Viss
Auto atvešana no Vācijas

Kā ievest automašīnu no Vācijas – formalitātes no A līdz Z

Pievienoja 4 jūnijs 2021

Vācija ir Eiropas lielākais lietotu auto tirgus, kas sastāda lielu daļu no Latvijā importētajām automašīnām. Šā gada pirmajā ceturksnī Latvijā tika ievestas 8,3 tūkstoši lietotu automašīnu un 50,2% tika iegādātas Vācijā.

Kā importēt automašīnu no Vācijas? Kāda ir importēšanas procedūra no A līdz Z, ja mēs paši vēlamies doties uz autobūves meku – Vāciju? Atbildes uz šiem un citiem jautājumiem lasi autoDNA detalizētajā aprakstā, kas tev atklās visas nianses par lietota auto iegādi no Vācijas.

Kur un kā meklēt lietotu auto Vācijā?

Internets ir pavēris durvis tūkstošiem dažādu resursu, kas piedāvā iegādāties automašīnas ārvalstīs. Diemžēl ne visiem var ticēt un var trāpīties uz negodīgiem pārdevējiem (vairāk lasiet autoDNA publikācijā “Lietoto automašīnu rulete ir beigusies”). Vairumā gadījumu šādu transportlīdzekļu ir bojāti un lielākā daļa trūkumu tiek slēpti pirms pārdošanas.

Pirms uzsākt jauna auto meklēšanu interneta dzīlēs ir vērts iegaumēt dažus pamatprincipus:

  • pievērsiet īpašu uzmanību sludinājuma aprakstam un pievienotajiem attēliem – vai tie ir skaidri un detalizēti, un labi atspoguļo sludinājumā tekstā norādīto informāciju?
  • ja atrodat izteikti labi piedāvājumu, vislabāk ir sazināties ar pārdevēju pa tiešo un noskaidrot visas darījuma detaļas, kā arī vienoties par iespēju veikt testa braucienu, kas ļaus pārbaudīt motora, bremžu un pārnesumkārbas darbību;
  • transportlīdzekļa īpašniekam, kuram nav ko slēpt, nebūs iebildumu par piekrišanu šādam testam;
  • aprēķiniet sava ceļojuma, kā arī transportlīdzekļa reģistrācijas Latvijā izmaksas; 
  • ja jūs pērkat transportlīdzekli kā fiziska persona, jums ir tiesības uz garantiju, kas nozīmē, ka atklājot defektus pēc pirkuma izdarīšanas, jums ir tiesības uz daļēju naudas atmaksu vai transportlīdzekļa atgriešanu.

Kā notiek automašīnas atvešana uz Latviju?

Autobānis auto

Image by Mikes-Photography from Pixabay

Principā ir tikai divi veidi kā atgādāt automašīnu no Vācijas uz Latviju. Vienkāršākais un ērtākais veids, ir izmantot starpnieka pakalpojumus tepat Latvijā, kas atvedīs jūsu noskatīto auto kādā no sludinājumu portāliem vai arī atradīs to jūsu vietā (balstoties uz jūsu izvirzītajiem kritērijiem). Otrs veids – pašam braukt uz Vāciju un atpakaļ doties jaunajā spēkratā. Šajā rakstā fokusēsimies uz otro variantu un apskatīsim visus iegādes apsketus – izmaksas, dokumentus un citas formalitātes.

Līguma un dokumentu pārbaude

Automašīnas pirkšanas/pārdošanas darījumam ir jābūt pierādāmam. Bez pirkuma apliecināšnas dokumenta šādi darījumi praktiski vairs nenotiek. Visi darījuma noteikumi un vienošanās ir jāiekļauj līgumā. Tas ir vienīgais veids, kā padarīt tos juridiski saistošus un pasargās abas darījumā iesaistītās puses.

Vairumā gadījumu līgums tiek rakstīts vācu valodā. Pārdevējam jāpaziņo par automašīnas juridisko statusu, par to, vai uz tā ir aizdevums, kā arī jāiesniedz pircējam pilns dokumentu kopums:

  • Fahrzeubrief – transportlīdzekļa nosaukums;
  • Fahrzeugschein – transportlīdzekļu reģistrācija;
  • HU-Hauptuntersuchungtehniskās apskates sertifikāts;
  • AU-Abgasuntersuchung – izplūdes gāzu sastāva analīze;
  • Servisa grāmata;
  • Tehniskā pase (ja tāda ir);
  • Ja automašīna ir iepriekš importēta – pirkuma apliecinājums ārvalstīs un visu nodokļu un muitas nodokļu samaksas apliecinājums.

