Man ir auto
BMW i3 Latvijā

Elektroauto priekšrocības – gads pie BMW i3 stūres

Pievienoja 27 augusts 2020

Cīņa par tīrāku vidi ir ieviesusi lielas izmaiņas auto industrijā un katrs autoražotājs meklē savus veidus kā samazināt kopējo CO2 izmešu daudzumu. Acīmredzamākais no tiem ir elektromobiļu plašais piedāvājums. Šajā rakstā iepazīsimies ar Kaspara pieredzi un novērojumiem teju gadu no vietas ikdienā pārvietojoties ar BMW i3 elektroauto.

Elektroauto priekšrocības ir visai labi saprotamas – nodokļu atvieglojumi, ievērojami zemāki ceļa izdevumi kā arī virkne citu valsts garantēto labumu tīrākas vides vārdā. Lai arī daudzi runā par elektromobiļu trūkumiem, realitātē nemaz nav tik slikti kā sākotnēji varētu šķist.

Interneta vide ir pilna ar dažādiem testa braucienu apskatiem gan rakstiskā gan video formātā. Taču scenārijs praktiski vienmēr ir viens un tas pats – žurnālistam tiek iedots no salona demo elektromobilis uz dažām dienām, kuru laikā tiek aizbraukts uz kādu attālu pilsētu.

Portāls autoDNA uz interviju uzaicināja Kasparu, kurš ar savu BMW i3 ik dienu brauc jau nepilnu gadu. Līdz ar to varat būt droši, ka šis pieredzes apraksts būs bez liekas eiforijas un balstīts uz pieredzi, kas uzkrāta visos gadalaikos.

autoDNA: Cik ilgi tev jau ir BMW i3 un kāda bija galvenā motivācija to vispār iegādāties?

Kaspars: Šis ir mans pirmais elektroauto un es to iegādājos pagājušā gada novembrī. Auto pirku praktisku apsvērumu dēļ. Man galvenais bija nokļūt no punkta A uz punktu B pēc iespējas operatīvāk.

autoDNA: Bet kāpēc jāpērk bija tieši elektroauto? Ir taču arī lētāki dīzeļi ar lielāku komfortu.

Kaspars: Es vienmēr rēķinu izmaksas un izvēlos ilgtermiņā labāko variantu. Mans BMW 5. sērijas universālis ir pirmkārt par lielu, lai ērti atrastu brīvu vietu pašā Rīgas centrā un otrkārt salīdzinoši ar elektroauto degvielas izmaksas ir krietni lielākas. Svarīgi arī bija jaudas un komforta balanss.

Sākotnēji domāju par BMW F-Sērijas 330D, taču ņemot vērā, ka manas komforta prasības ir gana augstas, tad arī cena nostājās ap 15-17 tūkstošiem. Tajā brīdī sāku arī vairāk domāt par elektroauto priekšrocībām.

Pirms auto iegādes rūpīgi iepazinos ar tirgus piedāvājumu un izlasīju vairākus aprakstus. No tā visa sapratu, ka mani īpaši neuzrunā Nissan Leaf un citi mazie elektroauto. Ne viņiem dizains ir gaumīgs, nedz arī salonā var ērti justies.

Bija doma ņemt Teslu, bet tur gan cena ir uz pusi augstāka gan arī tuvākais serviss ir kaut kur Zviedrijā. Ja ar auto kaut kas notiek, tad jāsūta prom uz Zviedriju un jāgaida mēnesis vai divi. Tā nu mana izvēle krita par labu BMW i3.

autoDNA: Es saprotu, ka tu pirki lietotu BMW i3, nebija bail iegrābties?

Kaspars: Es veicu rūpīgu tirgus izpēti un noskatīju vienu uzņēmumu, kurš no Vācijas importē mazlietotus elektroauto. Pārbaudīju internetā visu pieejamo informāciju, nopirku autoDNA atskaiti un braucu skatīties uz vietas. Auto bija labs, bez avārijām un ar garantiju baterijai.

autoDNA: Tu iepriekš gribēji ņemt labi nopakotu BMW 330D un beigās nonāci pie BMW i3. Nebija tā, ka nācās atteikties no liela komforta?

Kaspars: BMW i3 ir visai populārs modelis gan Latvijā, gan arī Eiropā. Ņemot vērā, ka tas, tomēr, ir premium zīmols, tad ir iespējams dabūt gan ādas salonu, gan arī klimata kontroli un daudz ko citu. Arī bateriju var dabūt ietilpīgāku, taču ņemot vērā, ka es dienā nobraucu vidēji 120 kilometrus, tad ņēmu mazāko.

