
Vai šobrīd ir īstais laiks iegādāties elektroauto?
Klusie un nemanāmie elektroautomobiļi lēnām kļūst arvien populārāki ne tikai visā pasaulē, bet arī tepat Latvijā. Saskaņā ar jaunākajiem statistikas datiem, šogad elektroauto īpatsvars valstī ir pieaudzis par 40% un, iespējams, ka tieši tagad ir īstais laiks tā iegādei.
Mēs visi vairāk vai mazāk zinām, ka pirmais automobilis ar iekšdedzes dzinēju parādījās 19. gs. beigās. Taču reti kurš zina, ka ap to pašu laiku parādījās arī pirmie elektroauto un popularitātes ziņā neko daudz neatpalika. Vēstures aizmirstie elektroauto savu renesansi piedzīvoja salīdzinoši nesen un īsā laika posmā ir pieteikuši nopietnu konkurenci tradicionālajiem auto ar iekšdedzes dzinēju.
Valsts nodrošinātie atvieglojumi un priekšrocības

Teju ikvienā attīstītā valstī ir ieviesti zināmi atvieglojumumi un priekšrocības elektroauto īpašniekiem. Lai arī Latvijā pagaidām netiek nodrošinātas valsts subsīdijas elektroauto iegādei, šobrīd vietnē manabalss.lv var parakstīt iniciatīvu “Par valsts atbalstu elektrotransporta iegādes veicināšanai”, kas paredz EUR 5 000 valsts atbalstu, iegādājoties jaunu elektroauto.
*Taču Latvijas elektroauto īpašniekiem ir arī virkne citu labumu:
- elektromobiļiem netiek piemērots transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis;
- samazināta uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likme – 10,00 eiro mēnesī (iepriekš: 42,69 eiro mēnesī);
- elektromobiļu pirmreizējā reģistrācija, kā arī reģistrācija, pirmo reizi saņemot speciālas nozīmes numura zīmes ir bez maksas;
- speciālu, vizuāli atšķirīgu numura zīmju pirmais komplekts – bez maksas;
- elektromobiļiem, kas aprīkoti ar šīm numura zīmēm, atļauts braukt pa sabiedriskā transporta joslām;
- Liepājā, pašvaldības maksas stāvvietās un Rīgā, “Rīgas satiksmes” apsaimniekotajās autostāvvietās (izņemot apakšzemes autostāvvietā K.Valdemāra ielā 5a) elektromobiļus var novietot bez maksas;
- Jūrmalā elektromobiļi ir atbrīvoti no iebraukšanas maksas pilsētas administratīvajā teritorijā;
CSDD izstrādājusi īpašas norādes, kas autovadītājus informē par to, ka konkrētajā vietā iespējams uzlādēt elektromobili.
Ekspluatācijas priekšrocības
Elektroauto ir ļoti specifisks transporta līdzeklis, kas no ārpuses neko daudz neatšķiras no parasta auto, taču ar to arī stāsts beidzas. Elektrodzinējs ir daudz vienkāršāks par modernu iekšdedzes dzinēju, kurš ir pakļauts nemītīgam spiedienam no vides uzraugu skarbajiem uzstādījumiem attiecībā uz kaitīgo izmešu daudzumu.
Attiecīgi atkrīt dažādi ar dzinēju un izplūdes sistēmu saistīti remontdarbi, piemēram, kvēlsveču maiņa, dažādas problēmas ar ERG, sprauslu maiņa, turbīnas remontdarbi, utt. Tas pats attiecas arī uz regulārajām apkopēm – eļļas un filtru maiņu.
Elektroauto nav ātrumkārbas! No praktiskā viedoļa braukšana ar elektroauto neko daudz neatšķiras no braukšanas ar automātisko kārbu. Vienīgi nav pārslēgšanās momentu. Pašsaprotami, ka atkrīt arī raizes par ātrumkārbas remontiem, kas nekad nav lēti.
Lasiet vēl:
- 7 iemesli, lai tu iegādātos hibrīdauto un nenožēlotu ne brīdi
- Stāsts par Parīzes dīzeļiem, kas sākuši migrāciju uz Austrumeiropu
- Ekonomiska braukšana – 10 baušļi, kas jāzina ikvienam autovadītājam
Īstermiņā cipari par labu iekšdedzes dzinējam

Viens no būtiskākajiem trūkumiem elektroauto iegādei ir tā joprojām augstā cena. Piemēram, 2017. gada Volkswagen e-Golf 7 maksā nepilnus EUR 30 000. Analogs 2017. gada Volkswagen Golf 7 ar iekšdedzes dzinēju un līdzīgu papildaprīkojumu maksā vidēji 16 000 – 17 000 eiro.
Pieņemot, ka tuvāko gadu laikā degvielas cenas krasi nemainīsies ar šo summu pietiek, lai iegādātos 12 692 litrus degvielas pie cenas EUR 1,30/litrā. Saskaņā ar Volkswagen oficiālo informāciju, divlitrīga Golf 7 dīzeļa vidējais patēriņš ir 4,2 l/100km. Attiecīgi ar 12 692 litriem dīzeļdegvielas teorētiski var nobraukt 302 000 kilometru.
Savukārt elektroauto vidējais enerģijas patēriņš ir 17,81 kWh/100km, kas ar mājas rozeti izmaksās aptuveni EUR 1,26. Pretstatā 5,5 eiro par dīzeļdegvielu.
Saprotams, ka tas ir milzīgs handikaps, sevišķi ņemot vērā to, ka Latvijā vidēji tiek nobruakti 13 000 kilometru. Taču ir jāņem vērā arī citas izmaksas, ne tikai par degvielu.
Interesanta pozīcija varētu būt stāvvieta Rīgas centrā, kas pie privātajiem apsaimniekotājiem maksā vidēji no 100 līdz 200 eur/mēnesī. Tie ir 1 200 līdz 2 400 eiro gadā, kurus teorētiski var ietaupīt uz elektroauto rēķina.
No ikgadējiem izdevumiem dīzeļgolfam jāierēķina 48 euro gadā par transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli, kas uz 16 500 euro fona ir spļāviens jūrā.
e-Golfam apkopes ir jāveic ik pēc 30 000 km vai reizi divos gados un maksā 110 eiro. Papildus vēl jāierēķina 35 eiro reizi divos gados par bremžu eļļas maiņu.
Savukārt Golfam ar dīzeļdzinēju un DSG kārbu aprēķins ir nedaudz piņķerīgāks un arī maksās vairāk. Apkope pēc 30 000 km maksās EUR 230, pēc 60 000 lielā apkope par EUR 560, kurā jāmaina eļļas, gaisa, salona un degvielas filtri, kā arī jānomaina DSG eļļa. Tam visam klāt arī bremžu eļļas maiņa ik pēc diviem gadiem par EUR 35.
Izdevīgi pie noteiktiem nosacījumiem

Vai ir vērts tērēt vairāk, lai brauktu bez izplūdes gāzēm pa sabiedriskā transporta joslu? Ja ārpus Rīgas centra darīšanu ir maz, tad uz stāvvietām vien var tīri labi attaisnot elektroauto augsto cenu. Arī nokļūšana uz un no darba aizņems mazāk laika, jo varēs izmantot sabiedriskā transporta joslu.
Kamēr nav valsts subsīdijas tikmēr katram ir pašam jāizvērtē vai esošās priekšrocības ir gana labas. Pārvietošanās ar elektroauto pilsētas centrā var likties idilliska, taču pa nakti atstāt to lādēties varētu būt izaicinoši.
*avots: http://www.e-transports.org