autoDNA iesaka
Eļļa

Dzinēja eļļas maiņa – vai ieklausīties ražotāja norādēs?

27 aprīļa 2018

Bija laiki, kad dzinēja eļļas izvēle neradīja liekas problēmas – benzīns, dīzelis, bieza, šķidra. Bieži vien pat dīzeļa un benzīna dzinējiem derēja viena un tā pati eļļa. Arī viskozitāte bija gana stiepjams jēdziens. Uz ziemu parasti izvēlējās “šķidrāku”, uz vasaru “biezāku” eļļu.

Revolūcija autobūvē gan nekāda nav notikusi. Iekšdedzes dzinējs saglabājis savas pamatidejas jau vismaz simts gadu garumā. Taču dzinēju prasības pret eļļas kvalitāti gan ir krietni vien mainījušās.

Kādēļ ir nepieciešami tik daudz eļļas veidi?

Tam ir ne mazums iemeslu. Piemēram, ekoloģija, kura mums visiem kopā jācenšas izdabāt. Otrkārt, tilpuma ziņā mazo dzinēju lielāks darba resurss, kuru nebūt nav tik viegli panākt. Tieši tāpēc dažādi auto ražotāji nosaka savas dzinēju eļļas specifikācijas, kas bieži vien izrādās liktenīgas, ja tās neievēro.

Kādās prasības uzstāda auto ražotāji?

Japānas, Korejas un nu jau arī Ķīnas auto būvnieki nav tik prasīgi un katram dzinējam vai dzinēju grupai parasti neizstrādā konkrētas prasības un specifikāciju. Pilnīgi pietiek, ja dzinēja eļļa atbilst API un ILSAC klasifikatoram. Tātad – uz eļļas kannas jāmeklē šādi uzraksti. Tomēr, pirms eļļas izvēles der noskaidrot, vai konkrētais ražotājs tomēr nav ieviesis savas prasības.

Eiropas un Amerikas autobūves pārstāvji stingri pieprasa dzinēja eļļas specifikāciju konkrētai marku vai pat modeļu grupai. Piemēram, bieži vien lielveikalu auto piederumu plauktos redzamas eļļas kanniņas ar uzrakstu, kas vēsta par konkrētās eļļas atbilstību vienam vai otram ražotājam. Teiksim, Volkswagen un Porsche grupai. Nav prāta darbs šo kanniņu likt iepirkumu ratiņos, ja esat cita auto zīmola īpašnieks.

Lai eļļas ražotājs iegūtu tiesības izmantot šādu uzrakstu, eļļai tiek veiktas neskaitāmas pārbaudes un analīzes. Vispirms to dara pats automobiļu ražotājs un atzīst, ka tieši šī un neviena cita eļļa ir derīga viņu izstrādātajiem dzinējiem. Tad pie izmēģinājumiem ķeras eļļas ražotājs. Un tikai visbeidzot savu atzinumu sniedz neatkarīgs eksperts – bieži vien kādas universitātes vai institūta autobūves fakultātes zinātniskā laboratorija.

Šādas specifikācijas nebūt nav ražotāju untumi, bet svarīga realitāte, ja neliela tilpuma dzinējam jānodrošina pietiekami liela jauda. Katrs ražotājs šo jautājumu risina savādāk, tāpēc katrā dzinējā ir jūtamas atšķirības gan darba temperatūrās, gan berzes koeficientā. Solis pa labi, solis pa kreisi un… Dzinēja maiņa!

Starp citu, der atcerēties, ka rūpnieciski iepildītā “pirmā” dzinēja eļļa vienmēr ir ar augstāku kvalitātes līmeni kā tā, kas nonāk veikalos vai automobiļu apkopes centros. Tas ir svarīgs iemesls veikt eļļas maiņu nedaudz biežāk kā to paredz ražotāja rokas grāmata, ja vien vēlamies saglabāt dzinēja veiktspēju pēc iespējas ilgāk. Kā zināms, garantijas laikā eļļas maiņu veic autorizēts konkrētā zīmola pārstāvis un atbildību par noteikto maiņas intervālu nes pats!