Man ir auto
Automašīnu drošinātāji

Automašīnu drošinātāji – elektrosistēmu mazie glābēji

Pievienoja 16 augusts 2018

Šie ir vieni no mazākajiem elementiem automašīnas elektriskajā instalācijā. Automašīnu drošinātāji ir krāsaini, tie mēdz slēpties un var atrisināt kaudzi ar problēmām, ja zina ko un kur meklēt.

Lai arī tehnoloģiskais progress auto industrijā ir vērienīgs, automašīnu drošinātāji ir principā palikuši nemainīgi. Varētu teikt, ka tie ir perfekti savā darbībā un neatsverami glābēji mūsdienu daudzajām elektrosistēmām.

Kā tie darbojas?

Automašīnu drošinātāji kalpo, kā konkrētas elektriskās ķēdes aizsardzības mehānisms. Tie ir izgatavoti no vara un dažkārt ir pārklāti ar sudraba vai zelta pārklājumu. Taču būtiskākais ir ampēru nomināls uz tā, jeb slieksnis pie kura drošinātājs pārdeg.

Mūsdienu pasažieru automobiļi izmanto vairāku veidu drošinātājus ar dažādām intensitātes vērtībām, kuru šķērsošana izraisa to iznīcināšanu. Mūsdienu modernie automobiļi ir pārpildīti ar dažādu elektroniku, kas ir jāaizsargā no pārslodzes. Līdz ar to spēkratos ir desmitiem automašīnu drošinātāji – katrs savai elektrosistēmai, lai kādā konkrētā shēmā neradītu tiešu ietekmi uz citiem.

Mini, normāls, maksi …

Automašīnās galvenokārt varam atrast trīs drošinātāju pamatveidus: parastos (standarta), mini un maxi. Pirmie divi veidi tiek izmantoti, lai aizsargātu mazāk noslogotās elektrosistēmas un pārsvarā atrodas automašīnas drošinātāju kastē. Maksi tipa drošinātāji ir paredzēti, lai aizsargātu galvenās slodzes ķēdes un atrodas motora nodalījumā, visbiežāk kaut kur pie akumulatora.

Bija laiks, kad populāri bija stikla drošinātāji, taču mūsdienās tie automašīnās ir reti sastopami. Biežāk vecos automobiļos, kurus nu jau var pieskaitīt pie auto klasikas.

Krāsai ir milzu nozīme!

Automašīnu drošinātāju vissvarīgākais parametrs ir tā maksimālais strāvas daudzums, ko tas var izturēt pirms pārdegšanas. Lai tos varētu ātri un precīzi identificēt, tie ir nokrāsoti atbilstoši maksimālajai strāvas intensitātei.

Mini un standarta drošinātāji:

– pelēks – 2A;

– rozā vai gaiši violets – 3A;

– bēšs vai gaiši brūns – 5 A;

– tumši brūns – 7,5 A;

– sarkans – 10A;

– zils – 15A;

– dzeltens – 20A;

– balts vai caurspīdīgs – 25A;

– zaļš – 30A;

– oranžs – 40A.

Maksimālie drošinātāji:

– zaļš 30A;

– oranžs 40A;

– sarkans – 50A;

– zils – 60A;

– brūns – 70A;

– balts vai caurspīdīgs – 80A;

– violets – 100A.

Mūsdienu automašīnu drošinātājiem, neskatoties uz krāsu kodēšanu, ir caurspīdīgi apvalki. Tas ļauj vieglāk un ātrāk diagnosticēt, kurš no tiem ir pārdedzis, un kura no elektrosistēmām nedarbojas.

Kur meklēt drošinātāju kasti?

Pārsvarā automašīnu drošinātāji atrodas divās vietās – zem motora pārsega vadītāja pusē vai arī zem vadības paneļa vadītāja kreisajā pusē, ievērojami retāk – pasažiera pusē.

Motortelpā jāmeklē taisnstūrveida kaste. Daudz grūtāk tos ir atrast automašīnas iekšienē. Piemēram, VW spēkratos tie uzstādīti paneļa kreisajā pusē un paslēpti zem plastmasas vāka, kas perfekti saplūst ar pārējo instrumentu paneli.

Ja neesi pazīstams ar auto, tad var ilgi nopūlēties kamēr tos atrod. Ja drošinātāji atrodas automašīnas salonā, tad visticamāk vajadzēs kādu instrumentu, lai kasti varētu droši atvērt, nesabojājot paneli.

Var gadīties, ka jūsu automobilim uz kastes ir uzzīmēta shēma – kurš drošinātājs ir atbildīgs par konkrēto elektrosistēmu, taču mūsdienu automašīnās tādas ir reti sastopamas.

Drošinātājs ir pārdedzis, ko nu?

Visbiežākais iemesls ir neuzmanības dēļ, piemēram, uzstādot papildu ierīces 12V “šķiltavu” kontaktligzdā, jaunu magnetolu vai, nomainot neatbilstošas spuldzes. Ievērojami retāk tas notiek, ja saiet grīstē kāds no daudzajiem motoriņiem.

Līdz ar stabilu automašīnu drošinātāju skaita pieaugumu, ražotāji kastēs sākuši ievietot plastmasas pincetes. Ar tām ir viegli un droši izņemt pārdegušos drošinātājus un aizvietot ar jauniem.

Bojātie drošinātāji ir jāaizstāj ar identiskiem! Nomainot tos problēmai attiecīgajā elektrosistēmā vajadzētu atrisināties. Tomēr, ja jaunais drošinātājs tiek “izsists”, tad ir jāmeklē jau krietni nopietnāks cēlonis.

Nekādā gadījumā nevajadzētu izmantot augstākas strāvas drošinātājus, nekā ieteicis automašīnas ražotājs! Uz ceļa pa vidu nekurienē līdz tuvākajam auto servisam tas varētu atrisināt pēkšņās problēmas, bet sekas, EUR izteiksmē, var būt ļoti dārgas – ugunsnelaimes vai konkrētās elektrosistēmas pilnīga sabojāšana pieaug vairākkārtīgi.

Automašīnu drošinātāji ir salīdzinoši lēti, tāpēc nekādā gadījumā nemēģiniet tos remontēt. Tas nav to vērts! Labāk nopērciet rezerves drošinātājus un turiet tos bagāžas vai cimdu nodalījumā.

Summa komentāri: 0

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.