
Vēsturisks auto – pieci iemesli, lai iegādātos 30+ gadus vecu auto
Ja apsverat domu iegādāties jaunu auto, tad parasti mēs domājam par modernu auto – ar kondicionieri, stūres pastiprinātāju, kruīza kontroli un citām mūsdienu ērtībām, kas savulaik bija premium ekstras. Taču vēsturisks auto labā stāvoklī mūsdienās nemaz nav tik slikta alternatīva.
- Vienkāršība
- Tie ir vieglāki
- Vēsturisks auto – braukšana bez asistentiem
- Jo vecāks auto, jo lielāka uzmanība
- Uzturēšana
Iekams mēs sēžamies pie mūsu izsapņotā spēkrata stūres, ir svarīgi apzināties, ka tam ir jābūt labā vizuālā un tehniskā stāvoklī. Jo sēdēt pie sagrabējuša Audi 80 stūres ar tērauda diskiem nebūs “forši”.
Lai nokārtotu vēsturiska auto statusu, ir nepieciešams ievērot vairākus Ministru kabineta izstrādātos noteikumus Nr. 498. no kuriem paši būtiskākie nosacījumi ir:
- ja ir pagājis ne mazāk kā 30 gadu kopš konkrētā transportlīdzekļa izlaiduma;
- tas atbilst transportlīdzekļa sākotnējam vēsturiskajam stāvoklim, un tam nav veiktas nekādas būtiskas izmaiņas vizuālajā izskatā, konstrukcijā un tehniskajos parametros;
- tas netiek lietots ikdienas ceļu satiksmē;
- tam ir kultūrvēsturiska vērtība, un tas ir daļa no tehnikas un kultūras mantojuma.
Vienkāršība

Vēturisks auto autoDNA
Viens no būtiskākajiem iemesliem, lai pārsēstos vairāk nekā 30 gadus vecā auto, ir tas, ka tie, salīdzinājumā ar modernajiem automobiļiem, ir ļoti vienkārši, viegli salabojami un lēti ekspluatācijā.
Vēsturiskam auto būs ievērojami mazāk vadības bloku, sīku motoriņu, viedas palīgsistēmas un citas elektronikas, kas laika gaitā izies no ierindas. Tam ir saprotami būvēta šasija, relatīvi vienkāršs dzinējs, kurš bez problēmām nobrauks vairāk par 500 000 km, protams, ja tam ir regulāri mainīta eļļa.
Vecs auto ir lielisks veids kā iepazīt auto mehānikas pamatprincipus un saprast, kas pie kā skrūvējas un kā tas viss darbojas.
Tie ir vieglāki
Aptaukošanās ir ne tikai attīstīto valstu sabiedrības problēma, tā ir piemeklējusi arī automašīnas. Tēlaini, taču tas ir fakts – vēsturiskie auto ir vieglāki un arī nedaudz mazāki.
Piemēram, mūsdienu MINI ir kļuvis teju divas reizes smagāks un ievērojami lielāks. Arī tautā iecienītais VW Golf ir kļuvis par 50 centimetriem garāks, savukārt Porsche 911 ir kļuvis par 10 centimetriem platāks.
Lasiet vēl:
- Pirkt vai nepirkt auto, kam ir liels nobraukums?
- Korozijas mīluļi, jeb visvairāk rūsējošās automašīnas
- Lietota automobīļa vēsture un tā iepriekšējāis pielietojums – vai tam ir nozīme to pērkot?
Vēsturisks auto – braukšana bez asistentiem

Vēturisks auto autoDNA
Ok, 1989. gada automobiļiem noteikti atradīsies kāda no braukšanas palīgsistēmām, piemēram, saķeres kontrole (ASR no vācu val. antriebsschlupfregelung), taču lielākoties brauciens šādā auto būs pilnīgi savādāks.
Riepu kūpināšana, saulītes un līkums ar “roķeni” ir teju neiespējamas izklaides modernos automobiļos, kuriem stāvbremze ir aizstāsta ar kaut kādu pogu. Brauciens būs cietāks, dabiskāks un sajūta būs tāda, ka jūs valdāt par automašīnu nevis otrādi.
Jo vecāks auto, jo lielāka uzmanība

Klasika
Ja jūs domājat, ka jauns un spīdīgs auto piesaistīts apkārtējo uzmanību, tad jums nav ne jausmas, kāda uzmanība tiek veltīta vēsturiskam auto un, protams, tā īpašniekam. Iedomājaties situāciju, pie krustojuma nostājas 2019. gada Mercedes Benz E-klase un blakus tam spīdīgs Mercedes Benz 300 W123. Deviņās no desmit reizēm cilvēki vērsīs savu skatu vēsturiskā auto virzienā.
Tas pats attiecas uz vecajiem Žiguļiem. Labi kopta “kapeika”, sevišķi, Līgo svētkos ar uzviju sniegs bagātīgas emocijas un prieka pilnus brīžus.
Uzturēšana

Uzgriežņu atslēgas
Sākotnējā investīcija var šķist liela, taču pēcāk remonts tam būs krietni lētāks. Ar ko būtu jāsāk? Noteikti, ka krāsa būs izbalējusi un šur tur kāds stūris izrūsējis. Lielākā problēma ir atrast labi saglabājušos auto, kurā būtu vērts ieguldīt, lai pēc tam pilnībā izbaudītu tā sniegto prieku.
Uzmanība būtu jāpievērš trīs galvenajām lietām – rūsai, ātrumkārbai un dzinējam. Viss pārējais ir lēti salabojams un uzturams. Lielākās izmaksas visticamāk tiks veltītas virsbūves sakopšanai.
Vēsturisks auto ir daļa no jūsu dzīvesveida, kas lieliski papildinās jūsu stilu. Protams, ka pelēks, metālika, dīzelis Volkswagen Passat B8 ir racionāls pirkums. Taču tādā pašā cenā ir iespējams iegādāties žubīšu magnētu Mercedes Benz SL 560 Cabrio.