
Kad izdevīgāk ir automobili remonta vietā nodot metāllūžņos
Protams, lietoti automobiļi ir visur. Cita lieta, ka vairākums Eiropas valstīs vidējais lietoto automobiļu vecums ir no pieciem līdz septiņiem gadiem. Pie mums šobrīd oficiālais autoparka vidējais vecums ir 14,9 gadi. Noapaļosim un samierināsimies, ka vidēji Latvijā reģistrētam automobilim ir piecpadsmit gadi. Un, tas ir vidēji! Labi saprotot, ka ir zināma daļa tādi spēkrati, kam vecums ir vien pāris gadi, varam secināt, ka daudz lielāka braucamrīku daļa ir krietni pāri minētajiem piecpadsmit un pat divdesmit. Izklausās skarbi, taču nozares eksperti ir pārliecināti, ka mūsu autovadītāju rocība te pilnīgi noteikti nav vainojama.
Remontēt vai metāllūžņos?
Automobilis, kura vērtība nepārsniedz trīs tūkstošus eiro, kā likums ir regulārs viesis pie mehāniķiem. Un tikai retais šāda gada gājuma automobiļa īpašnieks veic un var atļauties veikt remontus un apkopes pie pietiekami uzticamiem un profesionāliem meistariem. Visbiežāk tas ir rajona “Jurka” no garāžu kooperatīva, kuram diezgan labi sanāk kaut ko noskrūvēt un reizēm arī pieskrūvēt.
Gluži loģiski, ka šādi uzturēti vecie automobiļi ir ne tikai naudas ieguldījumu avots, bet arī bīstamība visiem satiksmes dalībniekiem. Aizlodētas bremžu caurulītes, piemetināts dzinēja stiprinājums, ar blīvējamo gumiju notīts hidrauliskā pastiprinātāja vārsts.
Normālos apstākļos gados senāki automobiļi būtu jāuztur kārtībā pie sertificētiem remontdarbu veicējiem un jāizmanto jaunas un sertificētas detaļas. Cik ekonomiski tas mums ir pieejams un, kādos gadījumos labāk un izdevīgāk ir atbrīvoties no sava dzelzs rumaka.
Ātrumkārbas mūsdienās neko nemaksā
Šādu mītu nācies dzirdēt daudziem un daudzi uz to arī uzķērušies. It īpaši, ja runājam par visa veida automātiskajām pārnesumu kārbām. Ja atliekam malā auto kapsētā piemeklētu donoru, par kura stāvokli mums nav nekādas informācijas, ja izslēdzam vietējo “Jurku”, kurš pa 100 eiro gatavs salabot jebko, tad izvēles iespējas nemaz nav tik plašas.
- Eļļas maiņa automātiskajā ātrumkārbā. Mīti un patiesība
- Kas būtu jāzin par automašīnām ar automātiskām pārnesumkārbām.
Uzticamā servisā jau paša kārbas demontāža nebūs nekāds lētais prieks. Savukārt veikt precīzu defektāciju nenoņemtai transmisijai nav iespējams. Turklāt jārēķinās ar to, ka pat sākotnējā diagnostika nevar piedāvāt precīzu gala iznākuma tāmi, jo iespējamie remonta darbi un nepieciešamās detaļas var izmaksāt pat ļoti dažādi.
Automobilim, kuram tirgus vērtība nepārsniedz trīs tūkstošus eiro, šādā situācijā izdevīgāk būs vai nu pārdot savu auto rezerves daļās vai nodot metāllūžņos un iegūtos līdzekļus pievienot tai naudai, ko būtu nācies tērēt par remontu – rezultātā var tikt pie cita līdzvērtīga, taču tehniskā kārtībā esoša auto!
Vājais posms – dzinējs
Ja dzinēju pareizi apkopj, tas var kalpot ilgi. Kā liecina vēsture, pat līdz pieciem miljoniem kilometru (Ginesa pasaules rekordists Ērvs Gordons (Irv Gordon)). Taču ne visiem tā paveicas un tad sākās izdevumi. Protams, arī te rezervē paliek iespēja meklēt donoru, taču būs skumji, ja arī tas izrādīsies pilnīgs mironis. Labākais risinājums – dzinēja kapitālais remonts.
