
Odometrs ir koriģēts – cik lielus zaudējumus tas var jums radīt?
Viens no izplatītākajiem negodīgo automašīnu tirgotāju darbības “trikiem” ir odometra korekcija. Ļoti izplatīta sērga teju jebkur, tajā skaitā arī Latvijā. Lētticīgākie pircēji bieži vien akli notic tam, ko sastāsta pārdevējs – automašīnai ir salīdzinoši neliels nobraukums, viss ir perfekti, teju onkulītis ar to braucis tikai uz baznīcu un tirgu. Patiesībā nereti atklājas, ka īstais nobraukums ir krietni lielāks, reizēm – pat vairākas reizes. Diemžēl, šo negodīgo praksi ir ļoti grūti izskaust, lai arī tas ir krimināli sodāms noziegums. Par šīs nelietīgās parādības izplatību liecina arī dati no autoDNA globālās datu bāzes, kurā ir simtiem miljonu ierakstu par automašīnu vēsturi.
Pagājušajā 2022. gadā autoDNA sagatavotajās automobiļa vēstures atskaitēs neatbilstības nobraukumā mērāmas 2,5 miljardu kilometru apmērā. Vidēji dienā ar šāda rakstura informāciju tiek pieprasīti 250 ieraksti. Naudas izteiksmē tie ir no dažiem simtiem līdz pat 6000 eiro: tieši tik daudz jūs varat zaudēt no automobiļa vērtības, pērkot automobili ar koriģētu odometru par vidēji uz katriem 50 000 vai 100 000 km “slēptā” nobraukuma rēķina. Nav maz, vai ne?
Odometrs ir visvairāk mainīts “Audi A6” markas modeļiem.
AutoDNA analītiķi izanalizēja simtiem miljonu ierakstu par automašīnu patiesajiem nobraukumiem un noskaidroja, cik daudz jūs varētu zaudēt, ja iegādāsieties automobili ar koriģētu odometru robežās no 50 000 līdz 100 000 km. Visbiežāk tas tiek darīts ar visā Eiropā vienu no pieprasītākajiem modeļiem – “Audi A6”. Šajā gadījumā zaudējumi ir vairāk nekā 2100 eiro, ja odometra korekcija bijusi 50 000 km, 3100 eiro – ja šis skaitlis sasniedz 100 000 km. Salīdzinājumam varam pieminēt citu populāru pilsētas automobili “Ford Fiesta”, kur zaudējumi par 50 000 km un 100 000 km odometra korekciju ir mērāmi vidēji attiecīgi 400 un nedaudz virs 700 eiro.
Uzzini vairāk: Kas ir odometrs? Ieskats tā vēsturē un vajadzībā
Vismazāk uz cenu jutīgais modelis ar 100 000 km odometra korekciju ir vēl viens pilsētas segmenta pārstāvis – “Opel Corsa”. Pie šādas krāpniecības ar odometra rādījumu automobiļa vērtība samazinās par 653 eiro. Augstākas summas par odometra rādījumu korekciju uz 100 000 km ir “Volkswagen Golf” (1325 eiro) un “Volkswagen Passat” (1428 eiro), kā arī “Audi A4” (1413 eiro). Vērts atzīmēt, ka kompaktajai “Opel Astra” zaudējumi ir 979 eiro, t.i., par apmēram 380 eiro mazāk nekā golfiņa gadījumā. Kā rāda autoDNA statistikas dati, “Ford Focus” salīdzinājumā ar šiem modeļiem zaudē pat ļoti daudz, summai sasniedzot 1662 eiro, kas ir par 234 eiro vairāk nekā par klasi augstākajam “Passat”.
