Padomi
Rāvējslēdzēja princips

Pabrauci sastrēgumā visiem garām un ielīdi priekšā? Pareizi dari!

Pievienoja 8 janvāris 2019

Lai cik provokatīvs nebūtu virsraksts, izrādās, ka visoptimālākā satiksmes kustība pirms sašaurinājuma vai slēgtas joslas, ir braukt līdz pašam galam līdz tā beidzas jeb “rāvējslēdzēja princips”. Protams, pirms manevra parādiet pagrieziena rādītāju un pēcāk mirgojošu “paldies”.

Sastrēgumi ir neizbēgama satiksmes sastāvdaļa, kas jau vairākus gadu desmitus izdara lielu spiedienu uz autovadītāju nervu sistēmu. Ja, piemēram, uz Salu tilta redzat priekšā sastrēgumu 1. un 2. joslā, tad parasti 3. josla ir mazāk noslogota.

Jums ir divas iespējas:

  • Laicīgi ieslēgt pagrieziena rādītāju un iekārtoties 2. joslā;
  • Braukt līdz galam, ieslēgt pagrieziena rādītāju un iekārtoties 2. joslā.

Lielākajai daļai autovadītāju pirmā iespēja šķiet pieklājīgāka un pacietīgāka – mazāk savtīga. Taču pētījums pēc pētījuma pierāda, ka mūsdienu intensīvās satiksmes apstākļos, šādi tiek veidota gara un lēna sastrēguma rinda. Tā ne tikai nomāc autovadītājus, bet ir neefektīva, jo samazina izmantojamā ceļa apjomu un palielina ceļu satiksmes negadījuma risku.

Izvēloties otro scenāriju, iespējams, ka dažiem tas šķitīs nepieklājīgi un jūsu virzienā veltīs nesadzirdamus lamu vārdus, taču saskaņā ar pētījumu rezultātiem izrādās, ka šis ir optimālākais satiksmes kustības risinājums.

Rāvējslēdzēja princips

Par “rāvējslēdzēja” principu satiksmes kustībā gan jau būs visi dzirdējuši. CSDD pat pirms kāda laika aktualizēja šo terminu reklāmas kampaņā. Ievērojot šādu satiksmes organizāciju, tiek efektīvi izmantots pieejamais ceļa posms un samazina sastrēgumā pavadīto laiku līdz pat 40%.

Protams, ka sistēma strādā tikai tad, ja abu joslu vadītāji spēj sadarboties un ieturēt toleranci. Ja stāvat 20-30 automašīnu rindā un kreisajā joslā ir kādas 3-5, tad tā ir neefektīva satiksmes kustība un jums būtu jāpārkārtojas uz kreiso joslu.

Lasiet vēl:

Vienā no ASV veiktajiem pētījumiem ceļu strādnieki bija izvietojuši trīs dažādas brīdinājuma zīmes. Pirmā tika uzstādīta līdzās zīmei, kas informēja autovadītājus par slēgto joslu ar uzrakstu “Izmantojiet abas ceļa joslas sastrēguma laikā”

Otrā zīme tika uzstādīta pusceļā līdz joslas beigām ar uzrakstu “Izmantojiet abas ceļa joslas līdz satiksmes saplūšanas vietai”. Savukārt trešā zīme tika uzstādīta teju pie pašām beigām ar uzrakstu “Ievērojiet rāvējslēdzēja principu”.

Remontdarbu laikā tika novērots, ka vadītāji cits pret citu izturējās ar lielāku toleranci, tika reģistrēti mazāk ceļu satiksmes negadījumu, kā arī palielināta satiksmes plūsma par 15%, savukārt sastrēguma rinda tika samazināta par 50%.

Turpmāk, ja priekšā redzat sastrēgumu, tad droši brauciet pa brīvo joslu līdz tās beigām. Un otrādi, ja kāds jums pabrauc garām un pēc tam mēģina iekārtoties jūsu joslā, tad nelamājaties un atceraties, ka viņš visiem sastrēguma dalībniekiem izdarīja labu.

Summa komentāri: 14

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.

  1. Valodnieks

    Nav problēmu, ja to ievēro vietās, kur tas ir jāievēro. Problēmas rodas, ja sastrēgumu apbrauc tur, kur rāvējslēdzēja princips nav jāievēro – piem. Vanšu tilta labā malējā josla virzienā uz centru, Valmieras iela virzienā uz Tallinas ielu un citas.
    Šis raksts (un jo īpaši virsraksts) tikai izraisīs lielāku saspīlējumu un visatļautību sastrēgumu laikā, nevis palīdzēs ievērot rāvējslēdzēja principu tur kur tas vajadzīgs un tad kad tas vajadzīgs.