Pirms līguma parakstīšanas jāpievērš uzmanība tā atsevišķajiem priekšmetiem. Ja kāds līgumā darbojas kā uzņēmuma īpašnieks vai pērk automašīnu no uzņēmuma, viņam nebūs tiesības uz garantiju. Tas pats attiecas uz gadījumiem, kad līgumā ir iekļauta klauzula, kas mums ir pazīstama ar visiem transportlīdzekļa defektiem. Pēc tam, kad ir prakstīts līgums, nodotas atslēgas un dokumentu mape, mēs varam pievērsties pārējām formalitātēm – dažādām administratīvajām izmaksām un Vācijas birokrātiskajām formalitātēm.

Vācijā nereģistrēta transportlīdzekļa iegāde

Lielāko daļu lietotu auto Vācijā veido transportlīdzekļi, kas nav reģistrēti. Līdz ar to jaunajam īpašniekam būs jāsedz visas  izmaksas, kas saistītas ar apdrošināšanu vai pārbaudēm. Kāda ir šādas automašīnas pārdošanas procedūra?

Ja transportlīdzeklis nav reģistrēts, tam vajadzētu būt divu veidu dokumentiem – tehniskajai pasei un reģistrācijas dokumentiem. Kā arī ir jābūt zīmogam ar uzrakstu “abmeldung”, kas nozīmē – nereģistrēts transportlīdzeklis.

Šādam transportlīdzeklim, ja tas ir izgājis tehnisko apskati, mēs varam iegādāties pagaidu numura zīmes. Dzeltenās (ar apdrošināšanas periodu līdz 5 dienām) vai sarkanās (ar apdrošināšanas periodu līdz 14 dienām) numura zīmes būs nepieciešamas, lai izvestu auto no Vācijas.

Ja jūsu noskatītā automašīna nav izgājusi tehnisko apskati, tad var iegādāties vienīgi dzeltenās jeb īstermiņa numura zīmes. Transportlīdzeklim, kuram ir derīga tehniskā apskate, vislabāk ir iegādāties dzeltenās numra zīmes. Tas būs ekonomiski izdevīgāks variants, sevišķi, ja jūs plānojat lieki neuzkavēties Vācijā un dažu dienu laikā doties atpakaļ uz Latviju. 

Vai ar dzeltenajām numura zīmēm var braukt atpakaļ uz Latviju?

Jā, ar nosacījumu, ka tam ir izieta tehniskā apskate un mēs piecu dienu laikā izbrauksim no Vācijas. Īstermiņa numura zīmes vācu valodā sauc par “Kurzzeitkennzeichen” un to derīguma termiņš var būt arī īsāks, piemēram, 3 vai pat tikai 1 diena. Tomēr vairumā gadījumu to derīguma termiņš ir tieši 5 dienas, skaitot no izdošanas dienas.

Teorētiski, dzeltenās numura zīmes ir paredzētas tikai braukšanai Vācijas robežās. To mērķis ir veikt testa braucienu līdz tuvākajai transportlīdzekļu tehniskās pārbaudes stacijai. Dzeltenās numura zīmes ir derīgas arī pārējās ES dalībvalstīs, kā arī Šveicē, Irānā, Baltkrievijā un Bosnijā un Hercegovinā. Pagaidu numura zīmes var iegādāties gan pie dīleriem, gan arī dažādos kioskos un tirdzniecības vietās. 

Vai tehniskā apskate ir obligāti jāveic Vācijā?

Lai varētu braukt ar automašīnu atpakaļ uz Latviju, ir jāiziet automobiļa tehniskā apskate. Bez derīgas tehniskās apskates jūs nevarēsiet saņemt dzeltenās vai sarkanās pagaidu numura zīmes. Bez tehniskās apskates ir iespējams aizbraukt tikai un vienīgi līdz apskates stacijai, kas atrodas tajā pašā vai kaimiņu administratīvajā teritorijā.

Ja tehniskā apskate tiek izieta, tad var atviegloti uzelpot un turpināt formalitāšu kārtošanu. Ja tiek konstatēti nopietni defekti jeb “Gefährliche Mängel”, šādu automašīnu nedrīst vadīt un apskate netiek izieta.

Ja tiek konstatēti nelieli defekti, kurus var novērst (“Geringe Mängel” vai “Erhebliche Mängel”), jūs esat izvēles priekšā – braukt uz auto servisu, lai tos novērstu vai nē. Ar pagaidu numura zīmēm ir iespējams braukāt apkārt tikai konkrētajā administratīvajā teritorijā. Kad defekti ir novērsti, jādodas atpakaļ uz tehniskās apskates staciju.

Kādi dokumenti ir nepieciešami, lai saņemtu pagaidu numura zīmes Vācijā?

