
Deputāti sašutuši par odometru rādītāju manipulācijām
Eiropas Parlamenta deputāti aicina Eiropas Savienības (ES) līmenī cīnīties pret krāpšanu ar odometru rādījumiem. Viņuprāt nobraukuma rādījumi būtu jāreģistrē biežāk, tiem jābūt vieglāk pieejamiem ārzemēs, kā arī ES dalībvalstīm būtu jāparedz kriminālatbildība par manipulācijām ar odometriem, portālu autoDNA informē EP sekretāre Latvijā Signe Znotiņa-Znota.
Patiesā nobraukuma koriģēšana ir izplatītākā krāpniecība lietotu auto tirgū ne tikai Latvijā, bet arī citās valstīs. Lai cīnītos ar lietotu automašīnu odometru grozījumiem, Eiropas Komisijai gada laikā būtu jānāk klajā ar likumdošanas priekšlikumu, pieņemtā rezolūcijā norāda deputāti.
Par situāciju Latvijā ar odometru grozījumiem, portāls autoDNA jau vairākkārt ir informējis Latvijas sabiedrību. Līdzās nobraukumam tiek melots arī par automašīnas tehnisko stāvokli – avārijām, degšanu, pabūšanu zem ūdens utt.
“Odometru rādījumi ir manipulēti apmēram pieciem līdz 12% vienas valsts ietvaros pārdoto lietoto automašīnu un 30 līdz 50% gadījumu, kad auto tiek pārdoti uz citu valsti,” saka EP ziņotājs Ismail Ertug (S&D, Vācija). “Ziņojums saņēma plašu atbalstu – jo īpaši priekšlikumi veidot odometru rādījumu datu bāzes, kurām varētu piekļūt no ārzemēm, un aicinājums ražotājiem uzlabot odometru drošību.”
Pēc Ismail Ertug domām, ja Eiropas Komisija aicinājumu iekļaus likumdošanas priekšlikumā, gada ieguvumi būs lēšami uz sešiem līdz deviņiem miljardiem eiro, tāpat varētu uzlaboties patērētāju uzticēšanās lietoto auto tirgum, kā arī uzlabotos satiksmes drošība uz ES autoceļiem.
Portālam autoDNA sniegtā informācija liecina, ka EP deputāti vēlas, lai tiktu izveidoti “nacionāli nobraukuma reģistri”, kuru informācijai varētu piekļūt arī no ārzemēm. Lietota auto pircējam būtu jāspēj pārliecināties par odometra rādījumu neatkarīgi no valsts, kurā mašīna pirms tam bijusi reģistrēta.
Biežāka reģistrācija krāpšanas novēršanai
Odometra rādījums būtu obligāti jāfiksē jebkuru remontdarbu un servisa apmeklējuma laikā. Deputāti norāda, ka Nīderlandē un Beļģijā, kur odometra rādījumi tiek nolasīti biežāk nekā citur, krāpšana ir teju izskausta.
Autoražotāju atbildība
Deputāti arī aicina Komisiju izvērtēt, kā autoražotāji pilda jau tagad ES noteikumos paredzētās odometru tehnoloģiskās drošības prasības, kā arī noteikt skaidrus odometru drošuma kritērijus.
Kriminālatbildība par manipulācijām
Kaut gan odometru rādījumu viltošanai ir negatīva ietekme uz ceļu satiksmes drošību, tikai sešās ES valstīs par to noteikta kriminālatbildība. Deputāti aicina visas ES valstis rīkoties tāpat. Latvijā šobrīd ir paredzēta administratīvā atbildība par šāda veida manipulācijām. Fiziskajām personām līdz 100 eiro un juridiskajām līdz 1 000 eiro liels sods.
Nākamie soļi
Ņemot vērā pieņemto likumdošanas iniciatīvas rezolūciju (577 balsis par un 32 pret, 19 deputātiem atturoties), Eiropas Komisijai būs jānāk klajā ar likumdošanas priekšlikumu vai jāskaidro, kāpēc tas netiks darīts.