
Auto 2023. gadā – ar kādām izmaiņām jārēķinās?
Katrs gads nes jaunumus un pārmaiņas dažādās jomās – dažkārt tās ir lielas, citkārt – ne tik, taču ne mazāk svarīgas. Ar kādām galvenajām pārmaiņām un tendencēm Latvijas autovadītājiem un automašīnu īpašniekiem jārēķinās 2023. gadā, to skaidro autoDNA. Jā, un ko no šī gada janvāra jau esam sagaidījuši un to, ko vēl līdz tā beigām varam ieraudzīt?
Iespējams saņemt jaunas autovadītāja apliecības
Jaunais gads sākās uzreiz ar jauninājumu personas dokumentos. Kopš gada sākuma tiek izsniegtas pilnīgi jaunas un uzlabotas transporta līdzekļa vadītāja apliecības. Kā portālam autoDNA skaidroja VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija”, jaunās apliecības ir padarītas vēl drošākas, gan arī aizsargātākas pret viltojumiem. Līdzšinējā parauga apliecības vairs netiek izsniegtas, iespējams saņemt tikai jaunā parauga dokumentus.
Vai zināji, ka jauno autovadītāju skaits pērn bija 17 791, kas bija par 13,4% vairāk nekā 2021. gada laikā. Tomēr jaunajiem autovadītājiem izsniegto apliecību skaits turpina samazināties. 2020. gadā šis skaitlis bija 18 193, bet 2012. gadā – 21 744. Avots: CSDD
Daudz drošāka pret viltojumiem
Jaunā parauga transporta līdzekļa vadītāja apliecība ir krāsaina, savukārt uz tās ievietotā kartes īpašnieka fotogrāfija tiek iestrādāta ar specifisku lāzergravēšanas tehnoloģiju. Izmantojot pašu jaunāko tehnoloģiju iespējas, dokumentā modernizāciju piedzīvojuši arī citi drošības elementi, piemēram, taktili, ar tausti sajūtami detalizēti gravējumi, kā arī tikai ultravioletajā gaismā saskatāmi attēlojumi. Valsts iestāde arī uzsver, ka šādi tehnoloģiskie uzlabojumi būs iestrādāti ne vien šajā apliecībā, bet visu veidu transporta līdzekļa vadītāja dokumentos.
Maksa par apliecību palikusi nemainīta – tā varēs saņemt arī turpmāk par 22,05 eiro.

Foto: Ceļu satiksmes drošības direkcija
Vai apliecības jāmaina uzreiz visiem?
Protams, rodas jautājums, vai jauno apliecību ieviešana ko mainīs to vadītāju dzīvē, kuriem ir līdzšinējā parauga kartes. Valsts iestāde atbild noraidoši: līdzšinējās apliecības būs derīgas līdz tajās norādītā termiņa beigām, pēc tam varēs saņemt jaunās.
UZZIŅAVai zināji, ka autovadītāja vadīšanas tiesības Latvijā nebūt vīriešiem nav daudz vairāk nekā sievietēm. Tas ir tikai mīts, ka pie stūres absolūtā vairākumā sēž vīrieši. Uz to būs iespējams paraudzīties līdz ar šiem valsts datiem: 2023. gada 1. janvārī Latvijā bija izsniegtas kopumā 883 026 derīgas valsts autovadītāju apliecības, no tām 44,1% – sievietēm, 55,9% – vīriešiem.
Avots: CSDD
Inflācija ceļ arī auto apdrošināšanas cenas
Lai gan sākotnēji nekas neliecināja par to, ka kaut kas varētu būtiski mainīties auto apdrošināšanas jautājumā, tad pērnā gada pēdējā ceturksnī pieredzētais inflācijas sprādziens ieviesa pamatīgas korekcijas. Valsts patēriņa cenas kāpa līdz 20%, līdz ar to tas atstāja būtisku ietekmi gan uz auto apdrošināšanas izmaksām kopā, gan konkrēti uz OCTA un KASKO.
Latvijas Apdrošinātāju asociācija vēl nav aplēsusi informāciju par precīzas cenu pieauguma aprisēm, taču cer, ka kāpums vairs nebūs tikpat augsts kā inflācija. Tā kā apdrošināšanas tirgū Latvijā valda spēcīga konkurence, tas savā ziņā pasargās patērētājus no bezizmēra cenu palielināšanas.
