
Braukšana ar Lietuvā reģistrētu auto – kas jāņem vērā?
Šajā rakstā aplūkosim noderīgu informāciju par braukšanu ar ārvalstīs reģistrētu auto. Kāda ir esošā kārtība? Kāpēc tik daudzi izvēlas braukt ar Lietuvā reģistrētiem auto? Un, kas drīzumā mainīsies mums par labu?
Braukšana ar Lietuvā reģistrētu auto jau vairākus gadus nav nekas neparasts. Uz Latvijas ceļiem teju katru dienu var redzēt automašīnas ar Lietuvas valsts reģistrācijas numura zīmēm. Un nav jau arī nekāds pārsteigums, jo kaimiņvalstī nodokļu slogs ir ievērojami zemāks.
Kāpēc reģistrēt automašīnu Lietuvā?
Ne tik sen medijos pāršalca ziņa, ka viena no mūsu Latvijas dziedātājām, Samanta Tīna, brauc ar Lietuvā reģistrētu auto. Piedevām, neveicot Latvijā nedz tehnisko apskati, nedz maksājot transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli.
Video raidījumā Samanta Tīna neslēpa savu attieksmi pret Latvijā pastāvošu nodokļu slogu attiecībā uz vieglo automašīnu ekspluatāciju un atklāti visus pārsteidza ar kaimiņzemes zemajām nodokļu likmēm.
Izrādās, ka šādu caurumu likumdošanā var izmantot teju ikviens. Vai to izmantot būtu ētiski – tas lai paliek katram uz savas sirdsapziņas. Vai tas ir legāli – absolūti! Šis raksts nebūtu iespējams bez atsaucīgās Alisas no Advokāta Padomiem, kas palīdzēja šī raksta tapšanā.
Zemāk iepazīsimies ar detalizētu apskatu par dažādām nodokļu likmēm, paredzamajām izmaiņām un ko darīt, ja aptur ceļu policija?
Lietuvas leiputrijai drīz pienāks beigas
Alisas kolēģi no Lietuvas ziņo, ka “haļava” Lietuvā drīz vien beigsies, jo arī mūsu Dienvidu kaimiņš plāno nodokļu reformas šajā jautājumā. Tas nozīmē vien to, ka drīzumā automašīnu skaits ar Lietuvas valsts numura zīmēm Latvijas platuma grādos varētu strauji sarukt.
Savukārt Igaunija oficiāli paziņoja, ka, vismaz pagaidām, to negrasās ieviest. Auto reģistrēšana šobrīd Lietuvā ir izdevīgāka nekā Igaunijā, kas izskaidro Lietuvas numura zīmju pārsvaru. Taču, ja kaimiņzemē situācija mainīsies, tad varam sagaidīt Lietuvas numuru migrāciju uz Ziemeļiem un Igaunijas numura zīmju popularitātes pieaugumu uz Latvijas ceļiem.
Kāpēc cilvēki izvēlas automašīnas reģistrēt ārvalstīs?
Atbilde ir nodokļa maksātāja definīcijā! Ja šo definīciju vienkāršo, tad tā paredz, ka nodokli maksā:
- tie, kam ir Latvijā reģistrēts transportlīdzeklis;
- vai arī tie, kuri ir deklarēti Latvijā, bet ceļu satiksmē izmanto ārvalstīs reģistrētu automobili.
Līdz ar to gan Samanta Tīna, gan arī citi likumus zinoši ļaudis nav deklarēti Latvijā un brauc ar ārvalstīs, piemēram, Lietuvā reģistrētu auto. Tāpēc no likuma viedokļa viņi nav nodokļu maksātāji. To arī video raidījumā atklāja Samanta Tīna – viņa savu dzīvesvietu ir deklarējusi Lietuvā.
Vienlaicīgi, Samanta Tīna ir Latvijas pilsone un attiecīgi uz viņu, kā arī jebkuru citu personu, kas nav deklarēti Latvijā, neattiecās “ārzemnieka” pienākums reģistrēt auto Latvijā, ja tas piedalās ceļu satiksmē vairāk kā trīs mēnešus.
Atgriežoties piet ētikas jautājuma – vai tāpēc Samantai Tīnai vai Jānim Bērziņam ir jākļūst par slikto, zagli vai “ne mūsējo”? Arī šī atbilde, lai paliek katram uz savas sirdsapziņas, taču no juridiskās puses viss ir legāli.
Lasiet vēl:
- Kā veidojas degvielas cena Latvijā? Lietuvā un Igaunijā tai nepievieno ceļa nodokli!
- Auto no Lietuvas – pirkt vai nepirkt un ar ko ir jārēķinās
- Kā nopirkt lietotu automašīnu izsolē? Padomi drošai iegādei
Vai nākamgad gaidāmas kādas izmaiņas?
