autoDNA iesaka
auto-no-francijas-autoDNA

Auto no Francijas. Viss, kas jums ir jāzina

7 aprīlis 2022

Auto imports no Francijas popularitātes ziņā atpaliek vienīgi no visiem labi zināmās Vācijas. Lietotas automašīnas no Francijas uz Latvijas ceļiem ir biežāk sastopamas nekā jums varētu šķist. Šajā rakstā apskatīsim visas nianses, kas ir saistītas ar auto iegādi Francijā un tā nogādāšanu un reģistrāciju Latvijā.

Pagājušajā gadā no Francijas tika importētas 4350 automašīnas, kuras vidēji bija 11 gadus vecas ar 203 000 kilometru lielu nobraukumu. Visvairāk tika importētas BMW markas automašīnas (501), kurām sekoja Volkswagen (488), Audi (481), Volvo (432) un Renault (249). Zīmīgi, ka tieši importētās Renault markas automašīnas bija vidēji jaunākās un ražotas 2013. gadā.

Kam pievērst uzmanību, izvēloties automašīnu no Francijas?

Līdzīgi kā no citām valstīm, arī no Francijas pērkot automašīnu ir jāpievērš uzmanība vairākiem faktoriem. Tas, ka auto tiek tirgots Francijā nenozīmē, ka tas ir uzturēts perfektā stāvoklī un nav dzīts pa pilsētas sastrēgumiem vai auto maģistrālēm. Galu galā tai vēl ilgus gadus pēc tam būs jāpavada uz Latvijas ceļiem. Arī Francijā automobilis var būt saremontēts pēc satiksmes negadījuma vai arī ar lielu nobraukumu, kas var ietekmēt gan tā vērtību, gan arī potenciālos sarežģījumus nākotnē.

Meklējot automašīnu no Francijas, sludinājumā pievērsiet uzmanību sekojošām lietām:

  • ražošanas gadam;
  • nobraukumam;
  • civiltiesiskās apdrošināšanas spēkā esamībai;
  • informācijai par tehnisko apskati;
  • juridisko statusu;
  • īpašnieku skaitu;
  • tehnisko stāvokli.

No bildēm un sludinājuma teksta ir grūti spriest par automašīnas kopējo stāvokli. Tāpēc būtu vēlams noskaidrot automašīnas VIN numuru un pārbaudīt to mūsu portālā – auto vēstures atskaite automašīnām no Francijas.

Salīdzinoši lielo piedāvājumu no Francijas var skaidrot ar automašīnu labo tehnisko un virsbūves stāvokli un salīdzinoši zemo nobraukumu. Klimata ziņā Francija ir ļoti pateicīga, jo lielākajā daļā valsts teritorijas tāda kārtīga ziema nav. Līdz ar to ceļi tiek mazāk kaisīti ar sāli, kas ievērojami samazina korozijas klātbūtni.

Kā pārbaudīt automašīnu no Francijas?

Attālināti būs grūti objektīvi novērtēt automašīnas tehnisko stāvokli. Te mums palīgā var nākt jau iepriekš pieminētā auto vēstures atskaite automašīnām no Francijas. Šajā atskaitē būs redzama visa aktuālā informācija par nobraukuma vēsturi, avārijām, apkopēm, ražotāju atsaukumiem, zādzībām, kā arī cita veida datiem.

Francūži lielākoties savas automašīnas uztur labā stāvoklī, taču nebūtiskas buktes un skrāpējumi ir neizbēgami, sevišķi, ja auto ir ticis ekspluatēts lielajās Francijas pilsētās. Ja auto tiek pirkts no izsoļu nama, tad šādi sīkumi tiks detalizēti parādīti fotogrāfijās.

Kā ievest automašīnu no Francijas?

Lai atgādātu automašīnu no Francijas, pircējiem ir pieejami vairāki veidi, tostarp, pašam doties tam pakaļ vai arī izmantot starpnieku pakalpojumus. Francija atrodas diezgan tālu no Latvijas un ceļa izdevumi sastādīs lauvas tiesu, ja paši dosimies tai pakaļ.