Lasi vēl: Apdrošinātāju norakstītie auto – ko tas vispār nozīmē?
Galvenais OCTA cenas kāpuma veicinātājs ir autoservisu pakalpojumi, kur jāmaksā lielākas algas, tai skaitā pieaug rēķini un paši servisi vairumā izgājuši no ēnu ekonomikas. Būtiska ietekme ir arī rezerves daļu cenu kāpumam, gan arī sadārdzinājušies arī medicīnas pakalpojumi. Līdzīgi ir arī ar KASKO, skaidroja Latvijas Apdrošinātāju asociācijas vadītājs Jānis Abāšins.

pixabay foto
CSDD pakalpojumi būs dārgāki, lielākais kāpums – 12 reizes!
Daudzi autovadītāji un spēkratu īpašnieki ar bažām gaida pavasari, kad vairāki šīs valsts iestādes pakalpojumi pavasarī kļūs dargāki. Visvairāk – vairāk nekā 12 reizes – pieaugs maksa par transportlīdzekļa tirdzniecības reģistrāciju. Tagadējā maksa vairs nebūs niecīgie 14 eiro, turpmāk tā būs 174 eiro. Valsts iestāde gan to skaidro tā: cenas nav mainījušās ilgāku laiku, atsevišķos pakalpojumos pat daudzus gadus.
Tehniskā apskate
Dārgāk izmaksās arī ikgadējā tehniskās apskates veikšana. Cena pieaugs par apmēram 10 eiro. Taču turpmāk cena vairs nebūs dalot pēc degvielas veidiem, bet gan pēc transportlīdzekļu kategorijām.
Numura zīmes
Valsts iestāde skaidro, ka vienkāršajām standarta automašīnu reģistrācijas numura zīmēm sadārdzinājums plānots minimāls – vien par 1,69 eiro, sasniedzot 11,16 eiro. Citādāk būs attiecībā ar īpašajām numura zīmēm, kas ir ļoti pieprasīts pakalpojums. Ja līdz šim par šādu prieku bija jāmaksā 300 eiro, arī turpmāk tās varēs saņemt, taču būs jāšķiras jau no 500 eiro.

Foto: Unsplash.com
Kas notiks ar ziemas riepām?
Nākamie punkti drīzāk vēl iespējami sagaidāmo vai skaidri neprognozējamo jautājumu sarakstā, taču skaidrs ir viens – izmaiņas noteikti būs! Jautājums ir tikai viens: kad un kādā apmērā.
Grēko paši vadītāji
Runājot par ziemas riepām, pagājušā gada beigās līdz ar pirmo sniegu šim jautājumam atkal sāka pievērst pastiprinātu uzmanību. Pateicoties neatlaidīgai Valsts policijas kontrolei, valsts iestāžu, Drošas braukšanas skolas un citu ekspertu darbībām, faktiski visas ziemas laikā noritēja aktīvas diskusijas par līdzšinējā regulējuma ziemas riepu noteikumos mainīšanu.
Tam iemesls ir nevis tas, ka nebūtu naudiņas ceļu tīrīšanai un uzturēšanai, bet gan tieši pašu autovadītāju vīzdegunīgā un bezatbildīgā rīcība. autoDNA rakstīja vēl pērn Vecgada dienā par konstatēto ceļu policijas reidos, kas uzrādīja gaužām bēdīgus rezultātus: vecās kaites un muļķīgus uzskatus par drošību ceļu satiksmē no bezatbildīgiem autovadītājiem laukā kā nevar, tā nevar dabūt… Plikas riepas – arvien “topā”. Toreiz dažu dienu laikā starp Ziemassvētkiem un gadu miju tika pārbaudīti teju 700 auto, gandrīz katram desmitajam auto bija neatbilstošas riepas. Antirekords bija riepas ar protektora dziļumu tikai 0,95 mm… Daudziem braukšanas ceļojums beidzās ar noņemtām numura zīmēm, gan ar anulētām tehniskajām apskatēm.
