
Kas jāpārbauda pērkot lietotu auto? Lejupielādē autoDNA palīgu!
Jaunas automašīnas iegāde ir liels un svarīgs pirkums teju ikvienam. Pat, ja tiek pirkta “ziemas misene”, arī tad būtu vēlams galīgi neiegrābties. Šajā rakstā aplūkosim lietas, kurām pievērst uzmanību un raksta beigās būs iespējams lejupielādēt parocīgu autoDNA palīgu.
Kas jāpārbauda pērkot lietotu auto? Uzmanība ir jāvelta virsbūves defektiem, riepu stāvoklim, salonam, auto ritošajai daļai jeb apakšai, motortelpai un galu galā jāveic izmēģinājuma brauciens. Par katru no šīm sadaļām lasi raksta turpinājumā.
Vispārējā informācija
Iekams ķeramies klāt iepriekš minētajām kategorijām, ir jānoskaidro vispārējā informācija par noskatīto automobili. Primāri vajadzētu pārliecināties, ka automobilis nav cietis smagā avārijā un apdrošināšanas kompānijas to nav norakstījušas. Sekundāri vajadzētu pārliecināties par automašīnas nobraukumu atbilstību sludinājumā norādītajam.
100, 200, 300 un vairāk tūkstoši nodzēstu kilometru nav nekāds retums Latvijas lietotu automašīnu tirgū. Ja tiek melots par auto nobraukumu, tad var neapzināti iegādāties automobili, kam principā kuru katru brīdi var pārtrūktu zobsiksna vai arī “izbeigties” turbīna. Saraksts ar potenciālajiem remontdarbiem ir garšs un plašs.
Gan avārijas, gan nobraukums, gan arī cita vērtīga informācija būs pieejama autoDNA automašīnas vēstures atskaitē. Ja tur viss sakrīt ar sludinājuma tekstu un bildēm, tad ir jādrukā autoDNA špikeris un jādodas automobilis apskatīt klātienē.
Virsbūve

Image by VonSinnen from Pixabay
Automašīnas virsbūves defekti var daudz ko pateikt par automašīnas ekspluatāciju un iepriekšējā saimnieka (-u) rūpēm. Lielākā daļa no mums pērk “ar acīm”, līdz ar to buktes un skrāpējumus būs viegli pamanīt.
Ja skrāpējumi nav dziļi, tad tos varēs viegli izpulēt, jo skrāpējums ir skāris tikai caurspīdīgo lakas kārtu. Uzlejiet uz skrāpējuma vietas nedaudz ūdeni. Ja skrāpējums pazūd, tad to varēsiet itin viegli izpulēt. Ar buktēm jau ir daudz grūtāk. Tās tik viegli mājas apstākļos neiztaisnosi un var gadīties, ka būs jāvēršas pēc profesionālas palīdzības. Taču mēģināt jau, protams, ka varat.
Salīdziniet automašīnu logu kodus. Ja kodi atšķiras, tad logi ir mainīti. Tāpat vien tos neviens nemaina un iemesli principā ir tikai divi – avārija vai auto zaglis. Ja kāds no logiem ir bojāts, tad ir vērts noskaidrot vai tas neietekmēs tehniskās apskates gaitu.
Pavērojiet vai visi automobiļa paneļi ir vienā tonī un ar vienādu nolietojuma pakāpi. Tas, ka vēstures atskaitē neuzrādās avārija, nenozīmē, ka avārijā cietušie nav savstarpēji vienojušies bez apdrošinātāja iesaistes. Parasti gan šādos scenārijos bojājumi nav lieli un tiek novērsts kosmētisks defekts.
Rūsa ir nopietns virsbūves defekts, kurš ar laiku var izplesties tālāk. Rūsu meklējiet riteņu arkās, uz motora pārsega, uz bagāžnieka vāka un arī pašā bagāžniekā zem grīdas nodalījuma (ja tāds ir).
Riepas
Jauns riepu komplekts nemaz tik lēti nemaksā un ir vērts pievērst uzmanību protektora dziļumam. Riepām uz automobiļa ir jābūt vai nu visām vienādām, vai arī priekšā un aizmugurē pa pāriem vienādām.
Pajautājiet pie reizes vai nav pieejams ziemas/vasaras riepu komplekts? Dažreiz pārdevēji dod līdzi, dažreiz par atsevišķu samaksu var piepirkt klāt. Noteikti pārbaudiet rezerves riteni – kādā stāvoklī tas ir un vai vispār ir.
Pievērsiet papildus uzmanību nodilumam. Ja tas ir nevienmērīgs, piemēram, viena riepas pusea cīmredzami nodilusi vairāk nekā otra, tad tas liecina par problēmām ar ritošo daļu. Savirzes noregulēšana, ne vienmēr to varēs atrisināt.
Lasiet vēl:
- Kā reģistrēt auto? Attālināti un vienkārši!
- Ko pārbauda tehniskajā apskatē?
- Ko izplūdes sistēmas dūmi liecina par automobiļa tehnisko stāvokli?
Salons

