Padomi
Auto keramiskais pārklājums

Auto keramiskais pārklājums – mīti, patiesība un vai ir vērts to uzklāt?

Pievienoja 30 maijs 2019

Pēdējos pāris gadus Latvijas un pasaules auto kopšanas pasauli ir pārņēmis jauns modes kliedziens, kas sola brīnumainu efektu – auto keramiskais pārklājums. Kas slēpjas zem šī termina un kādas ir biežāk pieļautās kļūdas?

Šķiet, ka viens pēc otra Latvijā parādās auto virsbūves kopšanas centri, kas ikvienam automobiļa īpašniekam piedāvā auto keramisko pārklājumu. Bildes ir iespaidīgas un uzskaitītie ieguvumi it kā attaisno salīdzinoši augsto maksu par šādu pakalpojumu. Taču kurš gan nevēlas, lai viņa 10 gadus vecais auto mirdz kā tikko izdzīts no salona?

Jūsu automašīnas virsbūve ir pakļauta nemitīgam uzbrukumam, ko rada sadursme ar visdažādākajiem putekļiem, lietu, netīriem notekūdeņiem uz ceļa un daudziem citiem netīrumiem. Arī sniegs, ledus, sāls un putnu izkārnījumi pieliek savu artavu, lai krāsa jau pēc dažiem gadiem zaudētu savu spozmi.

Auto keramiskais pārklājums – kas tas ir?

Auto keramiskais pārklājums

Auto keramiskais pārklājums

Keramikas vai nanokeramikas pārklājums ir īpašs ķīmisks savienojums, kura aktīvā viela ir silikona dioksīds (SiO2) un to ar roku uzklāj uz automašīnas virsbūves. Pārklājums molekulārā līmenī sasaistās ar transportlīdzekļa rūpnīcas krāsu, radot izturīgu aizsardzības slāni.

To varētu salīdzināt ar augstākās kvalitātes vasku, kuru nav nepieciešams atkārtoti uzklāt ik pēc pāris mēnešiem. Keramikas pārklājums rada paliekošu vai daļēji paliekošu sasaisti ar automobiļa virsbūvi.

Šāds pārklājums sastāv no ļoti sīkām un caurspīdīgām daļiņām, kas pilnībā aizpilda pat vismazākās poras uz automašīnas virsbūves, piešķirot tai izcilas hidrofobiskās īpašības. Jeb, citiem vārdiem sakot, virsbūve iegūs ne tikai izteiktu mirdzumu, bet arī kopt to būs ievērojami vieglāk.

Ko var sagaidīt no šāda pārklājuma?

Auto keramiskais pārklājums

Auto keramiskais pārklājums

Ūdens atgrūšana. Šis ir labi redzams un saprotams efekts, kas tiek lieliski izmantots dažādos mārketinga materiālos. Taču keramiskais pārklājums neatgrūž ūdeni vien. Ūdens pie reizes savāks arī lielāko daļu netīrumu, dubļus un citu drazu, kas pēcāk viegli noslīdēs no automašīnas virsmas. Mazgāt šādu auto būs tīrais prieks un aizņems krietni mazāk laika.

Paaugstināta aizsardzība pret UV starojumu. Ja auto netiek turēts garāžā, tad krāsa ievērojami ātrāk paliks blāva. Keramikas pārklājums pasargās virsbūves krāsu no kaitīgā UV starojuma ietekmes, kā arī izslēgs krāsas oksidēšanās risku.

Ilgstošs efekts. Auto keramiskais pārklājums būtu jāuztver kā papildus virsbūves slānis. Tas sacietē un to neietekmēs auto radītās vibrācijas vai roku pieskārieni. Tas molekulārā līmenī savienojas ar virsbūves krāsu un ir krietni noturīgāks par mīkstu vasku.

Lasiet vēl:

Automašīnas virsbūve joprojām būs jākopj

Lai arī ko reklāmas nevēstītu, ir jāsaprot, ka tas nav kaut kāds necauršaujams virsbūves kopšanas brīnumlīdzeklis. Arī porcelāna zobi nenozīmē, ka var aizmirst par zobu trīšanu vismaz divas reizes dienā.

Auto keramiskais pārklājums:

  • Nebūs mūžīgs;
  • Nepasargās no buktēm un švīkām;
  • Nepasargās no sīkiem akmentiņiem uz grants ceļa;
  • Nenozīmē, ka auto varēs nemazgāt;

DIY komplekti

Ja budžets neļauj veikt keramikas uzklāšanu pie profesionāļiem, to var darīt arī pašrocīgi. Interneta veikalos atrodamie keramikas komplekti maksā vidēji EUR 50-70. Tā nav gluži pulēšana, kur ar orbitālo pulētāju var uzvilkt švīkas, saules zaķus un visādi citādi “sačakarēt” virsbūvi, taču ir jārēķinās ar vairākām lietām.

Obligāti jāievēro ražotāja noteiktās drošības prasības un jāvelk darbam atbilstošs apģērbs – pilnīgi noteikti silikona cimdi un nepieciešamības gadījumā arī aizsargbrilles un respirators. Labā ziņa ir tā, ka nav nepieciešami specializēti darba instrumenti un process ir visai pašsaprotams.

Pareiza virsmas sagatavošana ir obligāts un pats svarīgākais nosacījums. Auto virsbūve ir ne tikai kārtīgi jānomazgā, bet arī jānotīra no darvas traipiem, visādām līmēm utt. Pēc sacietēšanas šādu pārklājumu būs ārkārtīgi sarežģīti noņemt. Savukārt zem keramikas esošie netīrumi tur paliks un nebūs noņemami.

Vai ir tā vērts?

Būsim atklāti – auto keramiskais pārklājums nav lēts prieks un cenas svārstās sākot no dažiem simtiem līdz vairāk nekā tūkstotim eiro. Pārklājuma uzklāšana ir izteikti pedantiska procedūra, kas prasa milzu precizitāti un pieredzi.

Ja virsbūves krāsa jau ir cietusi no UV starojuma, vietām ir kļuvusi abrazīva vai matēta, tad ir jāveic arī pulēšana un tikai pēc tam keramika. Tas, protams, tāmi sadārdzina vēl vairāk.

Efekts būs vistiešākajā mērā atkarīgs no tā, cik kvalitatīvi šāds pārklājums tiks uzlikts. Ja to dara pieredzējis un sertificēts meistars ar augstas kvalitātes produktu atbilstošā vidē, tad pārklājumam būtu jāturas vairākus gadus. Taču ir dzirdēti gadījumi tepat Latvijā, ka hidrofobiskās īpašības pazūd jau pēc sešiem mēnešiem. Svētdienas vai izstāžu automobilim šāds pārklājums noteikti kalpos ilgāk un prieks par to būs paliekošāks.

Pareiza keramikas kopšana saglabās spīdumu un ūdens atgrūšanas īpašības, taču tas ir jādara pašam vai arī atkārtoti jāapmeklē serviss, kurā tika veikta keramikas uzklāšana.

Ja auto ir doma tuvākā nākotnē pārdot, tad gan šāds pārklājums var ievērojami palielināt jūsu izredzes uz veiksmīgu darījumu. Pirmais iespaids ir ļoti būtisks un spīdīgs auto sniedz labu priekšstatu, ka par to ir pienācīgi rūpējušies.

Summa komentāri: 0

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.