autoDNA iesaka
servisa vēsture

Servisa vēsture – vai un kā tas ietekmē transportlīdzekļa vērtību?

4 augusta 2016

Lietotu automašīnu tirgus Latvijā ar katru gadu kļūst draudzīgāks pircējiem. Pirmkārt ieviests ir tāds normatīvs kā, piemēram, pie ikgadējās obligātās tehniskās apskates tiek ierakstīts kārtējais auto noskrējiens. Otrkārt, pārdevēji arvien biežāk ir gatavi dot lietotai automašīnai garantiju. Vēl viens arguments, kas pārliecinās potenciālo pircēju ir iedokumentēta servisa vēsture. Vai ir vērts ticēt tam un maksāt vairak par auto ar aizpildītu servisa grāmatiņu?
Ko nozīmē laba servisa vēsture?

Pērkot jaunu transportlīdzekli komplektā ar to mēs noteikti saņemsim servisa grāmatiņu. Tas ir dokuments, kurā serviss apliecina ar ierakstiem automašīnai veiktās pārbaudes, remontus vai filtru un šķidrumu nomaiņas. Katrā no ierakstiem ir jābūt datumam kad pakalpojums tika veikts, automašīnas odometra rādījumam, zīmogam un servisa darbinieku parakstam. Sākotnēji servisa grāmatiņas visiem jaunajiem automobiļiem izskatās vienādas, jo tajās ir ieraksti par kārtējām tehniskām apkopēm, kuras veic autorizētie servisi. Autoražotāji pieprasa noteikti auto apkalpošanu autorizētos servisos, jo pretējā gadījumā garantija uz auto pārstāj darboties. Kad garantija beigusies ierakstus servisa grāmatiņā nodrošina pats īpašnieks. Ņemot vērā augsto pakalpojumu un detaļu cenu tikai neliela daļa no auto īpašniekiem izvēlas turpināt auto apkalpošanu autorizētos servisos. Lielākā daļa auto īpašnieku nodod savu auto uzticama un zināma automehāniķa rokās. Un vēl viena daļa maina servisus diezgan bieži.

Kā jau jūs noprotat tad vislabākā servisa vēsture ir tā, kura veidojās autorizētos servisos. Potenciālais automašīnas īpašnieks, redzot servisa grāmatiņu, kuru ir aizpapildījis autorizētā servisa darbinieks, ir pārliecināts, ka visi remonti un šķidrumu nomaiņas, kuras veiktas saskaņā ar transportlīdzekļa ražotāja ieteikumiem, izmantojot oriģinālās detaļas ir veicis pēc visiem standartiem apmācīts auto mehāniķis. Servisa vēsturi auto īpašnieks var arī pārbaudīt jebkurā no autorizētajiem servisiem, jo tā ir saglabata datubāzē.

Mazāk uzticības ir tiem ierakstiem servisa grāmatiņā, kurus neveica autorizētie servisi. Ja iepriekšējais auto īpašnieks veica remontus tikai vienā servisā, to patiesumu jaunais īpašnieks vēl var pārbaudīt, bet, ja automašīna nonāca vairāku automehāniķu rokās, tad šādu ierakstu patiesumu pārbaudīt faktiski gandrīz nav iespējams. Servisi maina savas adrese, maina tālruņa numurus un vēl, ja auto kādā no servisiem bija tikai vienu reizi un pirms daudziem gadiem tad par šadu remontu ir grūti atcereties un paturēt to visu prātā. Labak jau ir, ja ir vismaz kaut kādi ieraksti servisa grāmatiņā, nekā tad, kad tādu nav vispār. Daudzi transportlīdzekļu īpašnieki vispār neizmanto servisa grāmatiņas un neveic ierakstus tajā. Šādā gadījumā potenciālais pircējs no pārdevēja saņems tikai mutisku informāciju par auto tehnisko stāvokli un veiktajiem remontiem. Un uzticēties šādām pārdevēja mutiskām garantijām protams nevarētu.

Būtiski ir atcerēties arī par to, ka, lai servisa vēsturi uzskatītu par labu, tai ir jābūt pilnīgai. Ja, piemēram, nenodrošināsim servisa grāmatiņu ar ikgadējo eļļas maiņas ierakstu, tad rezultātā grāmatiņā attiecīgi būs tikai viens ieraksts divu gadu laikā un tad tas norādīs uz to, ka par auto neesam pienācīgi rūpejušies.