Lai fiziskai personai izsniegtu pagaidu numura zīmes, mehānisko transportlīdzekļu nodaļā (Kfz-Zulassungsstelle / Strassenverkehrsamt) ir jāiesniedz sekojošie dokumenti un informācija:

  • EVB-Nummer” jeb elektronische Versicherungsbestätigung ir digitālais transportlīdzekļa apdrošināšanas apstiprinājums, kuru var noslēgt tiešsaistē. Šo polisi var iegādāties arī pirms automobiļa pirkšanas un birojā tikai norādīt līguma numuru, un atbildīgā persona atradīs mūsu datus sistēmā.
  • pilnvara, ja mēs kāda cilvēka vārdā vēlamies izņemt pagaidu numura zīmes (vairumā gadījumu nav nepieciešams izmantot oficiālas veidlapas vai parakstīt šādu dokumentu ar notāra starpniecību).
  • Vācijas ID (pārdevēja) un Latvijas ID.

Vācijā reģistrēta transportlīdzekļa iegāde

Kā jau iepriekš noskaidrojām, Vācijā lielākotiess tiek tirgoti nereģistrēti transporta līdzekļi. Taču atsevišķos gadījumos var gadīties automobili pirkt no privātpersonas, kas ir reģistrēts Vācijā. Šādā gadījumā ir pieejamas divas opcijas:

  1. Jūs no pārdevēja saņemam pilnu dokumentu komplektu ar derīgu reģistrāciju, kas ļaus jums doties atpakaļ uz Latviju ar Vācijas valsts numura zīmēm;
  2. Jūs kopā ar pārdevēju dodaties uz mehānisko transportlīdzekļu nodaļu, kur automašīna vispirms tiek noņemta no uzskaites un pēc tam īslaicīgi tiek reģistrēta uz jūsu vārda.

Lai arī pirmā opcija izklausās vieglāka, atsevišķos gadījumos var gadīties grūtības attālināti nokārtot visas saistības ar Vācijas iestādēm. Līdz ar to vislabāk visas formalitātes ir nokārtot auto izcelsmes valstī, kas šajā gadījumā ir Vācija.

Vairāk par to kā reģistrēt auto Latvijā lasi vienā no iepriekšējiem autoDNA bloga rakstiem – Kā reģistrēt auto? Attālināti un vienkārši!

Automašīnas noņemšana no uzskaites Vācijā: Soli pa solim

Lai automašīnu noņemtu no uzskaites Vācijā ir jādodas uz vietējo transportlīdzekļu reģistrācijas biroju (Kraftfahrzeugzulassungsstelle). Ņemiet vērā, ka procedūras un nodevu summas var nedaudz atšķirties atsevišķās federālajās zemēs.

Reģistrētam transportlīdzeklim Vācijā reģistrācijas dokumenti sastāv no divām daļām un līdzās tiem ir jāiesniedz arī:

  • Tehniskās apskates dokumenti, kas apliecina, ka auto ir derīgs braukšanai pa koplietošanas ceļiem;
  • Pirkšanas/pārdošanas apliecinājuma dokuments, piemēram, līgums;
  • Vācijas ID (pārdevēja) un Latvijas ID.

Automašīnas iegāde Vācijā – praktiskie padomi

Apdrošināšanas polise jeb digitālais transportlīdzekļa apdrošināšanas apstiprinājums, nav vienīgais, ko mēs varam nokārtot attālināti. Atsevišķās Vācijas pilsētās ir iespējams attālināti veikt reģistrācijas numuru pieprasījumu, piemēram, https://zulassungsstelle.de un  https://www.strassenverkehrsamt.de/kfz-zulassungsstelle. Vislabāk ir izmantot Google meklētājprogrammu un meklētājā ierakstīt pilsētas vai pilsētas nosaukumu + Zullasungstelle. Šādā veidā jūs ātri un ērti atradīsiet informāciju par transportlīdzekļu reģistrācijas biroju darba laiku, kas dažādās pilsētās var būt atšķirīgs.

Dažās federālajās zemēs, piemēram, Saksijā vai Bavārijā, uzturēšanās adrese nav obligāti jāiesniedz, savukārt Berlīnē tā ir obligāta.

Nodevas, pērkot automašīnu no Vācijas

Izmaksas var atšķirties atkarībā no federālās zemes, kurā jūs iegādājaties automašīnu. Cenas ir atkarīgas no tādām lietām kā pilsētas iedzīvotāju skaits un konkurence starp uzņēmumiem, kas specializējas apdrošināšanas un pagaidnu numuru ražošanā.

Līdzās mehānisko transportlīdzekļu reģistrācijas nodaļām parasti atrodas tirdzniecības vietas, kas piedāvā paku (apdrošināšana + numura zīmes). Piemēram, Berlīnē uz Jüterboger Straße, šādu paketi var iegādāties par EUR 50 (+ EUR 13 birojā, lai reģistrētu automašīnu, kas izsniedz pagaidu transportlīdzekļa reģistrāciju).

