, kuram viena sprausla maksā sākot no 600 eiro un uz augšu, taču bija nepieciešams tikai nedaudz pieregulēt sprauslu darbību, kas izmaksā niecīgu daļu no jaunas sprauslas summas. Vidēji ņemot, pilna sprauslas restaurācija maksā uz pusi mazāk nekā jaunas iegāde.

Kuras sprauslas ir labākās un no kurām būtu jāizvairās?

 

Automobiļu industrijā ir vairāki sprauslu ražotāji, kas savā starpā sīvi konkurē un autoražotājiem piedāvā dažādas degvielas iesmidzināšanas sistēmas. Ja būtu jānosauc labākais sprauslu ražotājs, kuru sprauslas uzticami kalpo, nav pārāk dārgas un ir iespējams saremontēt, tad tās būtu – Bosch.

Ir gan svarīga piebilde. Jauniem auto restaurāciju sprauslām nevar uztaisīt, jo tirgū vēl nav pieejami OEM alternatīvas un rezerves detaļas. Tā kā laicīgi mainiet degvielas filtru un nebrauciet ar sliktas kvalitātes degvielu. Jo pretējā gadījumā var nākties pirkt sprauslas, kas maksā no 300 līdz 800 eiro gabalā.

Sliktākās sprauslas

Lai arī Toyota un Lexus ir vieni no uzticamākajiem auto, dažiem dīzeļu modeļiem ir uzstādīta visai niķīga sprauslu sistēmu D-CAT. Tās pirmkārt ir dārgas un otrkārt neiespējami restaurēt. Līdz ar to, ja ir jāpērk lietots Toyota vai Lexus auto ar 2.2 litru D-CAT, kurš jau ir nobraucis 250 000  – 300 000 km, tad esiet vērīgi un noteikti pirms auto iegādes pārbaudiet sprauslu stāvokli.

Daļai Volkswagen Grupas automobiļu ir atklāts ražotāja defekts uz atsevišķiem modeļiem un ir izsludināts atsaukums. Ja jums ir mazlietots Volkswagen Grupas auto vai arī vēlaties tādu iegādāties, tad autoDNA vēstures atskaitē būs redzama informācija par atsaukumu.

Pēc pieredzējušo sprauslu meistaru ieskatiem, problemātiskas ir arī citas Denso ražotāju sprauslas, kas uzstādītas tādiem populāriem modeļiem kā Auris, Avenso, Verso, Hilux un Land Cruiser.

Ja vēlaties izrādīt papildus gādību sava automobiļa sprauslām, tad pēc sprauslu meistaru domām un personīgās pieredzes itin labi darbojas Liqui Moly Diesel Purge dīzeļdegvielas piedeva. Tā attīra iesmidzināšanas sistēmu un izšķīdina dažādus nosēdumus, kas gadu laikā var uzkrāties.

Summa komentāri: 2

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.

  1. Linda

    Labdien! Kā var sazināties ar šo sprauslu servisu un kur viņi atrodas?
    Ir nepieciešama konsultācijā.
    Paldies!
    Ar cieņu,
    Linda