
Automašīnas modeļa un ražošanas gads: svarīga atšķirība
Modeļa un ražošanas gads izrādās nav tas pats! Jaunu un lietotu automašīnu sludinājumos šad un tad var būt ietverts termins “modeļa gads”. Lasi mūsu blogā ko tas nozīmē un ar ko tas atšķiras no “ražošanas gada”.
Automašīnas modeļa un ražošanas gads principā ir viens un tas pats, taču atkarībā no ražošanas mēneša tas dokumentos var uzrādīties ar dažu mēnešu nobīdi. Piemēram, ja 2021. gada otrajā pusē kādas konkrētas markas jauno automašīnu katalogā atrodam 2022. gada modeļa automašīnas, tā nebūs drukas kļūda.
Modeļa gads pilnīgi oficiāli var tikt norādīts par dažiem mēnešiem jaunāks nekā faktiskais ražošanas gads. Tas ir pilnīgi Iespējams, ka automašīna ir 2021. gada modeļa, lai arī tā faktiski tika ražota 2020. gada otrajā pusē. Savukārt 2021. gada transportlīdzekļi, kas tiks saražoti līdz 2021. gada jūnija beigām tiks arī pie 2021. gada ražošanas gadskaitļa.
Kāpēc šādas atšķirības?
Tā nebūt nav kaut kāda krāpšanas shēma, bet gan mārketinga komunikācijas legāls triks. Visa pamatā ir jaunu automašīnu ieviešanas tirgū cikls un paša automašīnas modeļa ražošanas ilguma. Parasti ik pēc 4 – 5 gadiem tirgū tiek palaista jauna konkrēta automobiļa paaudze un šī perioda vidusdaļā modelis piedzīvo arī “facelift” vai dažādus kosmētiskos un reizēm arī mehāniskos uzlabojumus.
Protams, ka mēdz gadīties arī izņēmumi, piemēram, pirmās paaudzes Volvo XC90, kas tika ražots no 2002. gada līdz pat 2014. gadam. Savukārt pašreizējās paaudzes Mazda 6 tiek ražots kopš 2012. gada un deviņu gadu laikā tas ir piedzīvojis veselus trīs “faceliftus”.
Šajā gadījumā atšķirības starp 2013. un 2014. gada modeļa gadiem varētu būt diezgan nepamanāmas, toties starp 2015. un 2020. gadu – tās varētu būt diezgan lielas, piemēram, labāka skaņas izolācija un dažādu defektu novēršana.
Lasiet vēl:
ASV, Eiropa un Latvija – kuri datumi ir vēlamākie?
Modeļa gads ir daudz populārāks Ziemeļamerikas tirgū. Piemēram, izsoļu namos pārsvarā tiek norādīta informācija par auto modeļa gadu. Savukārt lielākajā daļā Eiropas Savienības dalībvalstu populārāks ir automašīnas ražošanas datums un jo sevišķi pirmā reģistrācija, kas principā aizsāk automašīnas ekspluatācijas sākumu.
Uz ES dalībvalstu fona izceļas Polija, kas principā vienmēr norāda ražošanas gadu. Daļēji to var skaidrot ar vairāku mēnešu starpību kamēr līdz ES tirgum nonāk Āzijā ražotie spēkrati. Ilgais transportēšanas ceļš un nepieciešamā dokumentācija var vilkties divu, trīs un pat vairāk mēnešu garumā.
Dažreiz gadās arī tā, ka dīleri reģistrē automašīnas uz sava vārda (it īpaši uz gada beigām, lai izpildītu galvenās mītnes noteiktās pārdošanas kvotas), un vēlāk pārdod automašīnu klientam, norādot ražošanas gadu. Tas, ka datumi var atšķirties par pusgadu nenozīmē, ka tā nevienam nevajadzīga ilgi stāv salonā.
VIN numurs norādīs gan ražošanas, gan arī modeļa datumu
Precīza informācija par ražošanas un modeļa datumiem satur VIN numurs. Nereti pircējiem var rasties jautājumi kādēļ šāda atšķirība, jo sevišķi ja atšķiras gadskaitļi. Datu kvalitāte CEPiK datu bāzē pēdējos gados ir ievērojami uzlabojusies, taču tajā joprojām ir automašīnas, kas nav aprakstītas ļoti precīzi.
Šeit noteikti nepalīdz daudzie dokumenti, kuru pamatā ir Polijā reģistrētās automašīnas. Tāpēc vienmēr ir tā vērts meklēt transportlīdzekļa vēsturi, lai novērstu šaubas šajā sakarā. Datus par izgatavošanas datumu var meklēt, izmantojot AutoDNA pakalpojumu.
autoDNA ir vadošais transportlīdzekļu vēstures tiešsaistes pārbaudes pakalpojumu sniedzējs. Pamatojoties uz jūsu VIN numuru, ar autoDNA varat pārbaudīt transportlīdzekļa vēsturi pirms tā iegādes. Daudzos gadījumos VIN pārbaude var novērst nevēlamas papildu izmaksas, kas saistītas ar transportlīdzekļa iegādi ar nezināmu vai likvidēta transportlīdzekļa pagātni.