Uz Franciju pēc auto pašu spēkiem

Varam ļauties piedzīvojumam un paši doties pakaļ automašīnai uz plašo Franciju. Ņemot vērā augstās degvielas izmaksas, ir vērts padomāt par nokļūšanu līdz Francijai. Iespējams, ka ar lidmašīnu tas būs lētāk nekā veselu diennakti pavadīt pie stūres, pa ceļam pārnakšņojot kādā Vācijas hostelī. Jāpierēķina vēl klāt arī ikdienas izdevumi, piemēram, par pusdienām, kā arī ar pašu auto saistītie izdevumi – apdrošināšana un tranzīta numura zīmes. Sasummējot to visu kopā ir vērts tā labi padomāt vai šāds brauciens vispār atmaksāsies, jo arī personīgais laiks tiks visai daudz patērēts. Piedevām francūži nereti runā tikai savā dzimtajā valodā.

Pagaidu civiltiesiskā apdrošināšana būs derīga 30 dienas no iegādes brīža. Līdz ar to jums ir gana daudz laika, lai nokļūtu atpakaļ Latvijā ar jauno auto. Savukārt, lai saņemtu tranzīta numura zīmes, ja vien brīvi nerunājat franču valodā, vajadzēs izmantot vai nu tulka pakalpojumus vai arī meklēt kādu kurš jums palīdzēs tās nokārtot. Parasti tie būs auto pārdevēji par atsevišķu samaksu.

Ja automašīnai nav veikta tehniskā apskate (reti, bet gadās),  tad nāksies braukt uz vietējo apskates staciju un veikt nepieciešamo pārbaudi. Bez derīgas tehniskās apskates automašīnu no Francijas var izvest vienīgi ar treileri un pēc tam to veikt Latvijas CSDD.

Kad auto ir nopirkts, būs jāaizpilda déclaration de cession – kaut kas līdzīgs pirkšanas/pārdošanas dokumentam, kurā būs jānorāda informācija par pircēju (jums), pārdevēju, kā arī automašīnu. Kad tas ir izdarīts pārdevējam ir jāizsniedz automašīnas reģistrācijas dokuments jeb certificat d’immatriculation. Ar abiem šiem dokumentiem ir jādodas kārtot gan apdrošināšanu, gan arī tranzīta numura zīmes.

carte-grisa-autoDNA

Francijas Carte Grisa

Situācijā, ja braukt ar konkrēto transportlīdzekli ir aizliegts un ir atteicies izsniegt nepieciešamos dokumentus, nepieciešams auto vilkt uz līdzenas gultas. Tādā gadījumā nevaram vienkārši aizbraukt ar mašīnu uz Latviju. Kļūst nepieciešams izmantot profesionālu uzņēmumu pakalpojumus. Kad transportlīdzeklis ir reģistrēts, mums nekavējoties jāiegādājas civiltiesiskās atbildības apdrošināšana tieši tajā pašā dienā, kad tiek reģistrēts transportlīdzeklis.

Auto no Francijas, izmantojot starpnieka pakalpojumus

Francija ir viennozīmīgi viena no tām valstīm, lai būtu vērts padomāt par starpnieka pakalpojuma izmantošanu. Latvijā ir vairāki uzņēmumi, kas profesionāli nodarbojas ar automašīnu sameklēšanu atbilstoši jūsu vēlmēm un piegādi. Cena par šādu pakalpojumu ir atkarīga no dažādu pakalpojumu iekļaušanas un tā būtu jāprasa katram uzņēmuma atsevišķi.

Šāda veida pakalpojumam ir vairākas priekšrocības – tiek nokārtotas visas ar auto iegādi saistītās formalitātes un piedevām tas tiek pārbaudīts dažādās datu bāzēs, lai pārliecinātos par tā tehnisko stāvokli.

Auto reģistrācija Latvijā – soli pa solim

Tiklīdz esat šķērsojis Latvijas robežu ar tikko iegādātu auto no Francijas, jums ir piecas dienas laika, lai automašīnu nogādātu uz numuru salīdzināšanu CSDD. Reģistrēt to piecu dienu laikā nav obligāti, taču uz numuru salīdzināšanu gan būs jādodas pēc iespējas ātrāk.

Reģistrējot auto, tam piešķir un izsniedz divas Latvijas valsts numura zīmes un transportlīdzekļa reģistrācijas apliecību, kas vienlaikus ir gan transportlīdzekļa uzskaites tehnisko datu, gan īpašumtiesības apliecinošs dokuments.

