
STOP! Ar dīzeli tālāk braukt aizliegts
Nelaimīgajai dīzeļdegvielai uzbrūk no visām pusēm un, to vaino visos pasaules grēkos. Lielākā daļa pat klaji ignorē faktu, ka dīzeļdegviela ir dabai labvēlīgāka par benzīnu. Turklāt dīzeļdegvielas aizdegšanās ir teju vai neiespējama, ko nevarētu apgalvot par benzīnu, ūdeņradi un to pašu elektrību.
Cīņa pret dīzeli ir dažāda
Auto ražotāji biedē ar šādu automobiļu noņemšanu no konveijera lentes. Degvielas tirgoņi brīžiem runā par dīzeļdegvielas cenas pieaugumu. Visbeidzot daudzas municipalitātes dažādās pasaules malās ieviesuši iebraukuma aizliegumus pilsētas, ja tavs auto darbojas ar bēdīgi slaveno dīzeļdegvielu.
Viena no mums tuvākām zemēm, kur iebraukšana ar dīzeli darbināmos automobiļos ir aizliegta jau trīsdesmit septiņās pilsētās un šis skaitlis turpinās augt.
Saskaņā ar rūpīgi izstrādātu projektu Polijā būs 37 tīra transporta zonas. Tās būs pašvaldības, kurās šobrīd tiek pārsniegts slāpekļa dioksīda noteiktais standarts. Plānots, ka šādas zonas vispirms būs Varšavā, Katovicē, Vroclavā un Krakovā. Šeit gaisa kvalitāte esot vissliktākā. Nav jābūt zīlniecei, lai saprastu, ka šāda rīcība ir galvenokārt saistīta ar elektriskās mobilitātes un alternatīvo degvielas likuma normām. Lai dzīvo elektriskais transports!
Liegumi dīzeļdzinējiem visā Eiropā un ne tikai
Kamēr Polija vēl plāno un palēnām ievieš tīro transportu zonas, citviet pasaulē un Eiropā tādas vietas jau eksistē. Turklāt iebraukšanas aizliegums attiecas tiklab uz dīzeli, kā arī uz benzīnu.
Piemēram Amsterdamā, Arnhemā, Hāgā, Nijmegenā, Roterdamā un Utrehtā jau tagad iebraukšanas liegums skar visas automašīnas, kas darbojas uz fosilās degvielas bāzes. Savukārt veciem iekšdedzes dzinējiem ceļš liegts uz Berlīni, Hamburgu, Darmštati, Štutgarti un sapņu pilsētu Parīzi.
Lielāko tiesu par veciem iekšdedzes dzinējiem tiek uzskatīti tie, kuru ekoloģijas normas ir senākas par Euro 5 vai Euro 6. Nekādi robežposteņi pie pilsētām nav izvietoti, taču pieķertam pārkāpējam sods var būt visai bargs. Piemēram, Beļģijā var nākt šķirties no 350 eiro.
Saistīts raksts: Kā veidojas degvielas cena Latvijā un Baltijas valstīs?
Kas ir tīra transporta zona?
Likumā noteikts, ka tīra transporta zona ir pilsētas ielas, kurās var noteikt ierobežojumus transportlīdzekļu vadīšanai, kas darbojas ar tradicionālo degvielu. Tas nozīmē, ka ne tikai dīzeļiem būs aizliegts iebraukt, bet arī citām automašīnām, pat ja tās atbilst Euro izplūdes gāzu emisijas standartiem.
Lai arī šie risinājumi var būt kaitinoši, lielajām pilsētām ir raksturīga ļoti slikta gaisa kvalitāte. Tas galvenokārt rodas no pārāk intensīvas automašīnu satiksmes. Tīru transporta zonu izveide var šķist problemātiska, taču tas liecina par bažām par iedzīvotāju veselību.
Šāds risinājums Rietumos kļūst arvien izplatītāks. Ja uz Eiropu braucat ar benzīna vai dīzeļa transportlīdzekli, pārliecinieties, vai konkrētajai pilsētā nav izveidotas šādas zonas un iebraukšana jums neizmaksātu pārlieku dārgi.
Kāda veida automašīnas varēs iekļūt tīra transporta zonā?
Saskaņā ar Polijas likumprojektu šajā valstī pa tīru transportlīdzekļu zonu drīkstēs braukt tikai:
- elektriskās automašīnas
- automašīnas, kuras darbojas ar ūdeņradi vai dabasgāzi
- skolēnu autobusi un autobusi ar zemu izmešu līmeni
- neatliekamās palīdzības transports.
Sarakstā nav iekšdedzes dzinēju, kas darbojas ar sašķidrinātu naftas gāzi.
Sākumā tika noteikts, ka automašīnas ar dīzeļdzinēja motoriem varēs pārvietoties pa tīra transporta zonām, ja vien tās atbilst Euro 4 izplūdes gāzu emisijas standartam. Ilgtermiņā noteikumus vajadzētu pastiprināt līdz Euro 6 līmenim.
Spēkā esošais akts nosaka, ka zonas jāsadala piecās kategorijās:
- V zona nebūtu pieejama nevienai automašīnai ar benzīna dzinēju, ar dīzeļdegvielu vai ar gāzi.
- Dīzeļdzinēja automašīna varētu pārvietoties pa I-III zonām tikai pēc atbilstošas samaksas veikšanas.
- I zonā pietiktu ar atbilstību Euro 4. standartam (tie ir transportlīdzekļi, kas ražoti pēc 2006. gadā), otrajā – Euro 5. (pēc 2011. gadā), bet trešajā ar Euro .6 (pēc 2014. gadā).
Kā ir pie mums Latvijā?
Pašreiz Latvijā nav ierobežojumi iebraukšanai Rīgā vai jebkurā citā pilsētā. Pat Jūrmalā, kur jāmaksā par iebraukšanu, dzinēja tipam un ekoloģijas normām nav nozīmes. Viss liecina, ka pie mums vēl ilgi līderpozīcijas ieņems tieši dīzeļdzinēji, kas īstenībā nav nekas priecīgs. Zinot to, ka Latvijas autoparka vidējais vecums ir 13,8 gadi un cilvēki labprātāk par lielu naudu izvēlas vecu dīzeli, kā cenas ziņā līdzvērtīgu jaunu, šāds sadalījums zonās varētu būt pietiekami liela motivācija racionālāk veikt auto izvēli.
Lasi vēl:
- Vai dīzeļdegvielas dienas tiešām ir skaitītas?
- Auto vidējais vecums Latvijā un Eiropā: pēdējie neesam
- Ko pārbauda tehniskajā apskatē?
autoDNA ir vadošais transportlīdzekļu vēstures tiešsaistes pārbaudes pakalpojumu sniedzējs. Pamatojoties uz jūsu VIN numuru, ar autoDNA varat pārbaudīt transportlīdzekļa vēsturi pirms tā iegādes. Daudzos gadījumos VIN pārbaude var novērst nevēlamas papildu izmaksas, kas saistītas ar transportlīdzekļa iegādi ar nezināmu vai likvidēta transportlīdzekļa pagātni.