
Auto ar gāzi – priekšrocības, daži trūkumi un nepamatots nosodījums
Automobiļu gāzes iekārtas eksistē jau kopš auto industrijas pirmsākumiem un attīstās līdzās jaunajiem dzinējiem, pielāgojoties mūsdienīgām prasībām un normām. Likt vai nelikt gāzes iekārtu, ir katra individuāls lēmums, kas lielākoties balstās uz ekonomiju. Bet ko vēl var gaidīt no mūsdienīga auto ar gāzi?
Saskaņā ar Auto asociācijas datiem, šobrīd pa valsts ceļiem brauc 45 000 automašīnas ar LPG sistēmām, kas ir aptuveni 7% no Latvijas autoparka. Samest dzinējam virsū gāzes sistēmu un pieslēgt to spēs gandrīz vai jebkurš serviss vai “garāžnieks”, bet pareizi izvēlēties iekārtu atbilstošu tieši jūsu transportlīdzeklim, kā arī pielāgot to, varēs tikai sertificēts un pieredzējis meistars. Liels paldies AutoGaz zinošajiem mehāniķiem par detalizēto izklāstu.
Kompetencei ir izšķiroša nozīme
Nav nekāds noslēpums, ja sistēma tiek noregulēta nepareizi, parādās “Check Engine” kļūda, kura var nozīmēt virkni dažādu lietu. Piemēram, ja kļūda ir saistīta ar degvielas maisījumu tas negatīvi ietekmēs dzinēja darbību.
Būtiska priekšrocība, automašīnai strādājot ar pareizi noregulētu gāzes sistēmu, ir detonācijas trūkums, jo gāze tiek aizdedzināta sadegšanas kamerā vienmērīgi. Tāpat gāzei nav smago piedevu, tādu kā svins, sērs un tml., tādēļ sadegšanas kamerā neveidojas nogulsnes. Un, protams, viens no galvenajiem faktoriem kādēļ autovadītāji izvēlas aprīkot auto ar gāzi – ievērojama degvielas izmaksu ekonomija, jo gāzes cena vidusmērā ir divreiz lētāka nekā benzīns.
Vienīgais negatīvais faktors ir vieta, kuru aizņem gāzes balons bagāžniekā. Bet, baloni ir daudzos izmēros, kas ļauj maksimāli efektīvi izmantot vietu kur tie tiek uzstādīti.
Lasiet vēl:
- Kā veidojas degvielas cena Latvijā? Lietuvā un Igaunijā tai nepievieno ceļa nodokli!
- Ekonomiska braukšana – 10 mīti par zemu degvielas patēriņu
- LPG ārzemēs – viss, kas jāzin par autogāzi dodoties ar automašīnu uz ārzemēm
Vai visām automašīnām var uzstādīt gāzes iekārtu?
Mūsdienās gāzes iekārtu var uzstādīt gandrīz jebkurai automašīnai, izņemot dažus dzinējus kuri darbojas pēc tiešās iesmidzināšanas principa. Principā, jo jaunāks auto, jo sarežģītāk tam ir uzstādīt gāzes iekārtu. Uz autoražotājiem tiek izdarīts milzīgs spiediens emisiju samazināšanā, kas dzinējus padara arvien komplicētākus.
Izņēmums ir jau iepriekš pieminētie dzinēji ar tiešo degvielas iesmidzināšanu (benzīna sprauslas atrodas sadegšanas kamerās). Ne katrs no šiem motoriem var būt aprīkots ar LPG sistēmu, jo katram no tiem ir vajadzīgs savs darbības algoritms, kuru autogāzes sistēmu ražotājiem nav tik vienkārši saņemt un nosertificēt.
Taču arī autogāzes iekārtu ražotāju neguļ un nepārtraukti paplašina savas produkcijas klāstu, lai spētu piedāvāt iekārtas arvien vairāk un jaunākiem dzinējiem. Sistēmas priekš tiešās iesmidzināšanas dzinējiem tiek izgatavotas speciāli atbilstošam dzinēja kodam. Lai pārliecinātos, ka jūsu auto var aprīkot ar gāzes sistēmu, to ir no sākuma jāpārbauda kvalificētā uzstādīšanas servisā.
Auto ar gāzi ir iespējams arī hibrīda formā! Ja jums ir kāds no populārajiem hibrīda automobiļiem un vēlaties vēl vairāk ietaupīt uz degvielas rēķina, tad arī šādus auto ir iespējams aprīkot ar LPG sistēmu. Lai arī ekonomija nebūs tik izteikta kā „tīrasiņu” benzīnniekam, arī šādos auto ir gana vienkāršs iekšdedzes dzinējs.
Vai auto ar gāzi ir drošs?
Daudziem cilvēkiem ir šaubas par gāzes iekārtu drošību. Vēl salīdzinoši nesen viens taksometrs aizdegās pie lidostas “Rīga” termināļa. Mūsdienu gāzes iekārtām ir vairāki aizsardzības mehānismi:
- pirmkārt, tie ir daudzie vārsti, kas nodrošina sistēmas pareizu darbību;
- otrkārt tā ir pati gāzes tvertne, kas tiek izgatavota no 4-5mm tērauda (benzīna tvertne ir izgatavota no plastika).
Ja sistēma tika uzstādīta atbilstoši visām mūsdienu prasībām un normām, izmantojot kvalitatīvas detaļas specializētā autogāzes servisā, tad auto ar gāzi ir pilnīgi drošs.
AutoGaz meistari savā pieredzē ir satikuši klientus, kuri eksperimentē ar saviem auto, uzstādot stipri nolietotas detaļas no „šrotiem”, caurules un šļauciņas no būvniecības veikaliem, kas nav paredzētas darbam ar gāzi zem spiediena. Ietaupijums ir apšaubāms, bet rezultāts var būt ļoti bēdīgs.
Auto ar gāzi sabiedrībā no daudziem ir izpelnījies nepamatotu nosodījumu – LPG sistēma nav droša, gāze smird, LPG uzstāda nabagi, kuri nevar atļauties benzīnu utt. Patiesībā auto ar gāzi gādā par tīrāku apkārtējo vidi un racionālu budžeta plānošanu. Ja iekārta uzstādīta labā servisā un regulāri veiktas visas apkopes, tad arī dzinējs kalpos ilgi un dikti.