  2. Lisijs

    Labs kalašņikovs atrisina rāvējslēdzēja principa ielīdēju problēmu!
    Rāvējslēdzējs ideāli strādā, ja priekšā ir avārija jeg kāds ir “nosprādzis”.

  3. Helmuts

    Labdien,

    Vai šis pats princips attiecas arī uz jolsu, kuras beigās ir pagrieziens? Piemēram, sastrāgums tiek apbraukts pa joslu, kuras beigās jāgriežas pa kreisi?

    Ar cieņu,
    Helmuts

  4. Aldis

    Gribētos redzēt šos pētījumus…. Vai varētu lūdzu norādīt pētījuma avotus? Vēlētos papētīt sīkāk. Ar cieņu Aldis

  5. Hmm

    Tas virsraksts vispār neatbilst rakstītajam. Problēma ar garāmbraucējiem jau ir tā, ka lielākoties tā tiek nobloķētas joslas, kas vienkārši turpinās citā virzienā nevis izbeidzas.
    Salu tilta piemērs arī pilnīgi nevietā, jo joslas aiziet citos virzienos un braucot tajās līdz galam tiks nobloķēta satiksme citiem vadītājiem, kuriem citādi nebūtu vajadzības sēdēt korķī vispār. Tāpat arī uz Vanšu tilta – sabiedriskais transports lai brauc garām – nevienam netraucē. Bet, ja kāds vieglais pabrauc visiem garām un beigās bloķē ceļu uz krastmalu braucošajiem, tad pilnīgi adekvāti, ka tādam taurēs un uz viņu lamāsies.

  6. Patiesība

    Rāvējslēdzēja princips viss ok un atbalstāmi. Bet, lai rautu līdz pēdējam. Pati sliktākā rīcība. Jo tieši pretēji, tas palielina sastrēgumu. Tas reāli pierādāms un acīm redzams. Un var droši teikt, pa pētnieki, kas pētīja šo, spiesti galvā. Tagad savu nesmuko rīcību cenšas pataisīt par labu.

  7. 123

    Sastrēgums veidojās dēļ tā ka divas joslas pāriet vienā. tātad ja kāds pa kreis joslu lein iekša tiek bremzēta satiksme un terēts laiks uz gudro līdeju. reuzltāta visa rinda nekustās. ļoti labs piemērs ir uz vanšu tilta nobraukšanas pirms pirmā luksofora. kamēr labaja joslā laiž tos kas lien iekšā tikmēr kreisā josla kustā daudz ātrāk.

  8. ups

    vakar redzēju trīs gudriniekus kas apbrauc sastrēgumu pa tramvaja sliedēm uz miera ielas.

  9. Anonīms

    Virsraksts neatbilst raksta saturam. Rāvējslēdzēja principa izmantošana situācijā, kur tas būtu jādara NAV ielīšana priekšā, bet gan vispārpieņemtu principu izmantošana visu satiksmes dalībnieku interesēs.
    Diemžēl bieži notiek līšana priekšā situācijās, kur rāvējslēdzēja princips nebūtu jāievēro, piemēram, no joslas, kas nevis beidzas bet aiziet citā virzienā. Tādā gadījumā nepieklājība ir ne tikai līšana, bet arī šāda līdēja palaišana, jo palaists tiek priekšā ne jau tikai sev, bet arī visiem, kas stāv aiz laidēja.
    Tāpēc, izmantojot izdevību, gribu aicināt autovadītājus – būsim pieklājīgi, NELAIDĪSIM PRIEKŠĀLĪDĒJUS!!!

  10. būsim pieklājīgi!

    Virsraksts neatbilst raksta saturam. Rāvējslēdzēja principa izmantošana situācijā, kur tas būtu jādara NAV ielīšana priekšā, bet gan vispārpieņemtu principu izmantošana visu satiksmes dalībnieku interesēs.
    Diemžēl bieži notiek līšana priekšā situācijās, kur rāvējslēdzēja princips nebūtu jāievēro, piemēram, no joslas, kas nevis beidzas bet aiziet citā virzienā. Tādā gadījumā nepieklājība ir ne tikai līšana, bet arī šāda līdēja palaišana, jo palaists tiek priekšā ne jau tikai sev, bet arī visiem, kas stāv aiz laidēja.
    Tāpēc, izmantojot izdevību, gribu aicināt autovadītājus – būsim pieklājīgi, NELAIDĪSIM PRIEKŠĀLĪDĒJUS!!!