Pats par sevi kapitālais remonts iestiepjas naudas izteiksmē virs tūkstoša. Jūtami virs tūkstoša. Taču arī te vienmēr eksistē pārsteiguma moments – iespējamie defekti, kuri atklājas remonta gaitā.
- Dīzelis – dzinējs, no kura jums nav jābaidās
- Auto dzinējs – vērtīgi padomi, lai tas kalpotu ilgi un bez raizēm
Te nav nekāds brīnums, ja izmaksas beigu galā būs lielākas par automobiļa vērtību, tāpēc šī ir otrā situācija, kad izdevīgāk būs meklēt citu auto.
Rūsa – jūsu automobiļa nāves spriedums
Automobiļu ražotāji saviem lolojumiem dod zināmu garantijas laiku pret caurrūsēšanu. Tie var būt no pieciem līdz pat piecpadsmit gadiem. Ātrāk vai vēlāk jebkurš auto sastopas ar šo nāvējošo slimību – koroziju.

korozija uz arkām
Bieži vien, nododot sarūsējušu auto virsbūves speciālista rokās, mēs ceram, ka pēc remonta tas atkal kalpos gadus desmit vai pat vairāk. To gan vajadzētu aizmirst, jo vislabākais meistars nespēs garantēt vairāk, kā pats ražotājs. Vēl jo vairāk, ka ražotājs necenšas no rūsas izgrauzta spārna izveidot jaunu un izturīgu.
Ja rūsas pumpa uzmetusies kaut kur vienā vietā, tas vēl nav gala spriedums. Vienas detaļas savešana kārtībā pie uzticama meistara izmaksās ap 150 vai pat 200 eiro, iekļaujot krāsošanu. Ja tās ir vairākas detaļas, tad atliek vien šo skaitli reizināt, lai tiktu pie gala rezultāta.
Ja automobilim, kura vērtība nepārsniedz 3000 eiro, nepieciešams remonts trīs virsbūves detaļām, plus sliekšņiem, tad remonta vērtība būs pārāk liela, lai tas atmaksātos. Vēl jo vairāk, ka rūsa mēdz nepadoties un jau pēc neilga laika tā uzradīsies nākamajās detaļās.
Ģeometriskās teorēmas pierādījums
Automobilis un ceļu satiksmes negadījums nav svešas lietas. Labi, ja neviens nav cietis, izņemot dzelzs rumakus. Taču arī ar tiem nav viss tik vienkārši.

Image by Marcel Langthim from Pixabay
Bieži mēs jau nopērkam auto pēc smagas avārijas, paši to pat nenojaušot. Visticamāk, ar šo problēmu mēs mocīsimies tik ilgi, kamēr vien šis auto atradīsies pie mums. Un noteicošais faktors ir automobiļa ģeometrijas nepareiza vai pavirša atjaunošana.
- Auto pēc avārijas – septiņas lietas, kurām pievērst uzmanību
- Auto pēc smagas avārijas – “piekares” slēptie defekti
Kurš gan spēs atļauties veikt sertificētu ģeometrijas atjaunošanu uz tam atbilstošām iekārtām, ja auto jūtami pārsniedzis desmit gadu robežu? Protams, ka šāds remonts būs krietni dārgāks par pašu auto. Tāpēc galvenokārt avārijas sekas tiek likvidētas “pa lēto” pie mūsu jau pazīstamā “Jurkas” no garāžu kooperatīva.
Arī otrajā gadījumā auto aptuvena atjaunošana neizmaksās maz. Turklāt ar garantiju, ka pa šuvēm salonā sūksies lietus, kaut kas ķersies, kaut kas svilpos pa vējam un kaut kur pavisam drīz izlīdīs rūsa.
Gan savas drošības dēļ, gan savam naktsmieram, šādu automobili labāk nodot rezerves daļās vai metāllūžņos. Iegādāties citu braucamrīku sanāks lētāk!