Kad servisa vēsture ir visnoderīgākā?

Regulāri papildināta servisa vēsture noderīga būs tad kad gribēsim automašīnu pārdot. Tā var arī palīdzēt mums regulāri rūpēties par sava auto tehnisko stāvokli, jo ir samērā viegli aizmirst par to vai kāds remonts vai šķidruma nomaiņa veikta gadu vai divus gadus atpakaļ. Līdz ar to, ja visus ierakstus, kuri saistīti ar transportlīdzekļa remontiem, tika veikti regulāri, pietiks ar to, ka ieskatīsimies gramatiņā un tā mums pateiks priekšā, kas un kad tika veikts.

Laba servisa vēsture ar viesiem veiktajiem ierakstiem grāmatiņā ir īpaši apsveicams dokuments, ja vēlamies pārdodat jaunu auto vai premium klases auto. Lietotu auto tirgū šādi auto ir samērā dārgi un pircējs vēlas būt drošs par to, ka pērk labi uzturētu un pēc visiem ražotāja standartiem koptu transportlīdzekli. Pārsvarā šādu auto stāvoklis ir ļoti labs un viss ir atkarīgs no tā kā auto tika kopts sākot no izbraukšanas no salona.

Jo auto ir vecāks, jo lielāka nozīme tiek pievērsta tā pašreizējam tehniskajam stāvoklim nevis servisa vēsturei. Protams ir arī izņēmumi. Ja vēlamies pārdot 10 gadus vecu dīzeli ar apmēram 200000 km nobraukumu, tad liela priekšrocība būs tam, ka servisa grāmatiņā būs apstiprināts ieraksts par to, ka nesen tika mainīts sajūgs, tāpēc pircējam nebūs nekāda pamata uzskatīt, ka izmaksas par tā maiņu tuvākā laikā skars viņa kabatu.

Kā servisa vēsture ietekmē transportlīdzekļa vērtību?

Ir grūti novērtēt ar kādiem tieši plusiem servisa vēsture ietekmē transportlīdzekļa cenu. Auto vērtība lietotu automašīnu tirgū ir atkarīga no tik daudziem faktoriem (tehniskais stāvoklis, nobraukums, vecums, aprīkojums, krāsa, izcelsmes valsts, iepriekšējo īpašnieku skaits u.c.), ka ir grūti runāt par konkrētām summām. Tomērs viens no britu autožurnāliem centās to aprēķināt. Pēc žurnālistu intervijas ar ekspertiem aprēķins bija tāds, ja trīs gadus vecai Hondai Accord ir servisa grāmatiņa un, ja tai tika veiktas visas apkopes autorizētos servisos tad tā maksā aptuveni 500 mārciņas vairāk nekā tāda pati automašīna, kura neapmeklēja autorizētos servisus. Kā arī, piemēram, trīs gadus vecs 5.sērijas BMW vai E klases Mercedes, kuriem nav servisa vēstures ir par 10% lētāki nekā tādi paši auto, kuriem ir pilna servisa vēsture. Cenu starpība šādos gadījumos var sasniegt pat 1500-2000 mārciņu. Attiecīgi lētākām automašīnām tādām kā, piemēram, trīsgadīgs Ford Focus vai Opel Astra, cenu atšķirības būs mazākas, no 500 līdz 700 mārciņu.

Servisa vēsture – kam pievērst uzmanību?

Ja servisa vēsture būs noderīga daudziem pircējiem tad atradīsies arī tādi, kuri viltos servisa grāmatiņas un ierakstus tajās. Tā ir plaši izplatīta parādība, it īpaši no ārzemēm ievestajiem transportlīdzekļiem. Viltoti tiek autorizēto un parasto servisu ieraksti kā arī to paraksti un zīmogi. Nav, protams, ideālas metodes kā no šādiem viltojumiem izvairīties, bet neesam jau arī pilnīgi bezpalīdzīgi. Ierakstus ko veikuši konkrēta autoražotāja autorizēta servisa darbinieki var pārbaudīt servisa datu bāzē. Tas noteikti būtu jāizdara. Vēl vien variants kā pārbaudīt datus par auto stāvokli ir autoDNA.lv majas lapā.  Atšķirīga informacija par auto datiem varētu būt kā arguments par to, lai atteiktos no auto pirkšanas.