Vismaz Samantai Tīnai un tiem Latvijas pilsoņiem, kas deklarēti ārzemēs un vada ārzemēs reģistrētu transportlīdzekli, nekas nemainīsies. Arī turpmāk salīdzinoši augsto auto ekspluatācijas nodokli Latvijā nemaksās.
Savukārt tiem Latvijā deklarētajiem iedzīvotājiem, kuri vada ārvalstīs reģistrētu transportlīdzekli un kuriem pašlaik ir jāmaksā milzīgs nodoklis, situācija mainīsies uz labo pusi!
Eiropas Komisija krata ar pirkstu un Latvijai ir jāsamazina ekspluatācijas nodoklis
Eiropas savienības pamatā ir dalībvalstu vienotība. Vislabāk šo priekšrocība var izbaudīt ar auto dodoties ceļojumā pa Eiropu. Vairs nav jāšķērso robežkontroles punkti ar visām no tā izrietošajām sekām – ilgstošu gaidīšanu rindās, mantu pārbaudi utt.
Tieši šis vienotības pamatā arī Eiropas Komisija ir uzdevusi par pienākumu Latvijai samazināt nesamērīgi augsto auto ekspluatācijas nodokli ārvalstīs reģistrētām automašīnām. Ja esat deklarēts Latvijā un vadāt automašīnu ar ārzemju valsts numuriem, tad vēl pagaidām likums nosaka, ka jums kā šāda automobiļa vadītājam ir jāmaksā ekspluatācijas nodoklis:
- par dienu — 10 EUR;
- par mēnesi — 250 EUR;
- par sešiem mēnešiem — 600 EUR;
- par gadu — 1 000 EUR.
Nav grūti sarēķināt, ka salīdzinājumā ar tiem iedzīvotājiem, kas brauc ar Latvijā reģistrētām automašīnām, ir jāmaksā krietni vairāk vairāk. Tomēr, šīm zobu sāpēm drīz pienāks gals. Eiropas Komisija uzdeva Latvijai izlabot šo situāciju tā, lai nodoklis visiem būtu vienāds!
Tuvākajā nākotnē arī Latvijas iedzīvotāji, kas vada ārvalstīs reģistrētus transportlīdzekļus, maksās tādu pašu nodokli kā pārējie auto īpašnieki Latvijā, tik atkarībā no tā, cik mēnešus transportlīdzeklis piedalījās ceļu satiksmē Latvijā.
Citiem vārdiem izsakoties, ja auto ekspluatācijas nodoklis Latvijā reģistrētam auto ir 120 eiro, tad Latvijā deklarētam iedzīvotājam ar ārvalstīs deklarētu automobili būs jāmaksā 120 eiro liels ekspluatācijas nodoklis par 12 mēnešu periodu. Savukārt, ja auto Latvijā tiks ekspluatēts, piemēram, trīs mēnešus, tad nodoklis būs jāmaksā par šo attiecīgo periodu, kas ir 30 eiro apmērā.
Ko darīt, ja aptur ceļu policija?
Latvijai bija jānovērš šī diskriminējošā situācija šā gada augustā. Lai arī uz doto momentu ir izstrādāti grozījumi likumā, šobrīd tie ir „iestrēguši Saeimas gaiteņos“, un nekādas virzības pagaidām nav. Labā ziņa ir tā, ka Eiropas Komisija ir gala vārds šajā jautājumā un, ja tā Latvijai ir uzdevusi par pienākumu veikt nepieciešamās izmaiņas, tad varam būt droši, ka jau tuvākajā nākotnē tas tiks izdarīts.
Līdz brīdim, kamēr grozījumi stāsies spēkā, nodokli būs jāmaksā pēc vecās kārtības. Ja kaut kādu iemeslu dēļ nebūsiet samaksājis vai samaksājis par maz esošajā kārtībā paredzēto nodokli un jūs uz ceļa apturēs Ceļu policija, jūs varēs administratīvi sodīt. Uz doto momentu ir paredzēts naudas sods 30 līdz 80 naudas soda vienību (1 naudas soda vienība fiziskām personām = EUR 5) apmērā jeb EUR 150 – 400.
Ja ir saņemts sods, tad ir vērts vismaz apsvērt administratīvo sodu apstrīdēt. Tā kā plānotie grozījumi, tiklīdz tie stāsies spēkā, jums būs labvēlīgi, tad tie var ietekmēt situāciju jums par labu (tiem būs atpakaļejošs spēks). Tomēr, lai nenāktos strīdēties, tad labāk nodokli samaksāt laicīgi un pilnā apmērā.