
Motoreļļa – kāpēc un kā mums par to jārūpējas
Pareiza motoreļļas izvēle ir tikpat svarīga kā tās regulāra maiņa. Apvienojot to ar eļļas līmeņa uzturēšanu pareizajā līmenī ļaus dzinējam kalpot ilgāku laiku un pagarinās tā mūžu. autoDNA apkopoja svarīgākos padomus un ieteikumus, kāpēc un kā pareizāk rūpēties par mūsu spēkrata motoreļļu.
Motoreļļas veidi
Tirgū ir trīs veidu motoreļļas – sintētiskā, pussintētiskā un minerālā.
Tā tiek izmantota gandrīz visās jaunajās automašīnās, kas ražotas pēdējo gadu laikā.
Savukārt pussintētiskā motoreļļa bija standarts automašīnām pirms aptuveni 15 gadiem, taču tas lēnām sāk mainīties. Dažreiz autovadītāji izvēlas pussintētisko motoreļļu, kad dzinējs sāk patērēt vairāk sintētiskās eļļas, nekā vajadzētu. Tomēr, ja nolemjam tā eksperimentēt, to vajadzētu darīt ar laba mehāniķa palīdzību.
Lasi vēl:
Kura motoreļļa būtu jāizmanto?
Atbilde uz jautājumu par pareizu motoreļļas veidu, ko mums vajadzētu izmantot, atrodama automašīnas lietotāja rokasgrāmatā. Tajā būtu jābūt informācijai ne tikai par paredzēto motoreļļas veidu, bet arī par ieteikto zīmolu. Labāk ir ievērot šos norādījumus, un, ja vēlamies ietaupīt naudu, pērkot laba zīmola motoreļļu, varam to iegādāties tiešsaistē, jo bieži vien eļļa, kas veikala plauktos maksā aptuveni 30 eiro par četriem litriem, internetā ir pieejama par 18 eiro.
Kāpēc mums vajadzētu iegādāties eļļu pašiem?
Labs jautājums: kāpēc mums pašiem derētu iegādāties motoreļļu, ja tāpat vedam eļļu mainīt uz servisu? Diemžēl ir daudzi servisi, kas izmanto zemas kvalitātes eļļu, bet prasa naudu par augstākās kvalitātes eļļu. Nemaz nerunājot par mehāniķiem, kas pērk eļļu paši. Viņi koncentrēsies uz ātru, nevis lētu iegādi. Galu galā, mehāniķis nebūs tas, kurš apmaksās rēķinu. Tas būsiet jūs.
Mazāk uzticamos servisos klienti mēģina būt blakus, kad eļļa tiek mainīta, lai pārliecinātos, ka tiek ielieta pareizā eļļa. Lielākā daļa servisu izmanto dažādus veidus, lai novērstu šādu uzraudzību. Viņi paņem klienta automašīnu noteiktā laikā, bet nesaka, kad automašīna būs saremontēta. Un mēs visi zinām, ka neviens nevēlas sēdēt servisā visu dienu.
Bet atgriezīsimies pie tā, kādu motoreļļu mums vajadzētu izmantot. Ja automašīnas lietotāja rokasgrāmata ir kaut kur pazudusi, varam šo informāciju atrast internetā, kā arī paskatīties servisa apkopes grāmatiņā – ierakstos pie eļļas maiņas vajadzētu būt minētam arī izmantojamās eļļas veidam.
Cik bieži ir jāmaina motoreļļa?
Motoreļļa ir jāmaina ik pēc 10 000 – 15 000 kilometriem vai ne retāk kā reizi gadā. Turbokompresori bieži vien ir jutīgāki pret motoreļļas kvalitāti nekā paši dzinēji. Pat ja motoreļļas maiņa ik pēc 20–25 tūkstošiem kilometru dzinējam nekaitēs, turbokompresoram tik ilga brukšana bez eļļas maiņas var izrādīties liktenīga. Ir vērts minēt, ka pat oficiālo ražotāju sniegtie dati var būt kļūdaini. Piemēram, Renault Megane lll 1.5 dCI ar Garrett turbokompresoru. Renault speciālisti apgalvoja, ka ir pietiekami mainīt eļļu ik pēc 30 000 kilometru, bet tajā pašā laikā turbokompresora ražotājs norāda, ka tas jādara ik pēc 15 000 km, kas ir divas reizes biežāk.
Mums nevajadzētu paļauties arī uz veco auto lietotāju stāstiem par to, kā viņi izmantoja to pašu eļļu 60 000 kilometru un “viss bija kārtībā”. Atcerēsimies, ka cilvēkiem, kas mēdz teikt tādas lietas, bieži vien automašīnas ir vecākas par 20 gadiem, kas no tehnoloģiju viedokļa ir pilnīgi cits laikmets. Līdz 90. gadu beigām nebija sastopami 1,4 litru dzinēji ar 185 zirgspēkiem vai 1,8 litru dzinēji ar 235 zirgspēkiem, kā tas ir mūsdienās ar Audi A1 vai Alfa Romeo Gulietta. Šodien šādi sasniegumi nav nekas neparasts. No dzinējiem tiek izmantots viss potenciāls, tāpēc tie ir jānodrošina ar vislabāko eļļošanu.
Cik bieži ir jāpārbauda motoreļļas līmenis?
Ar regulāru eļļas maiņu ir par maz. Vajadzētu arī pārbaudīt, vai motoreļļa kaut kur nav noplūdusi. Eļļas līmenim jābūt apmēram 3/4 attālumā starp minimālo un maksimālo atzīmi uz mērstieņa. Kāpēc tik precīzs eļļas līmenis? Nepietiekams eļļas līmenis daudz ātrāk izmanto dzinēja resursu, bet pārāk liels eļļas līmenis palielina dzinējā spiedienu, kas apgrūtina tā darbību.
Motoreļļu vajadzētu pārbaudīt 1–2 reizes mēnesī, ja vien automašīna netiek izmantota pārāk intensīvi. Tādā gadījumā to vajadzētu darīt biežāk. Eļļas līmeņa pārbaude jāveic uz līdzenas virsmas un ar vēsu dzinēju. Tāpat ir ieteicams laiku pa laikam manuāli pārbaudīt eļļas līmeni, pat ja automašīnai ir sensors. Galu galā arī elektronika var darboties kļūdaini.
Lasi vēl:
- Sešas pazīmes, kas liecina – jāmaina motoreļļa
- Eļļas maiņa automātiskajā ātrumkārbā. Mīti un patiesība
Vai jums patika raksts? Iespējams, jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs Jums pieņemt informētu lēmumu.