Pašlaik likumā noteiktais minimālais ziemas riepu protektora dziļums vieglajām automašīnām ir 4 mm. Par tāda transporta līdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, kuram ir nepietiekams normatīvajos aktos noteiktais protektora dziļums vai ir riepu bojājums, kas apdraud satiksmes drošību, piemēro brīdinājumu vai naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 15 līdz 55 eiro.
Kas varētu mainīties? Protektors
Iespējamās izmaiņas ir, ka Latvijā varētu paaugstināt prasības tieši par minimālā pieļaujamā protektora dziļumu. Lai ietaupītu, daudzi pērk jau kādu laiku brauktas ziemai paredzētās riepas, dažkārt tuvu atļautajiem 4 mm, taču tās dilst un satiksmes drošībai ir neatbilstošas. Daudz drošāk būs, ja minimālo robežu noteiktu 5-6 mm, kas ir izskanējis iepriekš ekspertu diskusijās.

Foto: Unsplash.com
Kas varētu mainīties? Neļaut lietot vissezonas riepas
Daudzi ekonomijas labad pērk it kā ziemai domātas riepas, taču tās īsti nevar tā dēvēt. Droši sapratāt, ka runa ir par tā dēvētajām vissezonas riepām. Jau esam rakstījuši par to, ko nozīmē riepas, kas marķētas ar apzīmējumu “M+S”. Domājot, ka tās der un nodrošina ceļu satiksmes drošības apstākļus arī ziemā un sniegā, šādu riepu īpašnieks rūgti maldās.
CSDD plāno noteikt, ka ar “M+S” iezīmētās vairs netiktu uzskatītas par ziemas riepām. Par tādām visdrīzākais noteiks tikai tās, kuras rotās sniegpārslas vai kalna simboli. Tas nozīmē, ka šādas riepas ir pamatīgi testētas īpašos apstākļos un ir piemērota kā sniega, tā apledojuma laikā. Iespējams, ka tās ar “M+S” apzīmētās riepas, kurām būs klāt arī kalna vai sniegpārslas simboli, līdz ar to tomēr atļaut lietot.
Kas varētu mainīties? Jauninājumu ieviešanas laiks
Diskusijas arī turpinās par nekavējošas ieviešanas laiku vai pārejas periodu. Tas nozīmē, ka uz jaunajiem noteikumiem būs jāpāriet pilnībā jau nākamajā ziemā vai no nākamā gada, vai arī pakāpeniski, lai patērētāji nolietotu esošās riepas līdz pieļaujamā termiņa beigām vai to stāvoklim.
Kas varētu mainīties? Ziemas riepas obligāti jālieto agrāk
Par šo jautājumu diskusijas virmo jau vismaz pēdējos divus gadus. Īpaši šis jautājums tiek apspriests šajā ziemas sezonā, kas faktiski bez mitas ir nesusi pastāvīgu sniegu un regulāri apledojušus autoceļus jau kopš pērnā gada novembra vidus. Ja šobrīd ir likumā noteikts, ka obligātās prasības spēkā stāšanās datums ir 1. decembris un ilgst līdz 1. martam, kad transportlīdzeklim obligāti jābūt aprīkotam ar ziemas riepām, tad, iespējams, jau šoziem šis termiņš varētu stāties spēkā 15. novembrī vai pat 1. novembrī. Vēl viena versija ir par to, ka lietošanas periods varētu būt mainīgs un pielāgots atbilstošiem laika apstākļiem, turklāt atšķirīgos valsts reģionos.
Lasiet vēl:
- Riepu apzīmējumi – ko nozīmē daudzās burtu un ciparu kombinācijas?
- Ziemas riepas – vai var ar tām braukt visu gadu?
- Riepas ir, bet protektors – neatbilstošs. Kāpēc tā grēko šoferīši?

tehniska-apskate-2023-gada; pixabay foto
Apskate – reizi gadā vai divos gados?
Arī šis jautājums par tehniskās apskates veikšanas biežumu ir sabiedrības uzmanības krustugunīs. Šobrīd obligātā transportlīdzekļa apskate ir jāveic katru gadu. To, ka apskates veikšana varētu sadārdzināties par 10 eiro, kritiski vērtē Latvijas Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.