“Audi A6” un “Ford Focus” – īpaši jutīgim, ja koriģēts odometra rādījums
Pēdējo gadu laikā tieši “Audi A6” modelim ir fiksēti lielākie zaudējumi, ja odometra rādījums ir bijis mainīts par 100 000 km. 2016. gada modelim zaudējumu apmērs sasniedza rekordaugstu atzīmi – 6300 eiro. Savukārt viszemākā zaudējumu summa bija “Ford Fiesta” – 234 eiro par 2014. gada izlaiduma spēkratu.
Lasi vēl: Kā pateikt, automobilis bijis taksometrs?
Ja odometra rādījums ir koriģēts par 50 tūkstoši kilometru, bēdīgi slavenais rekordists atkal ir 2016. gada “Audi A6”, kura gadījumā šāda iejaukšanās vērtību samazināja par 4000 eiro. Viszemākais rādītājs ir 2012. gada “Ford Fiesta” automobiļa modelim, kuram tāda manipulācija ar odometra rādījumu radīja zaudējumus 234 eiro apmērā. Arī pieprasītais “Ford Focus” ir ļoti jutīgs pret odometra rādījuma korekciju – 1662 eiro par koriģētiem 100 000 km.
Koriģēts odometrs – potenciāli augstu remonta izmaksu indikators
Nominālvērtība, par kādu samazinās cena automašīnai ar koriģētu odometru, nav vienīgais zaudējumu rādītājs. Jāatceras, ka šādā gadījumā automobilis parasti ir arī diezgan nolietotas. Ja jums apgalvo, ka automašīnas nobraukums ir 250 000 līdz 300 000 km, bet patiesībā – 400 tūkstoši kilometru (400 000 km) , tas draud ar ļoti dārgu remontu. Dzinēja stāvoklis, maigi izsakoties, būs ļoti bēdīgs un tas liecina par drīzu kapitālo remontu. Un kapitālu ietekmi tas atstās uz jūsu izdevumiem. Tāpēc ir tik ļoti svarīgi pirms nolūkotā auto iegādes pārbaudīt auto vēsturi, izmantojot autoDNA automobiļa vēstures atskaites.
Kā pārbaudīt automobiļa nobraukumu?
Latvijā kopš 2017. gada ir spēkā grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā un Ceļu satiksmes likumā, kas nosaka, ka tām personām, kas tiks pieķertas apzinātā odometra korekcijas veikšanā un mainījušas transportlīdzekļa nobraukuma rādītājus, varēs piemērot administratīvo atbildību un naudas sodu. Tiesa, sods nav bargs, kas arī izskaidro, kādēļ joprojām šī krāpšanās ir tik izteikti plaši izplatīta. Fiziskajām personām naudas sods ir vien līdz 100 eiro, kamēr juridiskajām – desmitkārt lielāks jeb līdz 1000 eiro. Arī smieklīgi maz. Paradoksāli, ka šāda “pakalpojuma” piedāvātāji saņemtu attiecīgi līdz 200 un 2000 eiro naudas sodu.
Toreiz šādu grozījumu ieviesēji likumprojekta anotācijā rakstīja tā: “Automobiļa nobraukuma krāpnieciska grozīšana, to samazinot, nepamatoti paaugstina automašīnas pārdošanas vērtību un rada maldīgu iespaidu par tās patieso tehnisko stāvokli. Tas savukārt rada paaugstinātu ekspluatācijas bīstamību. Tāpat odometra rādītāju grozīšanu izmanto automašīnu līzinga noteikumu apiešanai un izdevīgāku apdrošināšanas nosacījumu saņemšanai.”
Lai gan Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) jau pašlaik veic automobiļa nobraukuma kontroli brīdī, kad spēkrats tiek reģistrēts un veikta tehniskā apskate, tomēr arī šajā gadījumā pilnīgi pārliecināti nevar būt par automobiļa patieso vēsturi. Krāpnieki no sākuma “notin” odometru un tad to ved reģistrēt CSDD. Citādāk ir ar Latvijā pirktiem un izmantotiem automobiļiem, kuru odometra rādījums ir reģistrēts katru gadu un tādējādi vairo uzticamību. Tos var bez maksas pārbaudīt CSDD e-pakalpojumos. Gadījumā, ja krāpniecība ir pierādīta, cietušajiem ir iespēja vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) ar prasību atzīt šo pirkšanas darījumu par spēkā neesošu. Jāvēršas arī tiesībsargājošās institūcijās, un tikai tad viltvārdim iespējams uzlikt naudas sodu.
