Gribu pirkt auto
Kur pārbaudīt lietotu auto?

Kur pārbaudīt lietotu auto pirms iegādes?

Pievienoja 9 aprīlis 2020

Lietotas automašīnas iegāde ir nopietns pirkums pret kuru nevajadzētu attiekties vieglprātīgi. Lietota automašīna obligāti ir jāpārbauda pirms dokumentu parakstīšanas un rokas naudas samaksāšanas. Kur un kā, to lasi mūsu blogā.

Kur pārbaudīt lietotu auto pirms iegādes? Primāri būtu internetā jāmeklē pieejamā informācija par automašīnas vēsturi. To var izdarīt vairākās vietnēs. CSDD sniegs vispārēju ieskatu par automašīnas odometra rādījumu, sākot no pirmās reģistrācijas. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā var apskatīt transportlīdzekļa auto avāriju vēsturi Latvijā. Savukārt autoDNA vēstures atskaite sniegs padziļinātu ieskatu transportlīdzekļa vēsturē ārpus Latvijas robežām.

Pirms kāda laika autoDNA rīkoja slēptās kameras kampaņu “Neļauj sevi apčakarēt. Pārbaudi pirms pērc”. Toreiz daudzi auto pārdevēji pārliecinoši stāstīja par automašīnu ideālo stāvokli, oriģinālo nobraukumu un daudzām citām lietām.

Slēptā kamera

Lai arī notīts ir salīdzinoši nedaudz – no 196 000 km uz 164 000 km, tieši šis ir viens no bīstamākajiem momentiem. Daudziem automobiļiem pie 200 000 km autoražotājs rekomendē zobsiksnas maiņu, kas ir salīdzinoši dārgs remonts.

Ja automobilis tiek pārdots ar 200 000 km nobraukumu un notīts uz 164 000 km, tad var rasties maldīgs priekšstats, ka zobsiksna vēl nav jāmaina. Ja siksna plīst, tad ir jāiegulda ļoti lieli finanšu līdzekļi, lai salabotu dzinējam nodarītos bojājumus.

Uzklausīsim BRC direktora Matīsa Mežaka padomus, kā un kur pārbaudīt lietotu auto pirms iegādes.

CSDD bezmaksas pārbaude

Ceļu satiksmes drošības direkcijas Tehniskās apskates datos bez maksas var apskatīt pamatinformāciju par interesējošo auto. Informācija ir sadalīta vairākās daļās – “Tehniskie dati”, “Bremžu vērtējums”, “Nobraukuma vēsture” un “Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis”. Atsevišķos gadījumus var redzēt arī detalizētāku info par tehniskās apskates datiem.

“Tehniskie dati” parasti iekļauj informāciju par:

  • Reģistrēto nobraukumu Latvijā;
  • Informāciju par automašīnas motora tilpumu un jaudu;
  • Informāciju par degvielas veidu;
  • Degvielas patēriņu;
  • CO2 izmešu līmeni;
  • Pilnu masu, pašmasu un vecākās riepas izgatavošanas gadu;
  • Dūmainības koeficientu.

Bremžu vērtējums

Šajā sadaļā var redzēt datus par darba bremžu un stāvbremzes stāvokli pēdējā apskatē. Ja ir pārāk liela neatbilstība starp vienas ass abiem skaitļiem, tad tiek saņemts novērtējums “2”.

Nobraukuma vēsture

Sadaļa, kas daudzus interesē visvairāk. Ja auto ir bijis pirkts pie Latvijas dīlera, tad varat būt drošs, ka tur uzrādītā nobraukuma vēsture ir patiesa. CSDD pie katras tehniskās apskates fiksē odometra rādījumu. Diemžēl, šeit neredzēsiet to nobraukumu kāds šai mašīnai ir bijis ārvalstīs. To var uzzināt autoDNA nobraukuma vēsturē.

Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis

Šajā sadaļā ir redzama informācija par konkrētā automobiļa ekspluatācijas nodokli:

  • Summa uz gadu (pilnā apmērā);
  • Summa par noņemšanu no uzskaites;
  • Summa līdz gada beigām, ja nodoklis par esošo mēnesi nav samaksāts;
  • Summa līdz gada beigām, ja nodoklis par esošo mēnesi ir samaksāts;
  • Summa uzņēmuma vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmei (īpašniekam nav jāmaksā).

Lasiet vēl:

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs

Lietota auto pārbaude

Šajā interneta resursā ir iespējams aplūkot OCTA informāciju par Latvijā reģistrētajām auto avārijām. Attiecīgi, ja noskatītais auto jau kādu laiku ripo pa Latvijas ceļiem, tad ir vērts apskatīties vai tam nav bijusi kāda avārija.

Informācija ir pieejama LTAB izstrādātajā aplikācijā “Saskaņotais paziņojums LTAB OCTA” vai vietnē Transportlīdzekļa zaudējuma dati.

Ikvienam būs redzama vienkārša tabula ar trīs kolonām:

  • CSNg Datums;
  • Statuss – cietējs vai vainīgs;
  • Zaudējumu summa, ja transportlīdzeklis cietis vai norakstāms.

Servisi un dīleri

Kur pārbaudīt avārijas?

Ja auto ir gana vērtīgs, tad to var aizdzīt arī uz servisu vai pie dīlera. Atkarībā no izvēlētā pakalpojuma un cenas, profesionāls automehāniķis rūpīgi novērtēs gan automašīnas ritošās daļas stāvokli, gan arī padziļinātu dzinēja, transmisijas un elektronikas pārbaudi.

Pie dīlera šāda pamatpārbaude noteikti būs dārgāka nekā auto servisā, taču dīlera mehāniķi labāk pārzinās problēmvietas un būs pieejama jaunākā un atbilstošākā diagnostikas tehnika.

autoDNA vēstures atskaite

Jau automobilis ir nesen ievests no ārvalstīm un tikko piereģistrēts Latvijā, tad Latvijas resursos nekas neuzrādīsies. autoDNA vēstures atskaite tiek ģenerēta konkrētam VIN numuram, balstoties uz vairākām ārvalstu datu bāzēm.

Vēstures atskaites informācija

Šādā vēstures atskaitē būs apkopota informācija par:

  • Automobiļa vispārējā informācija – marka, modelis, virsbūves tips, detalizēta informācija par dzinēju (kods, degviela, cilindru skaits, cilindru izmēriem un izvietojumu, ražotāja valsti, transmisijas veidu, stūres sistēmu kā arī citu informāciju;
  • Pilnu automašīnas aprīkojuma sarakstu;
  • Ieraksti no zagto automašīnu datu bāzes;
  • Odometru rādījumi Latvijā un ārvalstīs;
  • Informācija par avārijām un aprēķināto zaudējumu summu;
  • Auto izmantošanas vēsture, piemēram, taksis vai nomas auto;
  • Arhīva dokumenti un fotogrāfijas.

Pirms automašīnas iegādes veiciet rūpīgu izpēti. Ja atskaitē ir redzams, ka auto ir bijis avārijā, tad nesteidziet to uzreiz norakstīt, ja to nav izdarījis apdrošinātājs. Paņemiet līdzi zinošu auto pārdevēju vai lietpretēju un kopā izvērtējiet veiktā remonta kvalitāti.

Ja bojājumi nav bijuši lieli, tad automašīnai nebūs ne vainas. Tas pats attiecas arī uz lielu nobraukumu. Ja ir veiktas visas apkopes un ir pierādījumi, ka veikti lielie remontdarbi kritiskajos brīžos, piemēram, zobsiksnas maiņa, tad arī šādi auto turpinās ilgi un uzticami kalpot.

Summa komentāri: 0

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.