Viņaprāt, ja valdība vēlas paaugstināt cenu arī šim pakalpojumam, lai tad vienlaikus ir jāpiedāvā to pirkt jeb, precīzāk sakot, likt to veikt retāk. Pēc asociācijas domām, jaunajiem auto obligāto tehnisko apskati būtu jāpārceļ uz trīs gadiem, mazlietotām automašīnām – pēc principa “2+2”, kas nozīmē apskati divos piegājienos ik pa diviem gadiem. Un tikai tad pāriet uz ikgadējas apskates veikšanu.
Tikmēr portālā ManaBalss.lv pilnā sparā norit parakstu vākšana par automašīnas tehniskās apskates obligātu veikšanu nevis reizi gadā, bet reizi divos gados. Aplūkojot informāciju par aktivitāti, pašlaik [uz 07.02.2023] ir savākti 5,8 tūkstoši parakstu. Aktīvistu ieskatā efektīvāk būtu veikt biežākus reidus uz autoceļiem un veicot automašīnu tehniskā stāvokļa novērtējumu, nekā likt katru gadu doties uz pārbaudēm.
Lasiet vēl:
- Ko pārbauda tehniskajā apskatē?
- Automobilis jāsagatavo ne tikai ziemai, bet arī vasarai!
- Automašīnas tehniskās apskates periodi Eiropā

Foto: Pixabay.com
Dzērājšoferiem “izpriecas” ar auto maksās vēl dārgāk
Dažkārt tiešām šķiet, ka daudziem autovadītājiem prātiņš jau ir iekonservējies grādīgā kondīcijā – ne par ko nesaprot, ka sēsties pie stūres dzērumā nav nekāda izprieca, bet ceļš uz elli. Ķert dzērājšoferus ir viens, bet izskaust šo nelaimi – pavisam grūts uzdevums, ar kuru likumsargi un eksperti cīnās jau gadiem ilgi.
Cerīgāks skats nākotnē jautās pagājušā gada izskaņā, taču – veltīgas gaidas, jo uz ceļiem nav mainījies itin nekas. Neskatoties uz kriminālatbildību, automašīnu konfiskāciju, milzu naudas sodiem un pat cietumsodiem, dzērājšoferi no šīm darbībām nebaidās. Turklāt viņi pat vaļsirdīgi atzīstas, ka dara to regulāri, dažs pieķerts jau vairākkārt, nekas viņus no tā neattur…
Pirmo divu mēnešu laikā kopš stājas spēkā izmaiņas Krimināllikumā, paredzot daudz bargākus sodus dzērājšoferiem, it īpaši tiem, kuru reibums ir 1,5 promiles vai vairāk, nekas nav līdzējis:
- katrs ceturtais aizturētais iereibušais autovadītājs bijis pamatīgi dzēris (1,5 promiles vai vairāk);
- vidēji dienā aiztur 10 šādus neliešus;
- dienā vidēji konfiscē 6-7 automašīnas, kas jau krietni piepildījušas attiecīgas stāvvietas, lai lemtu par spēkratu nodošanu izsolē.
Kad varētu sagaidīt jaunas pārmaiņas, pašlaik tā precīzi nav iespējams pateikt. Tāpēc ir skaidrs, ka šī gada laikā – noteikti. Juridiskais process nav tik ātrs, grozījumu ieviešana likumā arī prasa zināmu procedūru. Iespējams, jau šogad, bet varbūt tikai no nākamā gada. Jebkurā gadījumā iespējamie jaunie risinājumi ieskicējas.
Atkarīgajiem neizsniegt tiesības
Kā norādīja Valsts policijas Prevencijas vadības nodaļas priekšnieks Andis Rinkevics, būtisks faktors ir lielā reibumā braucošie, kuriem noteikti ir nopietnas atkarību problēmas. Tāpēc ir jāpanāk iespējami drīzā laikā, lai šādām personām kā atuovadītāji būtu aizliegts piedalīties satiksmē.