Lai pārbaudītu automobiļa patieso nobraukumu ar autoDNA auto vēstures atskaiti, nepieciešams tikai spēkrata VIN numurs. Tas ir drošākais risinājums, kā pārliecināties par auto tirgotāja godaprātu. Ja apstiprinās fakts, ka patiesais nobraukums ir krietni zemāks, jums ir visas tiesības ziņot policijai.
add_frame header=’INFORMĀCIJA’ color=’orange’ icon_type=’magnifier’]
Svarīgi paturēt prātā, ka likuma grozījumi nav ar atpakaļejošu spēku, tāpēc līdz 2017. gadam odometru korekciju varēja veikt bez jebkāda soda. Odometra rādījumu stāvokļu vēsturei vajadzētu parādīt acīmredzamo – līdz ar ekspluatāciju turpmākajos gados odometra rādījumiem jābūt arvien augstākiem. Importēto automobiļa gadījumā nobraukumu var labot, piemēram, pirms automašīnas reģistrācijas valstī, kas ir tradicionāli plaši izplatīta prakse. Šajā gadījumā var palīdzēt autoDNA auto vēstures pārbaude, jo, pērkot lietotu automobili no ārzemēm, labāk nekad neaizmirst, ka joprojām apritē ir milzum daudz tā dēvētie “citronu automašīnas” , kuriem sagrozīts odometrs.
[/add_frame]
Kā rīkoties, ja krāpšanās ar odometru atklāta tikai pēc pirkuma?
Ja auto iegādes brīdī jums viss šķitis labi un jauki, taču pēc automobiļa iegādes tomēr atklājat, ka ir koriģēts odometra rādījums, plinti krūmos vēl nevajag mest.
Ja automašīna ir iegādāta pie privāta pārdevēja, tad tieši viņš ir atbildīgs par šķietamajiem vai slēptajiem trūkumiem. Tiesa, cits jautājums, vai viņu vēl pēc darījuma spēsiet sadzīt rokā. Nereti krāpnieki pēc šādiem darījumiem ar “kaķi maisā” pārdošanu tūdaļ pazūt miglā. Protams, ja darījums bijis bez pirkuma līguma. Tātad, pat ja krāpnieki liedzas un saka, ka nezināja ka odometrs ir koriģēts, teorētiski jūs varat viņus iesūdzēt tiesā. Jūs varat arī pieprasīt atkāpšanos no noslēgtās vienošanās vai uzstāt uz cenas samazinājumu atbilstoši odometra korekcijas apmēram. Tātad, vēlreiz un vēlreiz sev atgādiniet: pirms slēdzat līgumu par automobiļa iegādi, vienmēr pirms tam veiciet auto vēstures pārbaudi.
Lasi vēl:
- Kā pateikt, ka automašīnai ir liels nobraukums? Eksperta padomis.
- kā veikt automobiļa vēstures pārbaudi
Vai Jums patika raksts? Iespējams, Jums ir kādi jautājumi vai komentāri? Mēs aicinām Jūs dalīties savā viedoklī un izteikties zem raksta. Kā arī atcerieties – vienmēr pirms iegādāties automašīnu, motociklu vai pat piekabi – pārbaudi tā vēsturi ar autoDNA pēc VIN numura. VIN pārbaude ir viena no svarīgākajām lietām, kas ir jāizdara, pirms pieņemt lēmumu par lietotas automašīnas iegādi. autoDNA ar transportlīdzekļa vēstures atskaiti palīdzēs Jums pieņemt informētu lēmumu.