Image by lqiuz from Pixabay
Automašīnas salons par auto ekpluatāciju var pastāstīt daudz vairāk nekā virsbūve un ritošā daļa. Izdilis, izsēdēts vadītāja krēsls, nodilis stūres rats un ātrumpārslēgs ir galvenie nolietojuma vēstneši. Paskatieties arī uz pedāļiem, ja tie ir nodiluši, tad skaidrs, ka automobilis ir noripojis daudzus simtus tūkstošus kilometru.
Nepatīkams aromāts var liecināt par ūdens klātbūtni, kas nekad nav labs rādītājs un var novest pie neskaitāmām problēmām ar automašīnas elektroisntalāciju. Parasti tie ir tautā saucamie “slīkoņi” un parasti apdrošinātājs tos ir norakstījis un pārdevis izsoļu namam.
Nekautrējaties un pārbaudiet katru slēdzi un pogu. Jūs esat pircējs un jums ir visas tiesības izložņāt salonu no priekšas līdz aizmugurei. Iesēdieties arī autumobiļa aizmugurē un pārbaudiet arī tur esošās ekstras.
Auto apskate no apakšas
Viena no auto pārdevēju taktikām ir noparkot automobili virs peļķes. Nekautrējaties un vai nu pats pabrauciet tālāk vai arī palūdziet to pārdevējam. Neko daudz tāpat nevarēs redzēt, tāpēc ir ieteicams to aizdzīt uz kādu auto servisu, vēlams jums zināmu, lai mehāniķis to paceļ augšā.
Eļļas un šķidrumu noplūdes nav nekas labs. Saprāta robežās šādi pleķi var būt, piemēram, mainot eļļu, taču pārāk daudz ir slikta zīme. To arī uzreiz pamanīs profesionāls auto mehāniķis.
Automobiļa ritošā daļa ir regulāri jāmaina un jālabo. Arī 3-5 gadus vecam automobilim, kurš ikdienā tiek daudz lietots, būs kaut kas jāmaina. Ja tehniskā apskate ir salīdzinoši nesen izieta, tad visticamāk lielu problēmu nebūs. Vecākiem automobiļiem var atklāties arī nopietnāki defekti.
Motortelpas pārbaude

Image by Devolk from Pixabay
Motora pārsegu atveriet un aizveriet pats! Ja ir kaut kāda aizķeršanās, tas var liecināt par frontālo avāriju. Pievērsiet uzmanību arī krāsai gan motortelpā, gan uz motora pārsega.
Motoram nav jābūt ideāli tīram, nelielas noplūdes un netīrumu kārta ir ok. Ja tas spīd un laistās, tad vai nu pārdevējs ir entuziastisks automobiļa kopējs vai arī tiek slēpts kāda kāda nevēlama noplūde.
Dzinējam ir jāskan normāli – ja ir kaut kādi neparasti trokšņi, tikšķēšana, grabēšana vai čīkstēšna, tas ne par ko labu neliecina. Pie reizes pārbaudiet eļļas līmeni un dzesēšanas šķidruma līmeni, protams, ja dzinējs ar atdzisis.
Izmēģinājuma brauciens

Image by Pexels from Pixabay
Kad automobilis ir kārtīgi apskatīts un visi slēdži pārbaudīti, tad ir pienācis laiks izmēģinājuma braucienam. Te izvēles variantu nav – pie stūres ir jāsēžas pašam. Tikai tā jūs pienācīgi spēsiet izjust auto vadāmību.
Ja auto ir grūti iedarbināt, tas var liecināt par problēmām ar aizdedzi vai vecu akumulatoru. Instrumentu panelī nevajadzētu degt liekām lampiņām. Pavērojiet vai dzinējs darbojas vienmērīgi, vai “nelēkā” tahometrs. Pirms sākat gāzēt, izbrauciet lēnām. Pierodiet pie akselerācijas un bremžu pedāļu darbības.
Izgrieziet stūres ratu līdz galam uz vienu un otru pusi, pavērojiet var neparādās nepatīkamas čīkstošas skaņas vai grabēšana. Izbrauciet ne tikai pa gludu trasi, bet arī pa bedrainu ceļu. Pavērojiet vai neparādās jauni trokšņi un nesit cauri amortizatoriem.
Uz šosejas uzreiz jutīsiet vai auto brauc taisni vai arī to velk uz vienu vai otru pusi. Var jau būt, ka jānoregulē tikai savirze, bet var būt arī kaut kas cits, kas maksās vairāk nekā 30-40 eiro par sevirzes regulēšanu. Ja velk uz vienu vai otru pusi, tad to varēs pamanīt arī uz riepām.
Tas pats attiecas arī bremzējot – automobilim jāsabremzējas taisnveida kustībā un nevajadzētu vilkt uz kādu pusi. Savukārt, ja bremzējot jūtat vibrācijas stūrē, tad tas var liecināt par dažādiem defektiem, tai skaitā līkiem riteņu diskiem.
Nobeigumā
Ja vēstures atskaitē viss ir labi un arī izmēģinājuma brauciens ir bijis veiksmīgs, tad varat pāriet pie pēdējā svarīgā faktora – cenas. Pakaulēties jau vienmēr var un vajag, taču, ja auto ir labi kopts un labā stāvoklī, tad neceriet uz lielu labvēlību no auto pārdevēja puses.
Lejupielādējiet autoDNA špikeri, lai neaizmirstas pārbaudīt kādu svarīgu detaļu – autoDNA palīgs auto iegādē Bezmaksas PDF!