Būs nepieciešama bargāka sodīšana
Otrkārt, jāpalielina sodu apmērs un jāpārskata arī jaunā kārtība, kurā tomēr ir ieviesies zināms brāķis – tas, ka liela daļa dzērājšoferu pieķerti pie stūres automašīnai, kas nemaz nepieder viņam. Tāpat arī vērts pārskatīt soda apmēru arī paša auto vērtības noteikšanā, jo lielā mērā atņemti tiek auto ar pamatīgu vecumu un tehnisko stāvokli, līdz ar to tās vērtība un soda naudas lielums ir salīdzinoši neliels.
Nost ar 0,5 promilēm!
Protams, pats galvenais ir ķerties klāt pieļaujamā promiļu līmeņa rādītājam. Iespējams, jau drīz varētu tikt izbeigta 0,5 promiļu tolerance autovadītājiem. autoDNA jau rakstīja, ka labākais risinājums būtu liegt sēsties pie stūres pat tad, ja dzerti vien pāris nevainīgi malciņi alutiņa. Tā ir psiholoģiska robeža, kas ar laiku autovadītājam to padara par normu un tas vairs nekontrolē patērētās dziras daudzumu un biežumu.
Loģiskākais risinājums nebūt tolerantiem pret alkohola cienītājiem vispār, nosakot pilnīgu nulles līmeni vai 0,2 promiles (saistībā ar to, ka dažkārt cilvēka organisms rada dabiskus alkoholus). Piemēram, nulles līmenis ir Čehijā, Ungārijā, Slovākijā un pie mūsu kaimiņiem Igaunijā! Lietuvā tas pagaidām ir vēl 0,4 promiles.
Lasiet vēl:
- Kur paliek dzērājšoferiem atņemtie auto un vai tos varēs nopirkt?
- Vai kādreiz pienāks tā diena, kad pilnībā aizliegs sēsties pie stūres reibumā?

Foto: Unsplash.com
Nodokļi un citas izmaksas
Saskaņā ar valdības apņemšanos, arī jaunais Ministru kabineta sasaukums tur solīto un nodokļu politikā šogad nekādas izmaiņas nav notikušas. Tādas arī netiek paredzētas tagad, bet tiks pārskatītas no nākamā gada.
Nav pagaidām jaunu indikāciju, ka varētu vēl vairāk sadārdzināties pakalpojumu maksas, taču to jāpatur prātā, ņemot vērā dominējošo ekonomisko un arīdzan ģeopolitisko situāciju. Tiesa, jārēķinās, ka pakalpojumu izmaksas jau ir paaugstinājušās, taču, piemēram, servisa apmeklējums var arī nākotnē izmaksāt vēl dārgāk.
Vai Jums patika raksts? Iespējams, Jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām Jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs Jums pieņemt informētu lēmumu.
Degvielas cenas 2023. gadā
Cita lieta ir degvielas augstās cenas. Pašlaik tās ir puslīdz stabilizējušās, taču izteikt prognozes ilgtermiņā nav īsti droši. Visu globālo tirgu var ietekmēt pēkšņi lieli satricinājumi, kas atstāj ietekmi uz vietējās nozīmes patēriņu un maksas apmēru. Pēc pērn pieredzētā straujā degvielas cenu lēciena, kad tā pārsniedza psiholoģiski smago divu eiro atzīmi, tās atkal nokritās par teju puseiro. Janvāra beigās cena atkal pa maziem solīšiem paaugstinājās.
To, cik daudz jums nepieciešams patērēt degvielā un vai vispār vēlaties (varbūt nemaz nav iespējams) meklēt citus risinājumus ekonomijai (piemēram, pārsēsties uz divriteņa un vietējās nozīmes sabiedriskajā transportā?), tas paliek jūsu pašu ziņā. Skaidrs ir viens, ka degvielu lies bākās pie teju jebkādas cenas – starpība būs neliela, ko parādīja arī rekordaugsto cenu laika periods. To pašu var attiecināt arī uz gāzes cenām, kā arī elektroauto uzlādei nepieciešamās jaudas izmantošanu.
Lasiet vēl:
- Kā samazināt degvielas patēriņu? Padomi katram auto braukšanas cienītājam
- Kāpēc automašīnu degvielas patēriņš ir lielāks par ražotāju norādīto?
- Kā veidojas degvielas cena Latvijā un Baltijas valstīs?