Dodoties uz CSDD ir jāsagatavo iesniegšanai sekojoši dokumenti:

  • Izziņa par transportlīdzekļu agregātu numuru salīdzināšanu;
  • kādu no šiem dokumentiem:
    • ārvalstī iepriekš reģistrētam transportlīdzeklim – transportlīdzekļa ārvalsts reģistrācijas dokuments;
    • jaunam, iepriekš nereģistrētam transportlīdzeklim – transportlīdzekļa izgatavotāja vai tā oficiālā pārstāvja izdots dokuments, kas apliecina konkrētā transportlīdzekļa izcelsmi vai pārdošanas faktu.
  • ārvalstī izdots īpašuma tiesības apliecinošs dokuments. Dokuments nav jāiesniedz, ja:
    • transportlīdzeklis iegādāts tirdzniecības uzņēmumā Latvijā;
    • transportlīdzeklis atsavināts Latvijā un tiek iesniegts zvērināta notāra vai citas Civillikuma 1474.pantā norādītās personas apliecināts līgums.
    • transportlīdzekli reģistrē ārvalsts reģistrācijas dokumentā norādītajam īpašniekam;
  • dokumentu iesniedzēja personas apliecinošu dokumentu – pasi vai ID karti;
  • juridiskās personas statusu apliecinoša dokumenta kopija, uzrādot oriģinālu, ja transportlīdzekļa īpašnieks ir juridiska persona.

Lasi vēl: Kā reģistrēt auto? Attālināti un vienkārši!

Automašīnas reģistrācijas izmaksas

Nīderlandes transportlīdzekļa reģistrācijas izmaksas Latvijā ietver:

  • Par reģistrāciju, reģistrācijas apliecību un valsts reģistrācijas numura zīmēm:
    • automašīnām, autobusiem – EUR 43,93
    • piekabēm, motocikliem, mopēdiem, tricikliem, kvadricikliem – EUR 30,83
    • ja transportlīdzeklis darbināms tikai ar elektromotoru un saņem elektrotransport līdzekļiem paredzētās numura zīmes (zilās) – bezmaksas
  • Par agregātu numuru salīdzināšanu – EUR 4,90
  • Par katra nodokļa iekasēšanu, veicot nodokļa maksājumu CSDD kasē – EUR 1,20

Transportlīdzekļa tehniskā apskate

Kad auto ir veiksmīgi piereģistrēts laiks doties uz tehnisko apskati, kur papildus apskates izmaksām nāksies maksāt arī auto Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli un vienreizēju Dabas resursu nodokli par pirmreizējo reģistrāciju.

Lasi vēl: Ko pārbauda tehniskajā apskatē?

Dokumentu tulkošana

Lai piereģistrētu automašīnu Latvijas CSDD ir jāiesniedz oriģinālie automašīnas dokumenti. Tas nozīmē, ka tie nereti ir sastādīti izcelsmes valsts valodā, kas šajā konkrētajā piemērā ir Francija.

CSDD šajā ziņā ir ļoti pretimnākoši un neprasa obligātu dokumentu tulkošanu. Darbinieki ir profesionāli un spēj interpretēt standarta dokumentus ne tikai franču, bet arī citās ES valodās. Tomēr, ja pirkšanas/pārdošanas līgums ir sarežģīts, uz vairākām lapām un dažādiem nosacījumiem, tad CSDD ir tiesīgs pieprasīt notariāli apstiprinātudokumentu tulkojumu.

auto-iegade-no-francijas

Auto iegāde no Francijas soli pa solim

Vai ir vērts pirkt automašīnu no Francijas?

Francija ir viena no bargākajām valstīm attiecībā uz auto izmešu daudzumu. Jau šobrīd lielākajās Francijas pilsētās ir izstrādāts īpašas zonas, kurās var iebraukt tikai ar attiecīgas klases automobiļiem – ja zemāki izmeši, jo tuvāk pilsētas centram var piebraukt. Ņemot vērā vēlmi pilnībā aizliegt jaunu auto tirdzniecību ar iekšdedzes dzinējiem no 2040. gada, Francija visai aktīvi cenšas atbrīvoties no vecākiem automobiļiem, kas Latvijā skaitās vēl tīri labi.

Līdz ar to no Francijā var iegūt joprojām labā stāvoklī esošos auto ar iekšdedzes dzinējiem, jo sevišķi dīzeļus. Par šo auto plūsmu rakstījām jau iepriekš – Stāsts par Parīzes dīzeļiem, kas sākuši migrāciju uz Austrumeiropu

Francūži ir nedaudz pārgalvīgi un nereti automašīnas ir pēc dažāda smaguma ceļu satiksmes negadījumiem. Parasti gan tie ir nenozīmīgi un par apdrošinātāju naudu kvalitatīvi saremontēti.

Lasi arī citus rakstus no autoDNA blogu sērijas:

Summa komentāri: 0

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.