
Vai gāze bojā dzinēju? Mīti un patiesība par autogāzi
Daudz ir dzirdēts par LPG plusiem – lētāka degviela, ātri atmaksājas, zemāks kaitīgo izmešu daudzums. Bet kā ir ar mīnusiem?
Vai gāze bojā dzinēju? Tas ir labi izplatīts apgalvojums, kurš ir novecojis un tikai daļēji atbilst patiesībai. LPG tehnoloģija gadu laikā ir krietni progresējusi un mūsdienīga iekārta, kas ir uzstādīta sertificētā servisā pie respektabliem meistariem nekādu ļaunumu jūsu automašīnas dzinējam nenodarīs.
Zemāk apskatīsim izplatītākos mītus kā arī faktus, kas skar automobiļus ar LPG iekārtām.
Kas ir LPG un ar ko tā atšķiras no benzīna?
Lai spriestu par autogāzes iespējamajām blakusparādībām un kādu iespaidu tā var atstāt uz jūsu automobili, no sākuma ir nedaudz vairāk jāsaprot par pašu degvielu. LPG jeb autogāze ir sašķidrināts propāna-butāna maisījums.
Ir pieejams arī metāns, taču ES un lielākajā daļā pasaules populārāks ir tieši propāna un butāna maisījums. Autogāzei:
- Oktānskaitlis ir vienāds ar intervālu no 102 līdz 105 vienībām;
- Kaitīgu izmešu saturs izplūdes gāzēs ir zemāks par 53% (benzīna inžektordzinējam);
- Zemāks enerģijas blīvums uz vienu litru degvielas.
Vai gāze bojā dzinēju?
LPG iekārtas savu debiju piedzīvoja pagājušā gadsimta 90-tajos gados un par šo iekārtu pionieriem var dēvēt itāļus. Kā jau ar jebkuru tehnoloģiju ar gadiem atklājas dažādi defekti un tiek radīti uzlabojumi.
Kā jau raksta sākumā minējām, tad mūsdienīgai autogāzes iekārtai nevajadzētu bojāt automobiļa iekšdedzes dzinēju. Protams, ka tas ir tiešā mērā atkarīgs gan no pašas autogāzes kvalitātes, gan servisa kurā tā tika uzstādīta un apkopes grafiku, kas ir obligāti jāievēro.
Tomēr, viens no galvenajiem bojājumiem, kurš tiek minēts vairākos avotos un arī automehāniķi atzīst – tiek bojātas vārstu ligzdas jeb precīzāk izsakoties, tās priekšlaicīgi izdilst.
Ir jāuzsver, ka šāds defekts rodas, ja nepienācīgi rūpējas par uzstādītās LPG iekārtas stāvokli. Ne par velti līdzās regulārai motora eļļas un filtru maiņai ir jāveic atsevišķa LPG iekārtas apkope.
Gluži tāpat kā sprauslās var ieraut netīrumus no bākas, arī no LPG tvertnes var ieraut dažādus netīrumus, kas var nodarīt lielu kaitējumu dzinēja darbībai.
Augstāka sadegšanas temperatūra
Autogāzei ir augstāka sadegšanas temperatūra nekā benzīnam – attiecīgi 1100 oC un 950 oC. Lai arī atšķirība sākotnēji neliekas liela, ilgtermiņā tā var radīt bojājumus dzinēja vārstiem.
Par to ir padomājuši moderno LPG sistēmu ražotāji un uzstāda vārstu aizsardzības sistēmu, kas nodrošina papildus eļļošanu un līdz ar to arī dzesēšanu. Savukārt 5. un 6. paaudzes gāzes iekārtas lieto degvielu iesmidzināšanai šķidrā veidā un, sajaucoties ar ieplūstošo gaisu veido zemas temperatūras degmaisijumu. Līdz ar to sadegšanas temperatūra samazinās un nav nepieciešama papildus aizsardzība.
Vārstu eļļotāji (dzesēšanas sistēma) ir vairāk izplatīta tieši Japānas automobiļiem, kuru dzinēju ražošanā tiek izmantoti mīkstāki materiāli un sakausējumi.
Lasiet vēl:
- Cik ilgā laikā atmaksājās automašīnas gāzes iekārta?
- Kāpēc automašīnu degvielas patēriņš ir lielāks par ražotāju norādīto?
- Degvielas ekonomija pret ilgu un laimīgu dzinēja mūžu
Lielāks patēriņš, lētāka degviela
Galvenais iemesls kādēļ cilvēki izvēlas pāriet uz LPG, ir zemās degvielas izmaksas. Autogāze ir vidēji uz pusi lētāka nekā tradicionālā degviela. Taču LPG degvielas patēriņš ir lielāks, jo tai ir zemāks enerģijas blīvums.
Respektīvi, ja jūsu automobilis ar benzīna dzinēju patērēja 6 litrus uz 100 km, tad LPG patēriņš būs nedaudz lielāks. To gan veiksmīgi kompensē zemā LPG cena un ilgtermiņā šāda investīcija noteikti atmaksāsies.
Vēl kāda maza nianse skar pašu LPG tvertni. Parasti to uzstāda rezerves riteņa vietā, kas saglabā bagāžnieka ietilpību un estētisko skatu, upurējot pašu rezerves riteni. Attiecīgi pievērsiet papildus uzmanību jūsu riteņu un riepu stāvoklim, kā arī asiem akmeņiem un citiem šķēršļiem uz braucamās ceļa daļas. Protams, ka pati LPG bāka ir mazāk ietilpīga, kas liks biežāk piestāt LPG uzpildes stacijās.
Cik ilgi kalpo LPG sistēma?
Būtiski ir veikt regulāras apkopes un autogāzes sistēma kalpos tikpat ilgi cik auto. Meistari no respektabliem uzņēmumiem autogāzes sistēmas apkopi iesaka veikt ik pēc 10 000 kilometru. Ja tas ir jūsu vidējais gada nobraukums, tad līdzās autgāzes apkopei ir ieteicams pie reizes nomainīt arī motoreļļu un eļļas, gaisa, degvielas filtrus.
Lai saudzētu reduktora gumijas un samazinātu gāzes patēriņu aukstā laikā, kad gaisa temperatūra zemāka par +5 0C, vēlams motoru iedarbināt ar benzīnu, uzsildīt to un tikai pēc tam pārslēgties uz autogāzi.
Nedaudz samazinās dzinēja jauda
Kā vienu no pēdējiem vērā ņemamajiem faktiem var minēt dzinēja jaudas zudumu. Lai arī tas skan bargi, taču jaudas zudums pie kvalitatīvi uzstādītas iekārtas nebūs lielāks par 2%. Ja ir jūtami vairāk, tad ir nepieciešams vērsties pie meistariem.
Nobeigumā
Degvielas izmaksas sastāda vērā ņemamu ikmēneša summu. Parunājot gan ar draugiem un paziņām, gan apskatot dažādus LPG kalkulatorus internetā ir skaidrs, ka autogāzes iekārtas uzstādīšana, atkarībā no veicamā attāluma, atmaksāsies visai ātri.
Ja nav pretenziju pret papildus apkopēm, niecīgu jaudas zudumu, biežākiem uzpildes intervāliem un īslaicīgu smaku pēc kārtējās uzpildes, tad LPG uzstādīšana ir racionāls un drošs ieguldījums. Kā arī, modernas autogāzes sistēmas uzstādīšana, ievērojot apkopju grafiku, nebojā automašīnas dzinēju.