Uz papīra tā arī ir rakstīts, ka ar pilnu uzlādi var nobraukt 120 kilometrus. Realitātē var pat nedaudz vairāk. Sevišķi vasarā, tad ir sanācis nobraukt arī 135 km.

Ja jau runājam par patēriņu, tad pamanīju interesantu niansi. Ja automobiļiem ar iekšdedzes dzinēju mēs esam pieraduši, ka uz šosejas tie patērē mazāk un pilsētā vairāk, tad BMW i3 ir otrādi. Tas ir galvenokārt tāpēc, ka braucot ar 90 km/h sāk parādīties manāma gaisa pretestība, kam šis auto nav īsti piemērots. Visideālākie braukšanas apstākļi tam ir 50-60 km/h pilsētas režīmā.

autoDNA: Parunāsim par dinamiku. Nav tā, ka pietrūktu jaudas uz šosejas vai pilsētā?

Kaspars: Nekad nav pietrūcis. Šī ir viena no elektroauto burvībām. Tam ir visa jauda pieejama tagad un uzreiz. Man vēl nekad nav bijusi problēma krustojumā kādam aizsteigties priekšā vai arī uz šosejas kādu apdzīt. Ar pedāli grīdā līdz 100 km/h var tikt kādās sešās sekundēs! Normāla raķete, pēc skata gan nepateiksi.

autoDNA: Tu minēji, ka uz papīra rakstītais atbilst patiesībai un ar pilnu uzlādi var nobraukt 120+ kilometrus. Kā bija braukt ziemā? Varēji līdz mājām tikt?

Kaspars: Tā ir taisnība, ziemā distance samazinās, taču minimāli. Man gan personīgi šķiet, ka tas ir vairāk tāpēc, ka salonā sildītājs tiek ieslēgts. Katra ekstra ko tu darbini samazina nobraucamo distanci.

Lai arī pagājušā ziema bija nepieredzēti silta, distance sāka kristies, kad termometra stabiņš noslīdēja zem +5 grādiem pēc Celsija. Kad ārā bija ap nulli, tad distance saruka no 120 km uz 90 km. Tā kā man līdz darbam un atpakaļ ir 65 km, tad varēju braukt siltā salonā, klausoties mūziku un bēdu nezinot.

Ja būtu jābrauc vairāk, tad būtu jāsāk domāt par auto ar ietilpīgāku bateriju vai arī kur to varētu pieslēgt pie ātrās uzlādes. Tā nebūtu liela problēma, bet ja kāds vēlas pirkt elektroauto, tad padomājiet par ikdienas veicamo distanci.

autoDNA: Kādas vēl elektroauto priekšrocības izmanto?

Kaspars: Es elektroauto ņēmu divu galveno priekšrocību dēļ – bezmaksas stāvvietas Rīgas centrā un iespēja braukt pa sabiedriskā transporta joslu. Tā kā man darbs neapmaksā stāvvietu, tad uz šī rēķina vien es jau ietaupu kādus 100 eiro mēnesī, kurus būtu maksājis, ja brauktu ar savu 5.sērijas BMW vai arī nedaudz lētāko (salīdzinājumā ar elektroauto) BMW 330D.

autoDNA: Par cik nopirki savu BMW i3 un cik ātri domā viņš tev atpelnīsies?

Kaspars: Konkrēti šo modeli ar salīdzinoši labu aprīkojumu un garantiju nopirku par 20 000 eiro. Tas daudziem varētu šķist ļoti daudz, sevišķi, ja salīdzina ar BMW 330D, kuru es vēlējos ņemt par 15 000 eiro.

Taču matemātika nemelo un 5 000 eiro starpību es atpelnīšu divu gadu laikā. Ņemot vērā, ka es mēnesī nobraucu vidēji 1300 kilometrus, tad tie ir vidēji 90 litri degvielas. Cenas svārstās, taču vidēji tie ir EUR 150 mēnesī. Tad vēl jāpierēķina ir klāt stāvvieta, kas Elizabetes un Valdemāra rajonā maksā vidēji EUR 100 mēnesī. Tātad kopā tie ir EUR 250 mēnesī, lai tikai nokļūtu no mājām līdz darbam un atpakaļ.