Jo vairāk šādu tirdzniecības vietu, jo zemākas cenas. Mazāk apdzīvotās pilsētās, kurās ir tikai viena šāda tirdzniecības vieta, komplekta cena var pārsniegt EUR 125–130. Šādā gadījumā izdevīgāk ir iegādāties apdrošināšanu attālināti un samaksāt tikai par fizisko numura zīmju izgatavošanu, kas var sasniegt 45 eiro summu.

Cik maksā dzeltenais jeb pagaidu numura zīme?

Dzeleteno numuru summa sastāv no trīs daļām – apdrošināšanas, administratīvajām nodevām un pašas plāksnes. Atkarībā no vietas, kurā pērkat auto summas var atšķirties, taču ieskatam tās ir šādas:

  • Metāla numura plāksnes – 16, 22, 36 vai pat 45 eiro;
  • Apdrošināšana uz 5 dienām – numuru izsniegšanas vietā ~EUR 75, veicot tiešsaistē – EUR 35 eiro;
  • Biroja nodeva – EUR 13;
  • Tehniskā pārbaude (pēc izvēles) – sākot no EUR 56. Ja ir jāveic atkārtota apskate, tad papildus 14 līdz 26 eiro;
  • Zaļā karte – EUR 5;
  • Kopā: 70-110 eiro vai 126-192 eiro, ja ir jāveic tehniskā apskate.

Vācijas pagaidu numuru veidi

Vācijas dzeltenie numuri

Raksta sākumā jau nedaudz ieskicējām par dažādajiem pagaidnu numuriem, kādus ir iespējams iegādāties savam transportlīdzeklim. Divi no tiem “dzeltenie” un “sarkanie” ir paredzēti auto izvešanai no Vācijas, taču ir arī vēl trešais.

Dzeltenais numurs jeb “Kurzzeitkennzeichen” ir piejams ar apdrošināšanas periodu no 1 līdz 5 dienām. Tam ir balts fons, melni burti, dzeltena josla labajā pusē. Šie ir arī populārākie numuri, kuri parasti tiek iegādāti auto eksportam uz Latviju.

Sarkanais numurs jeb “Zollkennzeichen” ir pieejams ar apdrošināšanas periodu no 15 dienām līdz vienam gadam. Tam ir balts fons, melni burti un sarkana josla ar derīguma termiņu labajā pusē. To izmanto gadījumā, ja apdrošināšanas periodam vai automašīnas eksportam ārpus ES ir nepieciešamas vairāk nekā 5 dienas.

Un trešais numurs jeb mūsu izpratnē klasiskais sarkanais numrus (Handlerkennzeichen) ir paredzēts testa braucieniem, kas tiek piešķirts konkrētam pārdevējam. Tam ir balts fons, sarkani burti un zila josla kreisajā pusē.

vacu-numuri-autodna

Vācu numuri eksportam

Izvairieties no šaubīgiem darījumiem

Automšīnas numura zīmes nav vienīgais elements, kam jāpievērš uzmanība, pērkot automašīnu no Vācijas.Tagad kad jums ir zināma visa automašīnas iegādes procedūra, izvairieties no šaubīgiem darījumiem, kuros pārdevēji cenšas jūs pierunāt uz “nodokļu optimizēšanu”. Iesaistīšanās šādās darbībās rada pircējam ne tikai lielu naudas sodu, bet arī paredz kriminālatbildību par dokumentu falsificēšanu. Piedevām, ja auto izrādīsies zagts vai arī tam atklāsies tehniskie bojājumi zudīs jebkāda pārdevēja atbildība.

Kā pārbaudīt automašīnu Vācijā?

Labākais veids kā pārbaudīt automāšīnas stāvokli Vācijā ir ar VIN numura starpniecību. Sevišķi, ja auto ir salīdzinoši jauns. Vācijā ceļi ir labi un piekare lielākotiess būs labā stāvoklī. Taču paļauties uz godavārdu arī nevajadzētu un profesionāls “čoma” viedoklis no malas vienmēr noderēs. Pērkot auto Vācijā lielākā uzmanība vēstures atskaitē ir jāvelta avārijām un zādzībām.

Informācijas ir daudz, taču autoDNA sagatavotais “špikeris” jeb infografika apvieno galveno informāciju un soļus, līdz jauna auto iegādei no Vācijas.

auto iegāde no Vācijas

Auto iegāde no Vācijas soli pa solim

Ne visas automašīnas Vācijā tiek ievietotas kādā no sludinājumu portāliem. Liela daļa automašīnu ir pieejamas uz vietas placī un dažkārt šādā veidā var atrast īstu pērli.

Summa komentāri: 0

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.