
Pilnpiedziņa – kā tā darbojas, kādās situācijās tā ir noderīga un, kuriem modeļiem tā ir pieejama
Pilnpiedziņa
Automašīnu ražotāju starpā valda sīva konkurence, līdz ar to viens un tas pats modelis salonā var būt pieejams ar pilnīgi dažādu tehnisko specifikāciju, tai skaitā arī visu riteņu piedziņu. Diemžēl, šis termins bieži vien sevī slēpj dažādus pilnpiedziņas veidus, par kuriem pircējam no malas var nebūt arī ne mazākās jausmas. Apskatīsim dažādos 4×4 piedziņas veidus, to plusus un mīnusus.
Pastāvīgā visu riteņu piedziņa
Tā nodrošina vienmērīgu jaudas sadalījumu starp abām asīm un tā ir izplatīta sistēma Audi Allroad, Mitsubishi Lancer Evolution, Pajero, Toyota Land Cruiser un Land Rover Discovery modeļiem. Šo piedziņas veidu ir iespējams iedalīt simetriskā, kad jauda uz abām asīm ir izdalīta vienādi vai asimetriskā, kur automašīnas elektroniskā vadības sistēma pati regulē jaudas sadalījumu atkarībā no situācijas uz ceļa.
Manuāli pieslēdzama un atslēdzama pilnpiedziņa
Izvēloties par labu šādam risinājumam, autovadītājs var pats izlemt kad auto darbojas pilnpiedziņas režīmā un kad piedziņu nodrošina tikai viens no tiltiem. Šāds piedziņas veids ir izplatīts izteiktiem apvidus automobiļiem, tostarp, Suzuki Jimmy, Jeep Wrangler un Nissan Patrol. Vērts uzsvērt, ka šāda veida pilnpiedziņu, ieteicams izmantot, pārvietojoties pa bezceļiem jeb ļoti apgrūtinātas braukšanas gadījumā, kad ceļa segums ir izteikti slikts.
Zelta vidusceļš – aktīva automātiskā pilnpiedziņa
Kompromiss starp iepriekšējām pilnpiedziņas sistēmām, kas nodrošina optimālus braukšanas apstākļus un degvielas ekonomiju. Populārs risinājums Mitsubishi Outlander, Toyota Rav4, Volvo AWD, Suzuki SX4, Audi A3 un BMW X5 modeļos. Šajā gadījumā automašīnai jauda tiek pastāvīgi novirzīta uz vienu no tiltiem un nepieciešamības gadījumā tiek pieslēgts arī otrs. Kontroli pār pilnpiedziņu uzņemas automašīnas dators.
4×4 plusi un mīnusi
Galvenais ieguvums, protams, ir labāka ceļa saķere. Taču tas būtu absolūti muļķīgi iedomāties, ka ar jebkuru pilnpiedziņas automobili mēs būsim spējīgi pievarēt mālainu meža ceļu vai piesnigušu mikrorajona pagalmu. Katrs no šiem piedziņas veidiem ir vairāk vai mazāk pielāgots videi, kurā automašīna tiks lietota.
Nevajag paļauties uz to, ka pilnpiedziņa izglābs no pēkšņas automašīnas kontroles zaudēšanas slidenos laikapstākļos. Lai arī tā nodrošina labāku ceļa saķeri, kontroles atgūšana var būt grūtāka – nepietiekama pagriežamība var pārvērsties pārliekā pagriežamībā. Ja esat braukuši ar priekšpiedziņu, tad visticamāk esat izjutuši nepietiekamo pagriežamību, kad automobilis turpina slīdēt taisni nomales virzienā. Savukārt, ja kontrole tiek zaudēta aizmugurējās piedziņas automobilim, tad tas ļoti ātri apgriežas ap savu asi un jūs kādu laiku domājat – kas nogāja greizi? Pilnpiedziņas automobiļiem kontroles atgūšana var izvērsties gan vienā, gan otrā scenārijā.
Izmaksas. Pilnpiedziņas automobilis vienmēr būs dārgāks ne tikai iegādes brīdī, bet arī visa tā uzturēšanas laikā. Pilnpiedziņas sistēma ir komplicēts mehānisms, kura detaļas agrāk vai vēlāk būs jāmaina – detaļas dārgākas un remonts sarežģītāks. Arī degvielas patēriņš būs izteikti lielāks, sevišķi vecāka gadagājuma un pastāvīgās piedziņas spēkratiem.
Pilnpiedziņas automobilis nedos vēlamo gandarījumu, ja pārvietošanās pārsvarā notiek pa asfaltētu pilsētas ceļa segumu. Taču tas būs neatsverams drošības un komforta risinājums autovadītājiem, kuri dzīvo ārpus pilsētām un darbs bieži liek doties uz mežiem, pa kalnu ceļiem vai pat bezceļiem.
Kādas ir mūsu opcijas?
Latvijā pilnpiedziņas automobiļi ir visai izplatīti, līdz ar to izvēle ir gana plaša. Gan jaunu, gan lietotu automašīnu tirgus piedāvā dažādus pilnpiedziņas risinājumus. Zemāk ir uzskaitīti populārākie pilnpiedziņas modeļi, kuri aprīkoti ar iepriekš minētajām visu riteņu piedziņas sistēmu.
- Audi A5, A6, A7, Q2, Q3, Q5, Q7;
- BMW 4., 5. un 7. sērija, X1, X3, X4, X5;
- Mercedes-Benz C, E, S klase, CLA, GLC, GLE, GLS;
- Volkswagen Amarok, Golf, Multivan, Tiguan, Touareg;
- Subaru Levorg, Forester, Outback, XV;
- Mini Clubman, Cooper S, Countryman;
- Jeep Grand Cherokee.
Ievērībai:
Automātiskā pilnpiedziņa būs vairāk izplatīta Eiropas autoražotāju vidū, savukaŗt manuāli pieslēdzamā būs vairāk izteikta Āzijas zīmoliem – Nissan, Mitsubishi, Toyota, Suzuki, Isuzu un Hyundai.
Katram auto ir savas stiprās un vājās puses. Paturiet to prātā un izvēlieties atbilstoši. Ņemiet vērā, ka izteikti lēti lietoto auto sludinājumi ar pilnpiedziņas modeļiem liecina par slēptajiem zemūdens akmeņiem, kas visticamāk novedīs pie lieka un dārga automašīnas remonta. Uzticams un vecs Audi Quattro sludinājumos ir sastopams tikai divos stāvokļos – dārgāks par 2000-šo gadu premium markas modeli vai arī uz detaļām.