Es dzīvoju privātmājā un skrupulozi varu izsekot līdzi izmaiņām elektrības patēriņā. Lādējot auto katru dienu man elektrības rēķins ir pieaudzis vidēji par EUR 50. Attiecīgi, braucot ar elektroauto es katru mēnesi ietaupu vidēji EUR 200, kas gadā ir EUR 2 400. Pēc diviem gadiem un viena mēneša es būšu izlīdzinājis EUR 5 000 starpību un pēc tam jau sākšu nosacīti “pelnīt”.

Piedevām elektromobilim atkrīt virkne ar dažādām tehniskām problēmām, kas var skart dzinēju, transmisiju visādus vadības blokus utt.

autoDNA: Kā ir ar remontdarbiem vispār? Ir nācies kaut ko remontēt šī gada laikā?

Kaspars: Nav pagaidām īsti bijuši. Es savu i3 nopirku ar 30 000 km nobraukumu. Dotajā brīdī nav bijušas problēmas nedz ar piekari, nedz arī elektroniku. Šis auto arī pēc savas uzbūves ir krietni vienkāršāks. Atkrīt ikgadējās eļļas un eļļas filtru maiņas, degvielas filtru maiņa un kas tik vēl ne. Lietas, kas var nojukt ir baigi maz. Tam ir baterija, elektromotors un kontrolieris.

autoDNA: Kāda tev ir pieredze ar ātrās uzlādes stacijām Latvijā?

Kaspars: Sākumā bija jāsaprot vispār kā tā uzlāde notiek. Taču nekā sarežģīta tur nav. Galvenais ir saprast kāds tavam auto ir kabelis, jo stacijas ir dažādas un uzlādes kabeļi arī ir dažādi – gluži tāpat kā telefoniem tie atšķiras, tā arī elektromobiļiem.

Piemēram ir divas bezmaksas ātrās uzlādes stacijas. Viena t/c Akropole un otra IKEA. Ja vēlies lādēt savu auto tur, tad līdzi ir jāņem savs kabelis, kas derēs šīm uzlādes stacijām. Ir trīs veidu gali un manam i3 ir populārākais, kas ir vēl viens bonuss. Jo, piemēram, Tesla ir savādāks.

autoDNA: Kā ir ar braukšanu pa sabiedriskā transporta joslām? Bieži sanāk izmantot?

Kaspars: O, jā! Pēdējā gada laikā sanāk teju katru dienu braukt pa šīm joslām. Godīgi sakot, ļoti daudz autovadītāju pārkāpj Ceļu satiksmes noteikumus un brauc pa sabiedriskā transporta joslām, sēdēdami pie stūres automobilim ar iekšdedzes dzinēju.

Manā gadījumā ieguvums ir ļoti jūtams. Ņemot vērā, ka es dzīvoju aiz Ķekavas, tad izvēlos braukt caur Salaspili un Maskavas ielu, kur visā garumā ir tā sabiedriskā transporta josla.

Waze, protams, to nesaprot un piedāvā citu maršrutu taču parasti ir tā, ka Waze rāda ieradīšos darbā 8:10, taču realitātē esmu klāt jau 7:50. Tātad -20 minūtes no prognozējamā laika un vēl aptuveni tikpat atpakaļceļā. Kopā sanāk ietaupīt vidēji 40 minūtes, braucot pa sabiedriskā transporta joslām.

autoDNA: Pastāsti, lūdzu, nedaudz vairāk par uzlādi. Kas būtu jāzina?

Kaspars: Elektroauto tevi disciplinē. Ja esi atbraucis mājās no darba un no rīta gribēsi kaut kur braukt, tad uzlāde notiek vidēji sešas stundas. Ja aizmirsi vadu iespraust rozetē, tad uz darbu netiksi. Ok, manā gadījumā es tikšu, jo kā jau teicu man no darba līdz mājām un atpakaļ ir 65 km, tātad rezervē paliek 55 km. Taču tiem, kuri veic garākas distances ir jāplāno braucieni laicīgi.

Uzlādes matemātika ir gaužām vienkārša. Piemēram, mans vads lādē 2 kW/h, ja baterijas tilpums ir 18 kWh, tad uzlāde notiek deviņas stundas. Tas, protams, pie nosacījuma, ja akumulators ir galīgi tukšs. Manā gadījumā mājas uzlāde notiek vidēji sešas stundas. Var, protams, nopirkt arī jaudīgākus lādētājus.

Runājot par mājas uzlādi. Šiem lādētājiem ir iebūvēts drošinātājs un, ja īslaicīgi noraustās elektrība un spriegums uzlec virs V 240, tad lādētājs automātiski izslēgsies. Mājas tehnikai nekas nebūs un tu pat nepamanīsi, ka kaut kas notika, taču no rīta auto nebūs uzlādējies. Man šādi ir noticis divas reizes.

autoDNA: Ko tu vari pateikt par pieredzi ar ātrās uzlādes stacijām?

Kaspars: Šis ir risinājums, kad neesi pareizi saplānojis savu dienu vai arī mājās noraustījās elektrība. Manā gadījumā bija tā, ka no rīta izgāju no mājas un konstatēju, ka “bākā” ir 15 km. Ar tiem pietika lai tiktu līdz Ķekavas ātrās uzlādes stacijai.

Šādā stacijā uzlāde notiek ar ātrumu 50 kW/h. Principā aizej pēc kafijas, lēnām izdzer un vari braukt tālāk savās darīšanās. Konkrēti BMW i3 nemaz tik daudz nevarēja paņemt pretim un man šķiet, ka lādēja ar kādiem 35 kW/h. Ātrās uzlādes stacijās var uzlādēt līdz 80% un tas, atkarībā no tā cik ietilpīga baterija, aizņems kādas 10-15 minūtes laika.

autoDNA: Cik jāmaksā par elektrību ātrās uzlādes stacijās?

Kaspars: Te ir nedaudz viltīgi. Tu maksā nevis par kW, bet par uzlādes minūtēm. Respektīvi, jo tavs elektroauto spēj ātrāk un vairāk paņemt no stacijas, jo lētāk sanāk. Kā jau es iepriekš minēju, ātrās uzlādes stacijās tu vari lādēt ar 50 kW/h, taču mans i3 ņēma pretī kādus 35 kW/h. Tātad nav tik izdevīgi. Vienīgais man zināmais izņēmums ir Latvenergo uzlādes stacijas, kurās tu maksā par kW/h.

Ja lādē tikai mājās, tad skatoties no tā kāds tev ir mājas tarifs, sanāk aptuveni uz pusi lētāk nekā ar mazlitrāžas dīzeli. Manā gadījumā ar BMW i3 patēriņš sanāk nepilni EUR 4 uz 100 km. Ja uzlāde notiek ātrajās stacijās, tad cena manāmi pieaug un var sasniegt EUR 6-8 uz 100 km, kas jau ir pielīdzināms mazlitrāžas iekšdedzes automobiļa patēriņam.

Vēl viena svarīga lieta par ātrās uzlādes stacijām – jo pilnāka baterija, jo lēnāk lādēs. Tā robeža ir aptuveni pie 65%, kad baterija sāk lādēties lēnāk. Tāpēc tajās stacijās, kur tu maksā par laiku nevis patērētajiem kW, izdevīgāk ir ātri uzlādēt līdz 65% un doties tālāk.

autoDNA: Cik ilgi domā braukt ar šo auto?

Kaspars: Ražotājs baterijai dod astoņu gadu garantiju . Manā gadījumā šī garantija beigsies 2023. gadā. Tad arī domāšu par jauna auto iegādi. Pagaidām viss apmierina un neredzu jēgu savu esošo i3 pārdot.

Katru gadu elektroauto tehnoloģijas strauji attīstās. Es paredzu, ka tuvāko dažu gadu laikā cenas elektromobiļiem varētu ievērojami kristies. Viss ir atkarīgs no inovācijām, kas nonāks tirgū.

Tesla šobrīd strādā pie jauna tipa baterijas, ar kuru varēs nobraukt virs 1 000 km. Uzskatu, ka šādas baterijas nonākšana tirgū ievērojami samazinās to elektromobiļu cenas, kuri spēj nobraukt ~150 km.

Paldies Kasparam par detalizēto ieskatu ikdienā pārvietojoties ar elektroauto. Tātad, ja dzīvojat ārpus Rīgas, taču darbs ir galvaspilsētas centrā un par stāvvietu jāmaksā no savas kabatas, tad ir vērts padomāt par elektroauto priekšrocībām.

Lai arī ekspluatācija elektroauto ir lēts un pievilcīgs transporta veids, neaizmirstiet, ka jums ir vajadzīga arī garāža vai droša vieta, kur to pa nakti varētu uzlādēt. autoDNA jau iepriekš ir rakstījis par elektroauto priekšrocībām. Ar detalizētu aprakstu varat iepazīties mūsu rakstā – Vai šobrīd ir īstais laiks iegādāties elektroauto? Detalizēti par izmaksām.

Summa komentāri: 2

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.